الواقع بين الحب والهيام
عاوزة أبعت رسالتي دي لدكتور ويحلها لي يا ريت تساعدني أنا أسماء، بشهر 5 القادم أبلغ من السن 19 سنة بإذن الله، أنا عندي مشكلة هو أني من صغري وأنا مش هقول لحضرتك بحب بس بتحب وبحاول أرضي الشخص اللي قدامي بإني أديله نفس الحب من كثر الضغط والزن علي، بس برجع أقول لا وما ينفع وعيب وحرام وبسيب الشخص، أنا بقول لحضرتك كان أول واحد ابن خالتي وده قلت له خلينا أخوات وطبعا انجرح جامد وبعدين، ابن الجيران اللي كان بيموت حاله عليّ بس جرحني في موقف وبعدت عنه وما عدت بديله قلبي بالمرة.
صراحة كذا حد كده وكمان أنا لسه داخله كليتي، أنا بأولى حاسبات ومعلومات وبردو واحد معانا برابعة حاول يتعرف بيَ لكن بردو تركته عشان هو غلط بأخويا هو بعد ما تركته جرح فيَ جامد،
في واحد بقي عرفته عن طريق النت اسمه عمر بصراحة هو حبني جدا لدرجة فظيعة كلمته بالأول عطف عليّ وبعد كده لما لمست صديقي بالجامعة جمبي وحولي بكل مكان تركت عمر وقلت له إني بحب واحد تاني، عمر ساعتها تركني لحالي بس بعد كده أدرك أنه ما يقدر يعيش بدوني وحاول الاتصال بي وكاد أن يموت نفسه وبالفعل قطع شريانه وأنا شفت الجرح بإيدي.
بجد أنا لما انتهيت من صديقي بالجامعة ده وما بقى يجرحني ولا يتعرض لأصحابي عمر لما فتحت إيميلي تاني بدأ يرجع تاني وده بعد كتير جدا انتظار وقال لي أنا بنتظرك طول العمر، عمر دلوقتي بيعاملني معاملة ما حد بيعاملها لحبيبته بالمرة، بيحبني لدرجة الجنون، بس أنا ما لقيت قلبي معاه، أنا حبيته عشان هو عاوز كده، أنا سألت ناس كتير وما حد مقتنع بيقولوا إني لو فضلت معاه بموت نفسي وإني ممكن أحب بعد كده وما هقدر أمنع نفسي عن الحب لأني ما بحبه بس بجد طريقة عمر ليّ بتخليني ما أدي لنفسي فرصة أدمر حياته لأنه بجد بيموت نفسه وأهله محتاجينه.
بالنسبة لعمر هو محاسب عنده 26 سنة بالإمارات أولا دي مشكلة انصحني بس بالله عليك أنا خايفة عليك ما تقول لي ابعدي عنه بيدمر، أنا لما بلاقي نفسي كده بقول يبقي أنا بحبه بخاف عليه أوي بس برجع أقول لا وبنفر منه، وبجد أنا بجرح فيه بطريقة لا تحتمل وهو بيتحمل كل حاجة وبيفضل منتظرني طول العمر.
المهم في مشكلة أعوص بقي وأعوص أمي تعرف عني كل ده زي ما تقول كده بتقفش وطبعا ما بقولك على المعاملة ساعتها صعبة كثير بس أنا ما بحكي ليها كده مجرد إني بكلم واحد وده اللي بدماغها وطبعا الأم ما توافق على كده وبصراحة عرفت موضوع عمر وكمان ما موافقة عليه مش عارفة ليه وبجد أنا تعبتها معايا بجد
أنا بجد تعبت كل الناس وبفكر كتير إني أموت بس لما بصادف عمر الوحيد الذي بيهدني وبيقولي معايا الدنيا بتروق، عمر على فكرة يعرف عني كل ده أنا فعلا صريحة أوي وما عندي أسرار بس بجد حياتي بتلخبطني وبكده ملخبطة كل اللي حوليا وبجد بتعب كتير أوي
ياريت الرد
أنا آسفة إني طولت
14/3/2012

رد المستشار
أختي العزيزة، أشكرك على استعمالك الموقع.
في بادئ الأمر لا أنكر بأن الأفكار التي تم طرحها في الرسالة تبدو لمن يقرأها بأنها مرتبكة بعض الشيء ويحتاج القارئ قراءتها أكثر من مرة. المشكلة التي بدأت بها رسالتك هي محاولتك إرضاء أي شخص يبدي إعجاباً بك. لو استعملت كلمة عطف بدلاً من إرضاء المقابل لكان أفضل لأن محاولة إرضاء ومبادلة من يبدي إعجاباً بنا بنفس المشاعر والعواطف أمراً ليس صحياً ولا يجلب إلا خيبة الأمل والقلق. هذه الظاهرة التي يمكن أن تسميها ظاهرة إرضاء الغير Pleasing others هي إحدى مظاهر التعلق بالآخرين غير الصحية ولها جذورها منذ الطفولة ويطلق عليها اسم التعلق غير الصحي Unhealthy Attachment.
ينتبه الإنسان إلى هذه الظاهرة مع تقدم العمر ولا بد أن يتجاوزها حتى في تعامله مع أقرب الناس له. يتعلم الإنسان أبعاد وقواعد معينة في التعامل مع الآخرين مبنية على الاحترام والمصلحة المشتركة وعدم اللجوء إلى العواطف فقط في الطريق إلى اتخاذ القرار الصائب.
هناك نوعان من عواطف الحب يشعر بهما الإنسان في مرحلة المراهقة والبلوغ:
1- الحب الصادق True Love .
2- الإعجاب المفرط أو الهيام أو أن تكوني مفتونة بشخص ما Infatuation.
يصعب على الإنسان أحياناً أن يفرق بين الحب والهيام. عندما يحب الإنسان إنساناً آخر يشعر بالارتياح بالقرب منه والحديث معه ويشاركه الاحترام المتبادل المبني على القواعد الاجتماعية المقبولة في الوسط الذي يعيش فيه. يتطور هذا الشعور تدريجياً ويبدأ الرجل والمرأة على وضع خطة للارتباط قانونياً لبناء مستقبل معاً. بعبارة أخرى الحب هو:
1- عاطفة صادقة وهادئة وغير مدمرة.
2- أفكار معرفية يتبادلها الحبيب والحبيبة.
3- التخطيط السليم للارتباط الأبدي.
أما الهيام فهو عاطفة قوية وسطحية وتفتقر إلى البعد الفكري والمعرفي للحب. عندما يهيم المرء بإنسان آخر يستعمل كلمة جنون ولا حياة بدونه وغير ذلك. يصاحب الهيام أحياناً سلوكاً غير مقبول ويفتقر إلى النضوج مثل التفكير بالانتحار وإلحاق الأذى بالنفس.
أعود الآن إلى علاقتك بالأخ "عمر" ولا أدري إن كنت تقابلين الأخ أم أن علاقتك به هي علاقة عبر فضاء النت فقط. إذا كانت علاقة عبر النت فبصراحة هذا هيام لا علاقة له بالحب لا من قريب أو بعيد. بالطبع الحب أو الهيام عبر النت هو أمر سهل ولا حدود للعواطف والخيال به ولكنه لا يتصل بالواقع. هناك أكثر من أحاديث عبر البريد الإلكتروني للاتصال بمن نحب. هناك ابتسامة الشخص، المظهر، السلوك الاجتماعي وغير ذلك.
لا بديل إلا أن تنتبهي إلى النقاط التي ذكرتها أعلاه وبالأخص محاولة إرضاء الآخرين كذلك لابد من الحرص بعدم التفريط بمشاعرك وإطلاقها بدون تفكير وتخطيط للمستقبل. إن علاقتك مع عمر هي علاقة هيام وربما ستنتهي عاجلاً أو آجلاً.