رد فعل الأسى : كانت سوبر أم !
السلام عليكم،
يا دكتور أنا اسمي ...........، أولاً أنا مش مريضة نفسية أنا عندي وجع في كياني، حاسة إن مشاعري مجروحة. كان عندي أم وكانت أحسن أم في الدنيا مكنتش بحتاج أحكي أي شيء واجعني مجرد ما كنت أدخل من باب البيت تبص في وشي وفي نني عيني وتقولي بنتي مالها فيها ايه.
حاليا أنا مبقاش عندي الشخصية دي كان عندي سوبر ماما لي أخين أكبر مني هما كل حياتي هما كمان حالتهم شبه حالتي مع الفرق إنهم بيشتغلوا يعني معظم وقتهم بره البيت شوف يا دكتور أنا زمان كان بيتقدم لي ناس كتير بس ظروف حياتي مكنتش تنفع لأن كان عندي مسؤولية في رقبتي اسمها ماما حبيبتي كنت بقول من ترك شيء لله أبدله الله خيرا منه، أنا دلوقتي حاسة بوحدة فظيعة حتى الشغل مش عاوزه أشتغل ومش عاوزة أحكي لحد أني حاسة بوجع في كياني.
تعرف يا دكتور أنا بقيت أخاف التليفون يرن لأني مش بلاقي كلام أرد بيه علي الناس بعد ما كنت كتلة نشاط والضحكة مش بتفارق وشي دلوقتي بقيت كتلة من عبوس الوجه والكآبة بس والله العظيم مش بيدي بحاول مع نفسي ولكن بفشل مرات كتيرة. حاولت أخرج من البيت قلت أسيب نفسي يمكن عجلة الحياة برة تشغلني ولكن لما ببقى وسط الناس بحس أني بردانه ووحيدة ومليش مكان وسطهم وبسرعة ببقا عاوزة أروح وأدخل وأقفل الباب وفعلا ذا اللي بيحصل.
والله العظيم يا دكتور أنا مش مريضة ولا مجنونة أنا عندي وجع تعرف يا دكتور أنا مرات كتيرة حاولت أكتب لحضرتك ولكن كنت بمسح تاني وأقفل بس فعلا أنا عندي وجع في كياني وكل يوم بيزيد تعرف يا دكتور ساعات أحس إن ملابسي اللي أنا لابساها ديقه وخنقاني وهتطلع روحي وساعات أبقى واقفة في مكان واسع وأحس أنه مفيش مكان لي أنا بقفل صفحات في حياتي مفتحتهاش أصلا يا دكتور أرجوك ساعدني عاوزة أرجع ........ القديمة عاوزة أفوق حتى أكمل مشوار أمي مع أخواتي ساعدني أرجع زي زمان أرجع.
9/4/2015

رد المستشار
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته؛
عظم الله أجرك في والدتك، وجعل حزنك وصبرك على فراقها في ميزان حسناتك. بداية هل ترضى لك امك حزنك هذا؟ لا بالتأكيد، ومن خلقك كذلك ذكر في كتابه في سورة آل عمران"إ ذْ تُصْعِدُونَ وَلاَ تَلْوُونَ عَلَى أَحَدٍ وَالرَّسُولُ يَدْعُوكُمْ فِي أُخْرَاكُمْ فَأَثَابَكُمْ غُمًّا بِغَمٍّ لِّكَيْلاَ تَحْزَنُواْ عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلاَ مَا أَصَابَكُمْ وَاللّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ (153) الحزن يفقد الإنسان قيمة وجوده بحرمانه القدرة على العمل والعطاء وحتى الخشوع في العبادة.
لتخرجي من أزمتك النفسية تحتاجين لوقفة مع نفسك ولاتخاذ بضع قرارات. تصف كلماتك شخصية رقيقة ولطيفة يمثل حزنك وانعزالك الحالي خروجا عنها. ألا ترين أن حزنك في صورته الحالية يعكس أنانية، توقفي عن التفكير في نفسك وفيما فقدت من حب ودعم واهتمام كانت تقدمه والدتك، اتركي بعض المساحة للتفكير في والدتك وقرري هل تستحق منك أن تضيعي تعبها وجهدها في تربية انسانة طيبة رقيقة صالحة بأن تحبسيها بين جدران المنزل؟؟ هل هذا هو ما ربتك أمك لأجله، أيهما أنفع لوالدتك انعزالك أم وجودك بين الناس تخالطيهم وتنفعيهم لينالها من حسن خلقك وعملك في قبرها فرحا باعجاب الناس بتعبها وتربيتها... فقط فكري أين يمكنك أن تردي الجميل لوالدتك.
استثمري شوقك لها بأن تشرحي للعالم كيف استطاعت رغم مصاعب الحياة أن تبذل حبا لأولادها بالإضافة لرعايتهم في زمن يشكو فيه الأبناء من قسوة الأهل ويشكو الأهل من عقوق الأبناء... اشرحي في مدونة أو صفحة طريقتها في حمل مسئوليتها بحب.
من الرائع أن تكملي مسيرة والدتك في تقديم الحب ولكن لمن يحتاجه وليس لأخويك فهم قد شبوا عن الطوق وشبعوا من حب والدتهم، حولك العديد من الأطفال المساء معاملتهم من أهلهم ومن مدرسيهم ولدينا أيضا أيتام يحتاجون لمن يوجه خطاهم بحب سواء من خلال عمل رسمي أو تطوعي.
شعورك بالألم وقدرتك على استثمار هذا الألم في البناء هو ما يميز انسانيتك، ابحثي عن معنى لوجودك وحياتك وحولي حزنك لعطاء، اتخذي من والدتك مثالا واتبعي قيمها، عيشي حياتك كما ربتك ليستمر تأثيرها وفضلها بعد غيابها، إن فعلت تكوني قد أثبتي حبك وشكرك لها.