أنا مجنونة
أنا تعبت من نفسي، بجد تعبت من نفسي، دايمًا شايلة الهم، على الرغم أني لو فكرت في المشكلة كويس مش هتلاقي مشكلة أصلا، لو نزل جدول جديد في الشغل ببقى شايلة همه، لو سمعت إشاعة ببقى شايلة همها، أبسط دليل على الموضوع، إن من فترة قريبة واحدة زميلتي طلبت مني حاجة، وأنا رفضت لقيتها بعتالي "أنتِ متكلمنيش تاني خالص" أنا فعلا مكنتش أقدر أعملها، والفكرة أنها قليلة الذوق، وممكن تقل أدبها عليّ في وسط الشغل، فدماغي تفضل تودي وتجيب "طب لو قالت كذا هرد عليها بكذا، ولو شتمتني هشتمها، طب لو رديت عليها هتقلب عليّ كل صحباتي (وهي نوعًا ما تعتبر صاحبتي) طب بلاش أرد عليها"
وهكذا كل مواضيع حياتي ولما تحصل مشكلة أفضل أفكر فيها ليومين قدام، ومتخلينيش عارفة أشتغل في اليوم، اللي يضحك، إن كل الحاجات اللي بتقلقني بتخلص على خير، ولو أنا بفكر وحد كلمني بزعق ولو متضايقة بزعق، ببقى مبسوطة جدًا لو خدت مهدئ كالميبام، وخايفة أتعود عليه.
بالإضافة إلى ذلك، أنا عندي مشكلة في النوم، لأن عشان فيه نباطشيات صبح ومرة تاني ليل؛ مبعرفش أنام منتظم، ولو راجعة من الشغل وتعبانة جدًا، وكنت ناقصة نوم، وفضلت أفكر امتى هنام مبنامش، لكن لو موراييش شغل بنام عادي جدًا، ولما بقلق من النوم، أو لو شاغلني حاجة بنام ب night calm
أنا عارفة، إنها مش مشكلة أوي جنب الأمراض الصعبة زي السرطانات أو المشاكل النفسية التانية،
بس أنا بتصعب عليّ نفسي من نفسي بجد، أنا بأذي نفسي بإيديا وعايزة حلا.
14/06/2015

رد المستشار
شكراً على استعمالك الموقع وتمنياتي لك بالنجاح.
عنوان الاستشارة: أنا مجنونة، وأنتِ غير ذلك. واسم المستخدم هو طبيبة حديثة التخرج.
الأعراض التي تشيرين إليها شائعة جداً مع بداية الممارسة المهنية في جميع المهن، وناتجة عن قلق الإنسان من الأداء Performance Anxiety. هذا القلق ليس في مجال العمل فحسب، وإنما في التواصل مع الآخرين، ويميل إلى التلاشي خلال 3 أشهر، وربما ستكون حالتك أفضل بكثير عند استلامك الرد.
العمل بنظام الورديات ليس بالأمر السهل، ولكنك ستتأقلمين عليه تدريجياً وبسرعة، الأهم من ذلك كله عليك أن تتبعدي تماماً عن استعمال العقاقير للنوم.
حاولي تنظيم جدولك اليومي، والمحافظة على استعمال جميع ساعات الراحة ظهراً وعصراً ومساءً.
أما التواصل مع الآخرين، فما عليك إلا أن تضعي نصب عينيك من الآن فصاعداً بأنك لا تملكين المقدرة على إرضاء الجميع، ولا تجعلي ذلك هدفاً من أهداف الحياة.
وفقك الله.