تدخين الشيشة
السلام عليكم؛
أولاً أشكر القائمين على هذا الموقع، مشكلتي أني مدخن للشيشة من أربع سنوات، ومتعلِّق بها كثيراً وأريد أن ابتعد عنها، وكل ما أريد أن أتركها نهائيَّاً أشعر بفراغ كبير، أحس بأن يومي كله ناقص، وينتباني شعور بملل فظيع، وفراغ كبير، وكأنَّ كلَّ تفاصيل يومي متعلِّقة في الشيشة، لا أعرف ماذا أفعل، أحاول إلهاء نفسي، ولكن يبقى تفكيري متعلِّقاً بها، وأريد التخلص منها.
أفيدوني أفادكم الله،
وشكراً
28/8/2016

رد المستشار
قبل أي حاجة خليني أعبر لك عن تقديري واحترامي لسعيك الحثيث للإقلاع عن الشيشة، كمان متفائل بمحاولاتك المستمرة لتبطيلها.
الأول عايزك تعرف إن موضوع التدخين بصورة عامة أو الشيشة خاصة للأسف الناس بتاخده باستسهال عكس الموقف بتاعك "اللي أنا شايفه صحي أوي" الارتباط بالشيشة ليه شقين:
الأول عضوي ونفسي وهو المميزات اللي بيقدمها النيكوتين لجسمك زي التركيز والنشاط, أو الأعراض اللي بتظهر لما أول يوم تيجي تبطل "زي أول يوم صيام مثلاً" ودي بتكون الصداع والزغللة والجوع وكمان النرفزة والعصبية إلى آخره.
الشق الثاني وده الأصعب والأعمق لأنه تقريباً أكبر سبب للانتكاس في أي علاج للإدمان أو التدخين, وهو عدم إدراك للمكانة والمساحة والدور والقاسم المشترك الذي تمثله الشيشة في حياتك, والتي بتركها سيضطر الشخص "حسب ظنه" لترك أصحابه، أو لقضاء أوقات مملة، أو عدم الجلوس في أماكن معينة لها انطباع إيجابي عند هذا الشخص.
الإشكالية أن كل الحاجات الحلوة دي كانت موجودة قبل الشيشة, يعني الصاحب الكويس, والمكان الجميل, والأوقات الممتعة كانت بالتأكيد موجودة قبل معرفة الشيشة بس الوضع الآن اختلف, لأن الشيشة ابتدت تدريجيَّاً تحل محل كل الحاجات السابقة, وبقت القاسم المشترك والشرط المطلوب لكل ده.
عموماً الموضوع لا هو بالصعب ولا بالسهل، محتاج نفهمه ونفهم وجوده في حياتك وتغلغله فيها, علشان لما تروح للطبيب أو المعالج اللي هيشتغل معاك على المشكلة دي أكيد هيشتغل على الدور الوظيفي اللي بتمثله الشيشة في حياتك, وإزاي نقدر نستبدل الشيشة بأشياء أخرى "أنت اللي هتختارها بنفسك وحسب ظروفك" والأشياء دي بالتدريج هتحل محل الشيشة دون الإخلال بالتوازن النفسي والاجتماعي ليك، كمان ممكن يكون في نوع من الأدوية "ودي متعدِّدة وكلها مفيدة إجمالاً" هتمشي عليها لفترة هتكون وظيفتها تقليل الرغبة في العودة "الاشتياق العضوي لمادة النيكوتين".
تمنياتي أن أكون وفقت في مساعدتكم، وأن يصلني خبر تعافيكم في القريب العاجل.
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته