مش عارف
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته؛
أولا أنا أشكركم جدا على الجهد الذي بذلتموه من أجلنا، نعم فهذا ليس من أجل أن تشتهروا وأن تكونوا مميزين على المستوى العالمي ولكن من أجل أن تخلقوا أجيالا تستطيع التفكير في المشاكل والصعوبات التي تواجهنا بدلا من أن تغلق حياتنا وتمثل بالكآبة التي لا يوجد لها حل من أجل العودة للفرح، أنا بجد لو فضلت أكتب مش هخلص كلامي بس أنا بختصر على قد ما أقدر..........
ثانيا بقه أنا مش عارف أنا اخترت لييه اسم الرسالة مش عارف بس علشان أنا بجد مش عارف أنا أولا خجول جدا بس برضه مش عارف دي مشكله ولا لا؟
أنا دلوقتي تجرأت شويه بس مش دي مشكلتي أنا ساعات مبعرفش أفهم نفسي ساعات كده بقعد أقول أنا صح ولا غلط أنا كده راضي عن نفسي ولا لا.
أولا أنا عندي الضمير ده حاجة كبيرة أوي علشان أنا لازم أكون راضي عن نفسي أُدام نفسي قبل أي حد مهما كان أنا ساعات بحب أقعد لوحدي مع إن أنا لي صحاب كتير أوي أوي أوي أوي وكلهم بحبهم يعني ممكن أتكلم معاهم من غير أي تفكير أو إن أنا أحس بمجهود عقلي بس معرفش بكون خايف إن اللي أدامي ده ميفهمنيش وتتغير فكرته عني، أنا صحابي بيقولو لي إن أنا عاقل أوي ودايما بيكونوا عايزين يتكلموا معايا وكتيير أوي أوي تقريبا دايما بريحهم بس مع نفسي مش عارف وحاجة بقة بضايق منها أوي ي ي ي ي ي ي إن أنا بكلم نفسي كتيير أوي هو ده مرض؟؟؟؟ ولا إيه أنا خايف أوي ساعات بتخيل حاجات وبيبقى موضوع وممكن أسرح فيه مش ممكن لا ده كل مرة وأنا بتضايق.
وبعدين أنا متكلمتش غير لما حاولت كتيير أوي أبطل حاولت بطرق كتيير أوي أنا عندي إجهاد نفس أوي يعني مش بيأس بسرعة بس برضه مش عارف لسه زي ما أنا إن أنا بكلم نفسي مع إن أنا قلت إن أنا مش عندي فراغ وإن أنا عندي صحاب ممكن أتكلم معاهم أنا مش عارف أي حاجة ساعات بحس إن أنا معقد وكمان أنا معنديش ثقة في نفسي خالص يعني أي حاجة بعملها دايما بالنسبالي غلط مع إنها كتيير أوي ي بتبقى صح أنا خايف أو أنا مريض نفسيا، أنا معقد؟؟؟؟ ولا مريض؟؟؟؟ ولا إيه
لو سمحت يا دكتور ريحني أنا تعبان وكتيير أوي بعيط من غير سبب ليييه؟؟؟؟ ليييييييه؟؟؟؟ مش عارف والله أنا مش عارف أفهم نفسي أعمل إيه
لو سمحت ريحني أنا هستنى الرد بأسرع وقت.
8/6/2004

رد المستشار
صديقي؛
إن معرفة نفسك هي الحل لمشكلتك.. ليس هناك ضير من أحلام اليقظة إذا ما اقترنت بالعمل والإنجاز وحب الإتقان... ماذا تحب في حياتك؟؟ ما هي هواياتك؟؟ ماذا تريد أنت تحقق في الحياة؟؟ لماذا؟؟
كيف تعرف الصواب من الخطأ في أي شيء بسيط أنت متأكد منه؟؟
اختر شيئا أنت متأكد من صحته واسأل نفسك لماذا وكيف أنت متأكد؟؟
اختر شيئا أنت متأكد من أنه خطأ.. كيف ولماذا أنت متأكد؟؟
إلامَ تستند في فهمك لهذين الشيئين وفي تكوين رأيك عنهما؟؟
أهذه قواعد جربتها بنفسك أم هي رأي الغير؟؟
هل هناك أي موقف في حياتك (حتى في سن صغيرة جدا) كنت فيه واثقا من نفسك؟؟
لماذا وكيف كنت واثقا (أو غير واثق)؟؟
أرجو الإجابة على هذه الأسئلة بعد تفكير عميق حتى نستطيع مساعدتك بشكل أفضل.
وفقك الله وإيانا لما فيه الخير والصواب.
* ويضيف الدكتور وائل أبو هندي الابن العزيز أهلا وسهلا بك على موقعنا مجانين نقطة كوم وشكرا على ثقتك، ليست لدي إضافةٌ بعد ما تفضل به الأستاذ علاء مرسي، لكنني فقط أحيلك إلى عددٍ من الردود السابقة على استشارات مجانين والتي ستفيدك إن شاء الله قراءتها فانقر العناوين التالية:
كيف تنمي ثقتك بنفسك ، م
كيف تكون نفسك ؟
كثرةُ البكاء أم نقص التوكيدية ؟
فتور في المشاعر أم نقص في توكيد الذات؟
عدم الثقة بالنفس : تأقلمٌ أم قلق واكتئاب ؟
الاكتئاب والتركيز أم عدم الثقة بالنفس أيهم أولاً ؟
بداخل أعماقي حيرة وأحلام وقلة خبرة
حيرة أم خوفٌ أم خجل ؟
أحلام اليقظة الاكتئابية ؟؟؟
عندما تختلط الأفكار
حزن وكسل الحل: ض ح ن
وأهلا وسهلا بك دائما على مجانين فتابعنا بالتطورات.