أنا بكره شكلي جداً
مش عارفة أبدأ مشكلتي منين ،أنا مشكلتي بدأت من زمان من وأنا عندي 12 بدأت المشكلة بأني فقدت الثقة في نفسي بدأت أشوف نفسي وحشة والسبب انتقادات الناس ليا كنت أقعد أوقات طويلة قدام المرايا أنظر على شكلي كنت أبكي كثيراً,علاقتي مع المرايا كانت وحشة مجرد ما أنظر للمرايا مكنش معايا أحد يوجهني أو أتكلم معه في هذه المشكلة لما كنت أسأل صحابي يقولوا لي لا أنت مش حلوة...
وانتقادات في أنفي وعينيا وبوقي وكنت تقريباً كل يوم بعيط وكرهت المرايا أكتر لدرجة أني لم أعد أنظر إلى المرايا أبداً....وبقيت فاقدة الثقة في نفسي علاقتي بقيت محدودة بالناس كنت زمان بتكلم وبضحك وبتعرف على ناس كثير لكن الموضوع معي تغير بقيت أتكسف لم أعد أعرف أتكلم لما حد ينظر لي أبعد وجهي لحد ما دخلت الثانوية أنا تقريباً .
ما أنظر في المرايا أبداً ممكن أقعد بالأيام ما أنظر فيها وبتوصل للشهور يعني شعري بظبطه كده مع نفسي وأي حاجة بظبطها مع نفسي من غير مرايا
يمكن الذين حولي في العيلة أخذوا بالهم وخصوصاً لمحوا كثير أني أعيط فلما حكيت لهم لقيتهم يضحكوا ويقولوا يعني أنتي هبلة أنتي جميلة وقعدوا يوصفوا في شكلي أنه أنا حلوة وبحسهم يوصفوا حد ثاني يمكن أشوف نظرات إعجاب من اللي حولي لكن أنا أشوف نفسي بشكل ثاني غير الذي يرونه أنا بكره شكلي جداً...
بتيجي لي أفكار أن انتحر وأخلص نفسي بس لا أنا إيماني قوي وجسمي حاولت أغيره وأخس وخسيت بس قعدت أعيط لأنه معجبنيش وفضلت أكل لحد ما تخنت وبردو معجبنيش فخلاص ما بقيتش أنظر في المرايا لأني عارفة البنت التي في المرايا دي عمرها ما هتعجبني نفسي أعيش طبيعية شوية أنا بشوف ناس عاديين وأقل من العادي وعايشين عادي ، أنا طبيعية، المشكلة دي معايا 6 سنين ما ببصش للمرايا ولا بحب شكلي ولا جسمي الحمد لله أنا راضية بس مقتنعة أن عمر ما هحد هيحبني ولا هعرف أخرج ولا أتزوج ولا أعمل أي حاجة بسبب شكلي.
أحياناً بحس أني شبه الولد ما اتكلمتش مع حد قبل كده نفسي أعرف أنا وحشة ولا حلوة زي ما قالولي أهلي ونفسي أعيش طبيعية زي بقيت الناس أنا بقيت منعزلة وبكرهه الناس وبكره تريقتهم المشكلة معايا بتزيد ما بتقلش بس قدرت أقنع نفسي أن ممكن أعيش لوحدي عادي وفعلاً أنا بقيت شبه وحيدة بس مضايقة
أنا بقيت أخاف من الناس خائفة حد يجرحني بكلمة ولا بنظرة ثقتي بنفسي صفر يمكن الحاجة الوحيدة التي شغلتني هي الدراسة ودخلت صيدلة كلينكال الي نفسي فيها
بس بقيت الكلية الحاجة الحلوة في حياتي ضغط عليا أني أخرج وأطلع وأقابل الناس بخرج وأبقى عاوزة أنط أرجع البيت أنام وأنسى كل حاجة.
18/3/2017
وبعد يومين أرسلت تقول:
أنا اسمي دينا عندي 21 كلية صيدلة كلينكال مشكلتي بدأت من زمان خالص من وأنا كنت صغيرة تربيت وسط أب وأم ما يحبوا بعض يعني ولا يكرهوا بعض بس عادي زي أي أسرة مصرية أنا البنت الوسطى ونحنا 3 بنات أسلوب بابا وماما معايا كان دائماً زعيق وصوت عالي وده ضعف شخصيتي دخلت المدرسة مكنتش محبوبة كنت دائما الطفلة الغير محبوبة الطيبة جداً ضعيفة الشخصية.
مع أني كنت اجتماعية جداً أنا عايشة في السعودية فمدرستي كان المدرسات سعوديات ما كنوش يحبوني على طول يعاملوني بقرف وحتى البنات كل ده أفقدني الثقة بنفسي كبرت لما وصلت للمرحلة الإعدادي أولى إعدادي كانت مرحلة أني فجاءة كبرت وبدأت أركز في شكلي وكان في انتقادات في شكلي أني مش حلوة ومناخيري كبيرة وشكلي وحش وبشرتي مش حلوة كانت فيها حبوب ساعتها
حاولت أعالج فيها من غير فائدة لحد في مرة دخلت عالم النت وعلى الفيس تعرفت على واحد وقعدنا نتكلم وحبيته بس ساعتها كنت عيلة وريته صورتي وسابني بسبب أني شكلي وحش أنا فهمت ده بعدين بس الصراحة الصورة كانت وحشة جداً جداً جداً جداً المهم بدأت أركز في شكلي ومعرفش شوية شوية بدأت أطلع عيوب فيا
ماما أخذت بالها لما بدأت أعيط وسألتني وقولت لها وقعدت تضحك وقالت لي أني جميلة وأني مناخيري صغيرة وهي أحلى حاجة فيا وعينيا حلوة وبوقي حلو بس أنا مش شايفة كده حالتي بدأت تزود بعد مرحلة الثانوية الانتقاد زاد وبدأت أحس أني فعلاً وحشة والعياط زاد بدأت الجأ لأحلام اليقظة وأتخيل أني حلوة أوي وشكلي جميل والكل يحبني طول عمري حاسة أني محدش هيحبني ولا هقبل لحد يحبني بالمنظر ده أنا شكلي وحش مين يرضى يحبني قررت أني مش أتزوج أبدأً.
و بدأت أتحول من شخصية اجتماعية لشخصية انطوائية المرايا ممكن أقعد بالأسابيع والشهور بخاف أبصلها جداً أخاف أعيط أخاف أفتكر أني وحشة أيه مشكلتي أنا فعلاً وحشة ولا زي ما ماما قالت أني حلوة أنا بقيت منطوية وبخاف أقابل ناس جديدة بقيت بكره الناس بخاف من الانتقاد أو حد يبصلي في وجهي أنا نفسي أعيش حياتي طبيعية ساعات لما بوصل لحالة اليأس أني أفكر أنتحر بس أزاي أنا إنسانة مؤمنة مش عارفة
أنا بكره نفسي وبكره المرايا والناس
نفسي ثقتي ترجع
20/3/2017

رد المستشار
أهلا ًبك وسهلاً يا ابنتي، أنت تعانين معاناة شديدة مؤلمة منذ فترة طويلة، وأتصور أن سبب عدم إقدامك على طلب المساعدة النفسية هو صغر سنك، ولكن أنت الآن في الثامنة عشرة من عمرك، لذا يمكنني أن أقول لك: أن معاناتك هذه تحتاج متابعة متخصصة؛ لتتمكني من التخلص من تلك المعاناة،
وهي لدى الكثيرات فأنت لست الوحيدة في تلك المعاناة، وفيها تسيطر فكرة على رأس صاحبها، ويصعب عليه تصديق غيرها مهما سمعها ممن حوله! وهذه المعاناة تعرف باضطراب التشوه الوسواسي، والذي يجعل الشخص يركز في عضو، أو أكثر في وجهه، أو جسده؛ فيختزل نفسه كلها في هذا العضو الذي يتصور قبحه بأنه أكبر من اللازم، أو أصغر من اللازم، وبمرور الوقت ينزوي، ويشعر بعدم الرغبة في التواصل الاجتماعي، ويشعر بمشاعر سلبية كثيرة تجعله يقع في الاكتئاب، والتوتر!!
لذا عليك أن تعلني لوالديك أنك تحتاجين لمساعدة متخصصة، فالمتخصص النفسي لديه قدرة على المساعدة الحقيقية العلمية، ولاحظي أنك وقعت في تشوه صورة جسدك من قبل، ولاحظي أنك قلت أنك ترين نفسك غير محبوبة منذ طفولتك، وأن مدرسيك، وزملائك لم يكونوا يحبونك، وكل هذا قد يؤكد ما رأيته من اضطراب، أو قد يشير لوجود اضطراب آخر أعمق و يكون تركيزك في أنفك، وشكل وجهك، وخوفك من النظر في المرآة هو مجرد عرض جانبي للاضطراب الأعمق، وهذا لا يكشفه إلا التواصل مع متخصص وجهاً لوجه، ومعرفة تفاصيل أكثر تساعد على الاقتراب من حقيقة ما تعانينه.
وحتى تحدث تلك الخطوة أترك لك تلك النقاط لتعيها:
1- شفاؤك من هذا الاضطراب هو مسؤوليتك؛ فلا تتهاوني في مد يدك لنفسك، وهذا لا يعني صعوبة، أو خطورة، ولكننا وجدنا بوضوح تام أنه كلما تمكنا من معرفة حقيقة ما نعانيه، والبدء المبكر في علاجه؛ كلما كان أفضل بكثير.
2- رغم أنني لم أرك؛ إلا أنه من الظلم الشديد الذي يرقى لدرجة الإجرام في حق نفسك أن تختزلي كل نفسك في بعض ملامح الوجه..... فأنت فتاة مجتهدة، وتحققين أحلامك -كما حدث في دراستك-.
3- أقترح عليك القراءة المستفيضة لما كتب هنا في موقعنا وتحدث عن مثل مشكلتك خصوصاً في المقالات ومنها :
كيف تختل صورة الجسد
ما هي صورة الجسد
اضطراب تشوه الجسد Body Dysmorphic Disorderوغيره مما يتفرع من استشارات ومقالات متخصصة.