أكره شكلي جدا م
أكره نفسي
أنا عمري 21 سنة مش عارفة أبدأ حكاية مشكلتي منين
هل أنا مازوخية أو مازوشية باختلاف الاسم لأني ما أعرفش بالتحديد
بعشق التعذيب والضرب والإهانة
لما بشوف مشاهد تعذيب ضرب اغتصاب بحب كده أوي
لما ماما ولا بابا يزعقولي بضايق بس بحسها بلذة واستمتاع
دايما أنا وسط الناس ماليش شخصية ودايما بيحرجوني ويطلعوني غبية
أتضايق بس أحس بلذة واستمتاع
أنا فاقدة الثقة في شكلي وأكره شكلي جدا وما ببصش للمرايا خالص بقالي أكثر من شهر ما بصبتش لنفسي بضايق لكل ده بس بحس بلذة واستمتاع مصاحبة للضيق ده
بس بحب كرهي لنفسي
مع أني مضايقة من ده بس أحبه
أنا في دوامة أني أكون شخصية مسيطرة وقوية
وأني أكون شخصية الناس يتستحقرها وبتستغباها وإن الناس يعاملوني بإهانة
طول عمر الناس بتقرف مني وبتكرهني وبتعاملني كأني ولد حتى مدرسيني كده بيقرفوا مني
حتى وأنا بكتب كده المفروض أكون مضايقة
هو أنا مضايقة بس حاسة بلذة واستمتاع
ممكن يخطر على بالك أني وحشة وقبيحة المنظر
أنا بشوف نفسي كده برده والناس شيفاني كده
بس بشهادة ماما وأختي وكثير من البعاد عني
أني بمتلك ملامح جميلة بوق صغير ومناخير صغنونة وعيون جميلة وأنا بشرتي بيضاء وأمتلك جسم صاروخ زي ما بيقولوا
بس أنا ما بشوفش نفسي كده
أنا فيه جوايا شعور أني عاوزة أشوف نفسي وحشة وقبيحة وشبه الولد
وبعيط لما حد بيبصلي باحتقار بس بستمتع بالإهانة
علاقتي بأبي كانت إهانة على طول
ضرب على طول بس ضرب عادي أنا شايفاه عادي وكلمات ممكن مؤثرة في زي أنت غبية ما بتفهميش حاجة
وكنت زي أي طفلة بكسر حاجات وكنت بتهزأ وساعات أُضرب
مستوانا الاجتماعي والمادي ممتاز جداا
أنا فاقدة الثقة في نفسي وكارهة نفسي
الفترة ديه شخصيتي تغيرت بدأت أعيط كثيرا بسبب شكلي وقررت ما أبصش في المرايا
أنا من الشخصيات المعروفة أني كوميدية واجتماعية ومتكلمة
لكن أنا بدأت أبقى انطوائية وفقدت حس الكوميدية مؤخرا
وما بقيتش أعرف أتكلم مع الناس وده أثر على مذاكرتي وأنا بشهادة نفسي بس إني ذكية وشاطرة محدش يعترف بده ومش مهم
المهم أني بدأت أركز مع شخصية لقيت حاجات في كثيرة بعت استشارتي قبل كده هنا وردت علي أستاذة أميرة بدران أني عندي وسواس تشوه الجسم أنا عاوزة نصيحة مش بس من دكتور أو دكتورة أنا عاوزة نصيحة منك كأب وكأم هل أنا محتاجة أركز على شخصيتي وأعالج المشاكل التي عندي اللي حصرتني في نقطة مش عارفة أخرج منها أبدا
ولا أتجاهل كل ده وأعيش حياتي بطريقة طبيعية أصل مين فينا طبيعي 100%
4/5/2017

رد المستشار
الابنة الفاضلة "دينا" أهلا وسهلا بك مجانين وشكرا على ثقتك وعلى متابعتك واستعمالك خدمة الاستشارات بالموقع.
صحيح ما تقولينه من أنه لا أحد سليم 100% لكن عندما يتعلق الأمر بمفهوم الذات أو رأي الإنسان في نفسه يصبح من الضروري يا "دينا" أن يعمل الإنسان على تعديل ذلك المفهوم من خلال علاقة علاجية تساعده في التخلص من أفكاره السلبية عن ذاته وعن مهاراته وقدراته المختلفة.
تابعت استشارتك مع أ. أميرة بدران وأجبت متابعتك التي لم تضيفي فيها إلا التركيز على تحاشيك للمرايا وخلصت إلى حاجتك إلى ما نسميه إعادة الهيكلة المعرفية كجزء من برنامج علاج معرفي سلوكي متكامل، فرغم أن ما تحكينه عن طفولتك وعلاقتك بأسرتك لا يوجد فيه ما هو غير طبيعي أو ما هو مختلف عن العادي في بلادنا ومجتمعاتنا ... إلا أن ما وصلت إليه أنت من قناعة عن شكلك وعن رأي الآخرين فيك يبدو متجاوزا لما هو متوقع ولهذا السبب أنت بحاجة إلى العلاج.
قلت لك في ردي
من المهم جدا يا "دينا" يا ابنتي أن تسارعي بطلب المساعدة الطبنفسية فأنت بحاجة إلى برنامج علاجي معرفي سلوكي تتعلمين فيه كيف تحبين ذاتك وجسدك بكل تفاصيله، وأحد أركان البرنامج الأساسية سيكون التدرب على التخلص التدريجي من أسلوب التحاشي الذي لا يفيد إطلاقاً وإنما يزيد من عمق وهول المشكلات.... وأضفت ربما يحتاج المعالج كذلك إلى مساعدتك بأحد عقاقير الم.ا.س.ا الذي سيساعدك كثيراً لكنه وحده لا يحل المشكلة..... عليك إذاً بتنفيذ ما أشارت به مجيبتك وما نصحتك به وتابعينا.
وإذاك لم تفعلي شيئا إلا ربما بعض القراءة في الاستشارات على الموقع وتكوين مفاهيم أكثر سلبية عن ذاتك ومنها حكاية أنك مازوخية ... وربما غيرها... الواضح أنك تعانين من عدة أعراض تنتمي للطيف الوسواسي القهري ... وعليك بمسارعة اتخاذ خطوات حقيقة في اتجاه العلاج ... وتابعينا فقط بعد ذلك لتبشرينا ببداية الطريق للشفاء.... أهلا بك دائما على مجانين.