أرجو الإفادة أنا بنهار
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
أنا حاسس كأني مش عايش بجد حصل لي إحساس غريب من فترة شهرين ومش قادر أقاوم ومفيش حاجة مش بحاول أعملها عشان أخرج من الدايرة دي واللي حصل لي كالآتي:
أنا بلعت بذرة يوسفي بالصدفة فاتخضيت بس قعدت أكح وأحاول أرجعها وكده معرفش إيه خلاني توترت جدا كده وخلاص وقتها وعدت على خير الحمد لله,، بعدها حصلت عندنا حالة وفاة مفاجأه جدا صحيت على رنة التليفون وصريخ جامد اتفزعت ووقعت على الأرض كأني تخنقت ورحت المستشفى
المهم فات يومين وأنا مصدوم بس الحمد لله على كل شيء بس فجأة لقيت نفسي بقيت بخاف من البلع جدا وخايف أتخنق وأموت وبقى عندي رعب من سيرة الأكل وشايل همه دايما إزاى آكل وأحاول أمضغ الأكل جدا ليصبح زي المايه واشفطه وبيرهقني جدا وبتعب نفسيا
بس أنا بقى لي شهرين مبقدرش أبلع وبخاف جدا خاصة بعد الغروب وبالليل استحالة ومع العلم أنا كشفت طبيا كل الدكاترة قالوا سليم تماما بس بحس أن الأكل واقف في زوري وإن زورى متضخم وهيتسد
وبجد أنا مش عايش تعبان نفسيا جدا ماشي تايه إزاي وصلت للمرحلة دي مش متخيل اللي أنا فيه وفرحي قرب وخسيت جدا ومش عارف أعمل إيه يا ليت تفيدوني وربنا يجعل حضراتكم سببا في الشفاء ....
20/5/2017

رد المستشار
بسم الله الرحمن الرحيم
أهلاً بك معنا
بداية أدعو الله أن ينزل سكينته على قلبك ويهدئ روعك ويلطف بمقدراتك إنه رؤوف رحيم
أخي الكريم لقد ارتبط الحدث الصادم معك بقصة البلع التي أثارت توترك من البداية فكانت هي الحدث المفجر لنوبة الاضطرابات التي تعاني منها.
من خلال رسالتك وبعدما فحصت نفسك عند كثير من الأطباء وغالباً على ما أعتقد أطباء تخصص باطنة أرى أنك بحاجة للفحص عند طبيب نفساني، فقد أصبح الاضطراب معيقاً وأوصلك كما سميت أنت رسالتك "للانهيار" ... هنا وجبت زيارة الطبيب فماذا تنتظر،
نوبة الهلع التي أصابتك واقترانها بالحدث الصادم كل ما جرى جعل من قصة بلع البذرة مثيرا للتوتر والخوف والقلق فأصبح البلع عموماً مصدرًا لاستدعاء ما مر عليك من مشاعر وخبرات سيئة ذلك اليوم
أيضاً تكرار ذهابك للأطباء الاطمئنان ولم تطمئن....
كل هذا يجعلنا نطالبك بالذهاب للطبيب للفحص فرسالتك تفوح منها رائحة القلق والوسواس بشدة، والتشخيص السليم سوف يقف عليه طبيبك عند الفحص.
أطمئنك إن كل موجة فوران لمشاعر الوجع والألم والهلع مصيرها للزوال إن شاء الله، فهي مثل العاصفة تأتي عاتية ثم تهدأ.
أنت بحاجة لتناول العلاجات المناسبة مع جلسات علاج معرفي وسوف تشعر بتحسن.
عفى الله عنك وأسأله أن يأجُرك على ما أصابك وثق أن الله رحيم بخلقه أجمعين
واقرأ على مجانين:
صعوبة البلع لأسباب نفسية
صعوبه في البلع
صعوبة البلع : في زمن الانتفاضة