الخوف من الكفر : وسواس العقيدة م2
دلوقت مفيش حد بيسمعني ولا حد عايز يعرف أنا كويسة ولا لاء
دلوقت مفيش حد بيسمعني ولا حد عايز يعرف أنا كويسة ولا لاء؟
ليه بتكرهوني؟؟
أنا عايزة أنتحر بس خايفة من الكفر ومن ربنا
يعني مفيش حل حتي الإنتحار مش نافع
هو أنا ليه معنديش ثقة في ربنا؟ ولا حتي بدعيله
لدرجادي انا وحشه وكافرة ؟؟
بقيت مبصليش كل الفروض وبعمل ذنوب عادي ولا بقي فارق معايا
!ربنا الأول كان بيحبني دلوقت لاء
الوسوسة رجعت تاني زي الأول وبقول الشهادة كتير بنية الدخول في الاسلام وطول الوقت حاسه إني كافرة
بس دا مش إحساس دا أكيد أنا كافرة للأسف
مفيش حد بيساعدني ولا حد مصدق أصلا إن عندي وسواس طب أنا هكدب ليييييييه مش الناس بس اللي بتكرهني أنا كمان بكرهكوا كلكوا ..حتي البنت الوحيده اللي كانت صحبتي مبقتش بتكلمني زي الأول ولا بتسأل عليا
هو أنا بعمل إيه في الناس عشان يكرهوني ؟
أنا ببعتلكوا وأنا عارفة إن محدش هيعملي حاجه برضو ولا حد هيساعدني، وياريت محدش يقول أروح لدكتور نفساني عشان مهما قلتوا مش هروح، أو مفيش حد هيوافق يخليني أروح عشان أنا بدلع والحياة جميلة هههه وعايشة الدور وبعمل إن أنا البنت المعقدة
أنا مش عارفه أبقي مبسوطة ! ولا عارفة أبقي أي حاجه
هو أنا عايشة ليه أصلا مش عارفة ؟؟؟
19/10/2017

رد المستشار
الابنة العزيزة "Amal" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك ومتابعتك مع الموقع ودعواتنا لك بالشفاء العاجل إن شاء الله... وبأن يهدي الله لك أهلك قبل أن تتفاقم معاناتك عافاك الله.
كم يؤلمني ما صار إليه حالك وكم يزعجني ما تقفزين إليه من استنتاجات مظلمة.... كلا ليس هذا حقيقيا... فصحيح أن أهلك نظرا لسوء فهمهم وخلل استيعابهم وبطش تصرفهم قد حرموك من حقك في العلاج، لكن الله سبحانه وتعالى لم ولا!! ولن ينساك يا "Amal" ..... ويعلم الله_عز وجل_ كم أنت نقية بسيطة على السجية ... خاطئ من الأساس قولك: (ربنا الأول كان بيحبني دلوقت لاء !) ... فهذه من الوسوسة التي كما تقولين (رجعت تاني زي الأول) وأنبه إلى خطأ الوقوع في أفعال مثل (بقول الشهادة كتير بنية الدخول في الإسلام) لا تفعلي هذا يا "Amal" فأنت لا تشركين ولا تكفرين فقط توسوسين ورجوع الوسوسة طبعي ومتوقع لأنك تركت عقاقيرك العلاجية ولم تكملي علاجك المعرفي السلوكي.
كذلك خاطئ إحساسك أو إدراكك الذي تشيرين إليه بقولك (وطول الوقت حاسة أني كافرة، بس دا مش إحساس دا أكيد أنا كافرة للأسف) ... هذه وسوسة يا "Amal" وليست ولم ولن تكون إلا وسوسة.
طلب الموقع ونصيحته هي أن تتصرفي بشراء عقارك العلاجي ولو من مصروفك الخاص وتستمري عليه ولو دون متابعة مع طبيب فهذا سيخفف عنك كثيرا من أو كل الوسوسة كما سيحميك من الاكتئاب إن شاء الله .... فإن كنت ضيعت الوصفة الطبية يا ابنتي فهاهي وصفة علاجية لأفضل العقاقير سعرا في مصر:
Flouxetine 20 mg cap أو Flutin 20 mg cap أو Philozac 20 mg cap كبسولة واحدة يوميا بعد الإفطار .... وربما تحتاجين زيادتها إلى كبسولتين إن لم تجدي تحسنا ملحوظا بعد شهر من استخدام كبسولة واحدة يوميا..... تذكري كل ما تعلمته مع المعالج وكرري نفس ما فعلته سابقا وإن شاء الله ستصبحين أحسن جدا .... ونحن في انتظار أخبارك الطيبة.