من وسواس لاكتئاب لقلق متعمم م1
استفسار
السلام عليكم ؛ أتمنى أن تكونوا بخير وربنا يحفظنا من لعنة المرض جميعا ..................
أحيانا ببقى كويس وفجأة أحس أني مش مظبوط خالص قلة تركيز على انتفاض في رجليّ وأحيانا أحس أن أعصابي ضعيفة أوي لدرجة أن ساعات رجليَّ ترتعش لو حملت عليها ده غير يديَّ
وأحس بحالة هفتان أحيانا الصباح وقلة تركيز كبيرة جداجدا جدا وساعات زهق وتعرق ورعشة في أطراف يديَّ
وبعدين تطول معي القصة دي ويجي يومين ألاقي نفسي كويس وإن عدى علي أسبوع يكون حلو أوي حتى لما أعراض القلق تروح بيتسلط علي وساوس أني أتفل كثيرا أعراض وساوس قهرية وبعدين ترجع لي أعراض القلق ذي ثاني الأعراض الجسدية
أنا تعبت بجد في مصر حبة كده وحبة كده وكانت الأعراض بتروح بسرعة هنا لاذقة فيّ وللعلم أروح جيم حاليا يمكن يخرجني من ما أنا فيه.
من شهر رحت لدكتور مخ وأعصاب لأن يديَّ كان فيهما رعشة شديدة جدا جدا قال لي اعمل أشعة على الرقبة وطلعت كويسة.. قال لي أعمل أشعة مغناطيسية على المخ وعملتها وأنا بستلم الأشعة التقرير مكتوب فيه نقطة بيضاء في الدماغ وكاتب في التقرير أنه شاكك أنه تصلب لويحي ويومها ملحقتش الدكتور طبعا قلت أشوف إيه المرض ده لقيته أعوذ بالله وحش
رحت للدكتور الأحد قال لي النقطة ذي ولا حاجة ملهاش علاقة بالمرض ده واطمنت وقلت ألف حمد وألف شكر ليك يارب يارب لا تحملني فوق طاقتي يا رب.
المهم عندي استفسارين ليه الأعراض بتيجي بسرعة كده نفسي أفضل شهرين على بعضهم كويس،
النقطة الثانية هل فعلا النقطة البيضاء دي ولا حاجة وملهاش أي علاقة؟؟
22/11/2017

رد المستشار
الابن العزيز "أحمد" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا جزيلا على ثقتك ومتابعتك، واستعمالك خدمة استشارات مجانين.
حسنا فعلت يا ولدي بانتظامك في ممارسة الرياضة التي لو ثابرت عليها بواقع 30 دقيقة يوميا خمسة أيام في الأسبوع لأفادتك فائدة عظيمة ومكنتك يوما من تقليل استخدام عقاقير القلق والاكتئاب.... هذا خبر ممتاز يا "أحمد" فأرجو أن تواظب على الرياضة ما بقي من حياتك.الواضح يا "أحمد" أن المشكلة تكمن في وحدتك في الغربة فحتى لو لم يكن العمل ضاغطا ويمثل مصدرا للكرب في حياتك فإن الوحدة في الغربة تكفي كربا يا ولدي... حاول استقدام زوجتك وأولادك حتى وإن كان ذلك قد أصبح مكلفا بسبب التغييرات التي لجأت لها المملكة للتخفيف من وعكتها الاقتصادية وأظن ذلك سيقلل من مدة الأعراض وستجدها أقل شدة وأقصر مدة كما كانت في مصر وربما أقل بل هي مع الانتظام في النشاط الرياضي ستختفي تماما إن شاء الله.
وأما النقطة البيضاء التي ظهرت بالأشعة فلا قيمة لها ولا علاقة لها كلك بأعراضك فلا تنشغل بها، وأهلا وسهلا بك دائما على مجانين فتابعنا وشاركنا رأيك.