مثلي يختفي خلف جدران الزواج م9
عن العقاقير
عزيزي د.وائل السلام عليكم ورحمة الله/
أكرمك الله وأعزك ورفع درجتك في الدنيا والآخرة على ما تفعل معي ومع غيري دكتور عثرت والحمد لله على أقراص سيرباس في إحدى الصيدليات المعروفة في مصر،
المهم بدأت والحمد لله تناول السيرباس بالجرعة التي حددتها سيادتك نصف قرص لمدة أسبوع وبعده تناولت القرص كاملا بدأت العلاج مكدبش عليك من أسبوع فقط أنا لاقيت أنواعا ثانية من اللي حضرتك كتبتها لكن حبيت أجيب سيرباس ولما ظروفي المادية سمحت أتيت بـ 4 علب تحتوي علي 2 شريط سيرباس 100مج.
المهم بدأت في تناولها وأدعو الله أنه يجيب نتيجة لأني تعبان جدا ووساوسي تعباني بتخف وتزيد عليّ كأنها صداع مزمن يعني يوم خطوبة بنتي الكبيرة كنت قاعد مع الناس زي التايه وزوجتي لمحت ده وهي عارفة وهي ساعدتني أني أجيب السيرباس، تفكير كان شاغلني لا فائدة منه كنت مركب شغل جديد في العمارة وعمال أفكر اشتغل كويس ولا لأ الماسورة مش عارف إيه؟؟؟
مش عايز أوجع دماغك بما كنت أفكر لأنها أشياء أنا وأنت تعرف لا فائدة منها لكن مسيطرة عليّ في عملي ومأكلي وملابسي وكل حياتي أشياء عادية مألوفة طول عمري أمارسها
المهم أنا مش باعث الرسالة عشان أتكلم ثاني عن مشكلتي سيادتك عارفها كويس من أول رسالة ووساوسي حادة بس باعث أطمئن حضرتك أني عثرت عليه وعايزك بإذن الله كله بتاع ربنا طبعا أولا بس طبيا إن شاء الله هتحسن ده سؤال ضعيف مني آسف بس فعلا العلاج هيأثر على التفكير الغالب ده؟
وقرأت بعض المقالات عن هذا وهل فعلا يا دكتور لازم آخذ مع العلاج مضادات للذهان المقال كان مكتوب فيه كده لكن أقسم بالله اللي بتقوله أنا بنفذه بس قلت آخذ رأي سيادتك في الكلام ده من حقيقته أو ضعفه لأني بقول لو ده حقيقي كان سيادتك قلت لكن والله أنا باعث الاستشارة عشان أقول فيها الكلمتين دول بس
1- العلاج بإذن الله له نتيجة بجد ومع مرضاك وأنا منهم ؟
2- هل لازم آخذ مضادات للذهان ذي معه؟ ويا ليت يكون لا
3- مش عايزك تزعل من كلامي يمكن سؤالي الأول سببه الوسواس برضه بشرني بجد ولو فيه أي شيء ثاني بلغني أتقبل من سيادتك أي شي في سبيل الخلاص من الكابوس ده الذي والحمد لله
أنساني الكابوس الأولاني المثلية بالرغم من أنها أهون من ده بكثير لأني كنت أسيطر عليها أو أقدر أسيطر وأنسى.
وبعيد عن هوس الدماغ ده، آسف للإطالة وأرجو المعذرة.
شكرا يا أفندم
13/4/2018

رد المستشار
الأخ العزيز "طارق" صديق مجانين أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك ولجوئك لصفحة الاستشارات لطلب الاستشارة، وعلى متابعتك الدؤوبة أهلا بك.
سؤالك الرئيسي هنا هو هل إضافة مضادات الذهان لمضادات الوسوسة لازمة في كل حالات الوسواس القهري؟ والرد عليه لا ولا في أغلبها.... وحالتك في حدود ما كتبت في متابعاتك الأخيرة ليست من الحالات التي تحتاج مثل هذه الإضافة ذلك أن مستوى استبصارك (أي إدراكك لمشكلة الوسواس القهري ولتفاهة محتوى الأفكار الوسواسية ولحاجتك للعلاج النفساني) ممتاز، ووسواسك بشكل عام ليس شديدا ولا ذهانيا..... بالتالي لا داعي لإضافة مضادات الذهان.... لا الآن ولا فيما بعد إن شاء الله.
كثيرا ما يبدأ تأثير عقاقير معززات السيروتونين (م.س) سواء غير الانتقائية (م.ا.س) مثل الكلوميبرامين أو الانتقائية (م.ا.س.ا) ومنها السيرترالين أو السيرباس الذي تتناوله خلال عدة أسابيع.... وفي أصعب الحالات خلال الأسبوع 12 لتناول العقار....
واقرأ في ذلك:
الصبر على الم.ا. س يمحو الوسواس م
عدم كفاية الم.ا.س لعلاج الوسواس.
بعد سنة على الم.ا.س.ا هل أوقف العلاج.
معنى هذا أنك ستبدأ تشعر بالتحسن ربما في الأسبوع الرابع (أو قبله أو بعده) من الانتظام على العقار... لكننا لا نقيم الأثر العلاجي الحقيقي لجرعة ما من عقار م.س ما قبل مضي ثلاثة أشهر من بدء العلاج.
ما زلت أكرر نصحي بأهمية وفائدة الع.س.م لكي تستطيع الحفاظ على المكاسب العلاجية ولكي تتعلم كيفية التعامل مع الأفكار الوسواسية والاستراتيجيات المفيدة في ذلك ومن أهمها تتفيه الفكرة الوسواسية.
إذن أبشر بقدوم التحسن عاجلا أو آجلاً خلال أسابيع..... وأهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعنا بالتطورات.