مثلي يختفي خلف جدران الزواج م10
عن العقاقير
عزيزي د وائل السلام عليكم ورحمة الله، كل عام وحضرتك بخير وسلام أبعث هذه الرسالة ويتبقى على رمضان أيام وبعد أيام قليلة سأتلقى الرد على رسالتي السابقة وإني أرسل رسالتي هذه للمتابعة فقط وعندي عجلة للشفاء.
المهم أتابعك وأقول بالنسبة لأقراص السيرباس بقى لي شهر بآخدها والحمد لله وحضرتك قلت النتيجه بإذن الله من 4 أسابيع لـ 12، دكتور وائل شهر على سيرباس والنتيجة مش هقول صفر لا 10% وحالتي ساعات برتاح جدا وأبقى تمام وطبيعي وأنسى كل الوساوس حقيقي والله وأنا مش معتمد على الأقراص بس بل أعالج نفسي كسلوك أطنش إلحاح الوسواس كما سمعت منك في حلقات تلفزيونية العلاج جزء ولكن يجب على الشخص عدم تكرار التفكير أو إلحاح الحاجة للوسواس أنت فاهم حضرتك أنا أقصد إيه
المهم بعد مرور أول 4 أسابيع ده حالة بتحصل لي وبرضه يا دكتور بحس كتير بضغط الوسواس جدا عليّ وده الغالب على الحالة مش الارتياح أو نسيان الوسواس الغالب، لا الغالب هو زيادة الوسواس لدرجة أني أقول لنفسي العلاج بيزودها ولا إيه يمكن زي أهالينا ما علمونا زمان الجرح عشان يخف لازم يوجعك يبقى بيخف لو وجعك هل ده صحيح ؟ ممكن تزايد الوسواس من أعراض العلاج مع النوم وكثرة التثاؤب وطبعا تخدير كامل مع العلاقة الزوجية بكونه من المسكنات كالترامدول مثلا يطيل معي العلاقة بقرب ساعتين أو بدون قذف خالص وده مش تاعبني ولا بشتكي منه خالص بس هل أعراضه زيادة الوسواس أو ما شابه ذلك ؟؟
وأنا كلامك وتوجيهاتك ليّ أمر واجب النفاذ ولا شكَّ فيه، زوجتي تعرف أني آخذ هذا العلاج وقلت لها كل حاجة بس ليها رأي الهانم بتقول طب الدكتور مستفيد إيه من أنه يكتب لك علاج عن طريق الموقع من غير كشف أو كده فهمتها الموقع وظيفته إيه ومعرفش إيه نوع الاستفادة؟؟
آسف أني أقول لحضرتك على ده اعتبرها طرفة أو نكتة بايخة عشان أوريك دماغها، بس المهم ثقتي فيك بعد الله بلا حدود وأقسم بالله وأقسم بالله لو أقدر على تكاليف الكشف والجلسات وغيره ما كنت أرهقت سيادتكم وجزاك الله كل خير
نصيحتك الأخيرة لي إيه؟؟ أستمر على نفس الجرعة قرص يوميا أم ماذا؟؟ أزود الجرعة مثلا أرجو إرشادي، آسف لطلبي ده وسامحني معلش آلام موسوس تعباني.
نصيحتك إيه؟ أزود الجرعة أم لا ؟
وشكرا لسيادتك
وكل عام وحضرتك بخير
8/5/2018

رد المستشار
الأخ الفاضل "طارق" أهلا وسهلا بك دائما على مجانين وشكرا على ثقتك ومتابعتك، وكل عام وأنت والأسرة الكريمة بكل خير بلغكم الله وإيانا رمضان وأعاده علينا بالخير والرضا والغفران من رب العالمين....
بالنسبة للجرعة لا ينصح بزيادتها إلا إذا تبقت الأعراض بدرجة تضايقك بعد مرور 12 أسبوعا عندها سنزيد الجرعة إلى 150 مجم وننتظر مدة مماثلة وتوقعي أننا إن شاء الله لن نحتاج لذلك.
كثرة التثاؤب واحدة من آثار الم.ا.س.ا الجانبية وكذلك النوم وتأخر القذف ..إلخ مما تجده مفصلا في مقالنا عن الآثار الجانبية وعن الآثار الجنسية لعقاقير الم.ا.س.ا.
لا علاقة لزيادة الوسواس بعض الأحيان في هذه الفترة والعلاج ... وكل المطلوب منك هو التفاؤل والصبر والدعاء.
بالنسبة لتساؤلات زوجتك الفاضلة .. ذكرها بأنك قصدت طبيبة نفسانية بإحدى المستشفيات الحكومية واختارت لك عقار السيرترالين وهو نفس العقار الذي نستعمله فأنا لم أحدد لك عقارا تستخدمه وإنما أتابع معك تطور الحالة لأنك التزمت بما نصحناك وتتابع معنا وهذا نفعله مع كثيرين من متابعي مجانين ما داموا ملتزمين بالمتابعة... وأما ماذا أستفيد فهذا مشروح في كلمة الموقع.
رمضان كريم وإن شاء الله شفاء قريب، وأهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعنا بالتطورات.