من وسواس لاكتئاب لقلق متعمم م11
أرجو قراءة الموضوع بأكمله أنا طلعت كل اللي جوايا من مشاعر داخلية
السلام عليكم رسالتي مطولة شوية لكن لازم أصارح بالحقيقة أو بشخصيتي وأطلع اللي جوايا
حقيقي الواحد تعب وأنا هتكلم بصراحة لأني بتعب نفسي بنفسي حتى وأنا كويس دماغي شغالة 24 ساعة _ هل أنا الحالة الوحيدة اللي كدة ولا لا طيب هل عندي عدة أمراض أم لا وليه عندي كل الأمراض دي وإمتى هعرف إني خفيت منها ولحد إمتى هفضل على الدواء وغيري 6 شهور وبيبطل الدواء وهل لما أبطل الدواء هرجع لطبيعتي ولا هنتكس ولو حصل انتكاسة هل خلاص بقى الدواء صديقي مدى الحياة ولا لا وهل هيجيلي اكتئاب لا قدر الله شديد ولا لا وهلع ولا لا مستقبلا خصوصا أن ما شاء الله على مدار سنوات متفاوته عانيت من وساوس ثم قلق متعمم ثم رهاب اجتماعي،
وإمتى هحس إني إنسان طبيعي زي خلق ربنا وأبطل أفكر أنا التفكير هيموتني أقسم بالله هيموتني ودي كلها أفكار في ذهني 24 ساعة _ المصيبة السوداء ببقى كويس فترات وأنا كنت كويس أفتكر بس فترة التعب لدرجة أني أقول لمراتي هو أنا فعلا كنت كويس فترة تحلف وتقولي آه والله!!
أعراضي غريبة بعض الشيء عن مرض غيري أنا لا بعاني من صداع ولا ضربات قلب سريعة ولا الكلام ده ( كل ما أعاني منه سعات أقولها أنا مرتبك وسعات أنا زهقان وسعات أقولها في هبوط في عنيا حتى لو رحنا مكان نستجم فيه أقولها حاسس بزهق وهبوط في عنيا!!! وأحيانا أقولها مش مركز خالص وتايه ___ وسعات أقول ممكن الدواء اللي بيعمل لي الأعراض دي ولا لا ولا مرضي هو اللي بيعمل في كده!!! وإمتى هخف خالص بقى أنا داخل على 31 سنة المفروض أكون ارتحت من التفكير والهبل ده لأنه هيموتني نفسي أحس إني مبسوط وفرحان وعايش زي بقية خلق ربنا طبيعي!!!
أنا عدة الاضطرابات اللي في هتجنني صحيح الوساوس مفيش بس أفكر وأقول مش يمكن الدواء قاضي عليها ولما أبطلها ترجعلي!!! هل وهل وهل وهل وهل لحد ما خلاص بجد الواحد قرف!!! أنا بس كده ولا إيه حكايتي السوداء المفروض القلق المتعمم أكون خلاص اتغلب عليه وأهزمه عندي 31 سنة والأفكار مش بتسبني إمتى بجد هرتاح إمتى المرض يغور في داهية علشان أفرح من قلبي أضحك من قلبي مش أصطنع الضحكة
__ نسيت أقول نقطة مهمة عمر ما حد أتكلم معايا غير وأنا أسرح منه مش عندي قدرة أني أمنع أني أسرح وواحد بيكلمني وبصطنع الضحكة كتير أوي.
__ أنا من صغري لما كنت أروح فرح أحس برعشة في خدودي أو عزاء أحس برعشة في إيديا لكن كنت بروح ليه ما انطبقش علي الرهاب الاجتماعي!!!! حتى دكتوري يقولي خد حباية أندرال قبل أي مناسبة وكنت سعات بعتمد على نفسي رغم أن الأعراض بتجيلي وأنا رايح أسلم على العريس مثلا وأتصور معاه أحس أني مش على بعضي
لحد في يوم ما روحت أصلي وحصلي أعراض محصلتش قبل كده ارتباك تام وأنا بصلي الجمعة صلاة السنة قدام المصليين وبعدها خفت أروح صلاة الجماعة والخطيب بيخطب كنت بستنى يقيم الصلاة وأدخل ومكنتش على بعضي الفترة دي روحت لدكتوري قالي رهاب اجتماعي إيه الفرق بين وجوده في الأول وقالي طنش ووجوده تاني مرة وأستدعي أنه يعطيني الدواء وفعلا أخدت وخفيت ورجعت لطبيعتي _ هل كده انتهى من عندي المرض رغم أني رجعت لطبيعتي الأولى بيكون فيه أعراض بس بروح ومبخافشي
-- إمتى أعرف إن الوسواس القهري انتهى من عندي وإمتى أعرف إن الرهاب الاجتماعي انتهى من عندي؟ إيه هي علامات الشفاء إمتى أعرف أنهم راحو من عندي القلق المتعمم إمتى هيغور بعيد عني حتى وأنا بستجم بيكون فيه أعراض والله والله موجودة!!!!!! رغم ده كله إلا أن حالتي كل الناس والدكاترة بتقولي صفر ولا حاجة!! طيب الزاي!!!
- أنا بس المريض اللي مريت بالأمراض دي ولا لا _ سعات أقول أستنغفر الله العظيم ليه ياربي الاضطرابات دي كلها اللي مريت بيها رغم أن واحد منهم كافي أنه يبهدل أي مريض
--- أنا كمان فيه نقطه مهمة ولائي لدكتوري كبير أوي ومبسمعشي غير كلامه وملتزم بالدواء جدا (سيروكسات cr 25 --- بروثيادين 75
- دكتوري حتى فكر أنه يسحب مني السيروكسات واكتفى بنوع واحد سحبته ببطئ لمدة شهر وبعدها شوفت أسبوع إسود علي زي المدمن اللي عايز حقنة تريحه كنت زي ما أكون هطلع من هدومي وزهقان زهق غير طبيعي ولما رجعت تاني ليه الحالة دي اختفت وهو ما يؤكد أنها أعراض انسحابية لكن كانت قاسية
أطلت عليكم نفسي أبطل أفكر أبوس إيديكم نفسي أحس إني طبيعي
----- نقطة مهمة جدا دكتور سداد التميمي وصف حالتي بالجسيمة؟؟!!! هل فعلا المرض ده جسيم
ودكتوري العزيز ووالدي ويعلم الله أنه أب لي قال حالتي مش جسيمة لأنه يعرفني هل شخصية الواحد غير المرض بتفرق في تشخيص المرض!!!
وهل فعلا المرض ده جسيم بغض النظر عن شخصية الواحد ولو هو جسيم ليه بيتقال مثل حالتي حالة بسيطة جدا!!!!!! ودكتور آخر يصفها بالجسيمة حتى في بعض المواقع الأخرى يقال أنها حالة بسيطة أو ما يسمى قلق المخاوف الوسواسي وما شاء الله المسميات في الطب النفسي هي أكتر ما يحير المريض
-- قال لي في يوم من الأيام دكتور هنا بالسعودية أنت 31 سنة المفروض تكون عديت المرحلة دي من زمان والجملة دي حطتها في دماغي!! ليه فعلا المرض ده مش راضي ينتهي من عندي إلى الآن رغم أني 31 سنة ويقال أن مثل هذه الأمراض أنها بتتلاشى!!! متى تتلاشى !!
وهل صعب تتلاشى عندي أم لا !؟؟
حفظكم الله بحفظه ورعايته
24/10/2018

رد المستشار
شكراً على استعمالك الموقع وتمنياتي لك بالشفاء.
هذه استشارتك الثانية عشر واستلمتها اليوم وهناك إشارة إلى وجود استشارة ثالثة عشر سيرد عليها مستشار آخر. تبدأ رسالتك بتصميمك هذه المرة عن التعبير ما في باطن أفكارك، ولكن إطار ومحتوى الاستشارة لا يختلف أبداً عن الاستشارات السابقة.
تشير في الرسالة إلى استعمالك عقارين من مضادات الاكتئاب وسحب أحدهما أدى إلى انتكاسة الاضطراب. لديك ثقة بالمستشار المشرف على علاجك وهذا يبشر بخير. عليك المواظبة مع المستشار والاستماع إلى نصائحه ولا يحق للموقع أو غيره التدخل في علاجك.
ولكن ما هو واضح في رسالتك بأن لا تطلب الرأي في العلاج وإنما تستفسر عن طبيعة اضطرابك والأعراض. إجابات الموقع بصراحة لا قيمة لها مقارنة بآراء المستشار الذي يشرف على علاجك، فهو الأعلم بحالتك العقلية ويفحصها في كل مقابلة.
إجابات الموقع لن ترضيك مهما كانت، لأنك لا تزال تعاني من أعراض قلق واكتئاب مترسبة تحتاج إلى علاج بالعقاقير. هذه الإجابات أحيانا قد تتناقض مع آراء طبيبك وخطة علاجه.
تم توجيه النصيحة إليك سابقا حول مراجعة نمط حياتك وجدولك اليومي ومعالجة الضغوط البيئية التي تمر بها. الحديث عن الأعراض فقط في الطب النفسي له موقعه ولكنه لا يشكل إلا جزءًا بسيطا من رحلة العلاج.
يصنف الطب النفسي أعراض الاضطراب كطفيفة أو جسيمة استناداً إلى تأثيرها على أداء المراجع في شتى مجالات الحياة ولكل طبيب رأيه. الرأي الأهم في حالتك هو رأي الطبيب الذي تراجعه.
عليك أن تقبل بأنك تعاني من أعراض مزمنة وبحاجة إلى مراجعة طبنفسية طويلة الأمد وفي النهاية الكثير من المراجعين الذي يعانون من أعراض مشابهة يتحسنون مع تغير ظروفهم البيئية.
وفقك الله.