واقع في مشكلة كبيرة ومش عارف أحلها...
السلام عليكم أنا عندي مشكلة ومش عارف هل دا صحيح ولا أنا بستعبط ولا إيه بس مش عارف والله بس كل اللي أعرفه أني تعبان ومتضايق من حاجة غريبة علي وعمري ما حسيت بيها قبل كده إلا في أيامي الأخيرة أنا بداية مشكلتي هي بعد البحث عرفت أنها الوسواس القهري هحكي ليكم حكايتي ويارب تقدروا تساعدوني وأكون شاكر فضلك وهدعي لكم للأبد في صلاتي.
بداية حكايتي هي أني إنسان عادي جداً وطبيعي جداً ولا فيه أي شيء حتى واقعة غريبة جداً حصلت وهي أني كنت قاعد عادي مع أختي وببصلها عادي راحت هي بردو بصتلي عادي مفيش أي مشكلة علشان أنا باصص عليها المهم اللي حصل إن الأفكار الوسخة قامت في عقلي ازاي تبص لأختك وهي ياترى بتقول عليك إيه في دماغها دلوقت وكيف أعمل كده وأنا متأكد أني معملتش أي شيء الموضوع عادي دا بس بصتلها والله بس.
المهم الموضوع تطور بيني وبين نفسي شغال على نفسي شتيمة وأنا بستغرب أنا بعمل ليه كده المهم الموضوع علق معايا وبقيت بتفرج على أفلام إباحية للأسف برازر بين أخ وأخته وأنا في قمة استمتاعي وبعد الانتهاء أستغرب أكتر وأقول في عقلي إيه اللي بعمله ده أنا إزاي بعمل كده أنا مجنون ولا إيه وكنت أقنع نفسي أنني مش هلوم نفسي ودا حاجة محدش شايفها وبيني وبين نفسي بس وربنا يسامحني والعلاقة كانت عادي جداً بين أختي ولا حتى بحس ناحيتها بأي شيء
بعد كده الموضوع تطور أكتر وبقيت بنظر لأختي بردو عادي بطريقة عادية بدون أي شيء بس تعرف النظر الكتير يعني أقعد باصص لها كده ومتنح وبحاول أبعد عيني عنها لكن مش عارف متنح وبس حالة مرضية يعني بعد كده ألاحظ إن أختي بقت تلاحظ أني باصص ناحيتها ومتنح وبس أو باصصلها وكده وأنا تهيأ لي أنها بقت تتضايق مثلاً فأقعد أسب نفسي إزاي أنا أعمل كده وكيف كده وليه كده وكنت أبحث عن أي شيء يقضي على رجولتي إن كان ذلك الحل أنا مضحي من أجل أختي
لحد ما قلت أبحث في النت عن ذلك المرض النفسي دخلت موقعكم قريت في الموضوع ده وقريت عن الناس اللي عندها وسواس الشذوذ الجنسي كان في باقي الموضوعات قعدت أقنع نفسي أن عندي الوسواس ده علشان أخلص من وسواس أختي وكده وبالفعل نجحت وحولت قبلتي من التفكير في الموضوع اللي فات اللي للأسف الموضوع ده وكنت والله مستغرب جداً ونسيت تماما موضوع الوسواس ناحية أختي والكلام دا واتحولت لوسواس الشذوذ وعانيت منه كثيراً
وكنت أقول في نفسي أنا كيف يعني شاذ أنا الراجل المحترم الذي تنبع مني أساس الرجولة الذي يخافني الجميع أكون كذلك وكنت أبكي وأحزن جدا ولكن عزائي أني ضحيت من أجل أختي واستمر ذلك الحال حوالي سنة ونصف وأنا في ذلك الشيء ليل ونهار وكنت أمارس العادة السرية كثيراً جداً يكاد يكون إدمان عليها وكنت أعزي نفسي أنني قوي جنسياً وأفضل من أي أحد وأني راجل وقوي من أي أحد جسمانيا أيضاً
ثم من حوالي 3 أسابيع فقط جاءت لي فكرة للأسف قلت طيب ما أدخل الموقع دا بتاعكم أشوف لي حاجة تاني تنسيني الموضوع بتاعي ودخلت للأسف وقريت عن شكاوي الناس في مسألة ضعف الانتصاب وجدت نفسي زعرت وخفت مثل ما حدث لي بالضبط لما قرأت عن الشذوذ الجنسي وكنت أطمن نفسي وأضحك أنا كده طيب إزاي دا أنا اللي ضيعني إني مش متجوز وبعيد عن النساء وفحولتي الزائدة.
وأنا لو كنت متزوج مكنش حصل كل ده من البداية ولكن ابتديت أشك والفكرة تكبر في عقلي كسابق المرة الأولى كنت أجرب أستمني فشلت فأحبط أكثر ولكن بعد كده قاتلت الفكرة حتى اقتربت من الانتصار عليها كنت أستمني مرتين باليوم للأسف لأقنع نفسي أني قوي واستمريت على ذلك يمكن أسبوعين ولا يوجد شيء في ذلك وفي آخر يوم استمنيت للأسف 3 مرات في اليوم وكنت أشعر أني كأني لا أفعل شيء أي الغريزه لا تشبع عندي أم هو تحدي مني لا أعلم وكنت أخاف على نفسي حتى لا أصيب نفسي بمرض عضوي.
وانتظرت اليوم الآخر وأمارس العادة السرية كالعادة وجدت نفسي فشلت للأسف زعلت جدا جدا وأصابني إحباط وقولت أنا مارست 3 مرات دا كتير وانتظرت اليوم اللي بعده مارست الاستمناء طبيعي وكنت أستثير نفسي وأشعر بالانتصاب عادي جداً حتى قمت اليوم بالممارسة للأسف حدث انتصاب وفي دقائق اختفى... يوم أفشل ويوم أنجح وأنا مش عارف أعمل إيه وحزين جدا أرجوكم ساعدوني ماذا أفعل أدعو الله يومياً بالموت علشان أرتاح من ذلك المرض.
هل أصبت وما هو الحل وماذا أفعل هل أنا إنسان عاقل أتأثر بحكاية يكتبها شخص من كيبورد لا أعرفه ولا أعرف عنه أي شيء ولا حتى قابلته طول حياتي وأصبحت أعاني مثله ماذا أفعل
أرجوكم ساعدوني
جزآكم الله كل خيراً............... أرجوكم
11/11/2018

رد المستشار
الأخ الفاضل "ممدوح" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واختيارك خدمة استشارات مجانين بالموقع.
صدمني سنك (37 سنة) ... وأنت حتى الآن أعزب ... فهذه حالة اجتماعية بائسة يعيشها كثيرون، ... بدأت معك أعراض الوسواس القهري -في سن لم تحدده- بوسواس أنك تنظر إلى أختك نظرة جنسية ... ثم انزلقت إلى مواقع تصوير البغاء أو المواقع الإباحية .... ثم إلى مواقع زنا المحارم بين الأخ وأخته.... وكنت كمن يمارس سب الذات كفعل محيد ثم فعل قهري ... كنوع من من الإمعان في الوسوسة أو قل التدرب عليها وأنت بعد لم تعرف أنها وسوسة.
ثم اكتشفت بالبحث على الإنترنت أن هذا الذي تعاني منه اسمه مرض نفسي اسمه وسواس قهري ... وبدلا من أن تفكر بطريقة صحيحة فتسعى في طلب العلاج مضيت مع الوسواس يضحك عليك.
فأقنعك بفكرة التحويل من وسواس لوسواس فأخذت رحلة مع وسواس الخوف من الشذوذ الجنسي أو الخائف أن يكون شاذا ثم أخرى منذ ثلاثة أسابيع مع وسواس الضعف الجنسي وتقول أنك وجدت في كل رحلة خلاصا من ألآم الرحلة السابقة ! لكن إلى متى لا أدري إن كنت سألتك نفسك هذا السؤال أم لا ؟
وكم هو غريب أنك تقرر بنفسك الوسوسة بموضوع ما لكي تتخلص من الوسوسة بموضوع وسوست به بما يكفي ! هذا القدرة على تحويل الوسوسة اختياريا –كما قلت أنت- من موضوع لآخر جديرة بالتأمل !
ثم أنت الآن واقع أو تكاد في فخ الاستمناء القهري وبيانات قوة الانتصاب ! ... وهو تعبير تعملته من واحد من المرضى مثلك حالته ولكن أصغر منك كان بـ11 سنة، ألا قاتل الله الحرمان...
تطلب منا المساعدة ولا أدري أي نوع من المساعدة تقصد يا "ممدوح" ؟ دور الموقع هو دور إرشادي أساسا أي أننا نقدم لك شرحا لجوانب مشكلتك ونوجهك الوجهة الصحيحة لطلب العلاج وفي حالتك يكون العلاج لدى الطبيب النفساني وبالتالي عليك أن تخطو هذه الخطوة.... فلسنا نجازف بكتابة عقاقير معينة دون معاينة المريض مباشرة، ولا نتحمل مسؤوليتها.
وأهلاً وسهلاً بك دائماً على موقع مجانين فتابعنا بالتطورات .