وسواس دم الحيض عفريت النجاسة : تفكير سحري م2
وسواس النجاسة
أنا مريضة وسواس قهري وسواس النجاسة بقدر أتغلب عليه كتير الحمد لله بس الحاجة الوحيدة اللي مبعرفش أتعامل معاها فترة الحيض بحس إني بنقل النجاسة من مكان لمكان حتى وقت الدش بحس إني مش عارفة آخد دش وبفضل أغسل إيدي كتير أوي وقت الحيض وبخاف ألمس هدومي لتكون نجسة وبخاف أدخل الحمام وأنا بره البيت
مش عارفة إيه الحل إزاي أتغلب على وسواس النجاسة وقت الحيض مع أني زمان كنت بتعامل عادي جدا مكنتش كده حتى أنه إحدى صديقاتي بعد إمساكها لإحدى الفوط الصحية التي كانت بداخل شنطتها قامت برميها بالباسكت وغسلت يدها مرة واحدة بالماء فقط وتعاملت عادي بقولها لو أنا مكانك كان زماني غسلت إيدي ١٠ مرات بالصابون ووشي وغسلت كل الحاجات التي كانت بداخل الشنطة وغسلت الشنطة نفسها قالت لي دا هبل مادام الفوطة بداخل شنطة صغيرة فإنها لا تنقل النجاسة التي بداخلها
حتى إنها كانت رافضة تغسل إيديها بعد مسكها للشنطة الصغيرة ورميها بتقول إيديها نظيفة مفيهاش حاجة
مين فينا اللي صح
4/8/2019

رد المستشار
الابنة الفاضلة "Yosr" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واختيارك خدمة استشارات مجانين بالموقع.
صديقتك هي صاحبة الرأي والسلوك الصحيح شرعا وعقلا وأما أنت فأقكارك غير صحيحة وطريقة تعاملك مع النجاسة طريقة مرضية يجب عليك السعي لعلاجها.
لقد أرسلت استشارة وعدة متابعات من قبل على مجانين تشتكين فيها من نفس المشكلة وكان عنوان ردنا عليك : وسواس دم الحيض عفريت النجاسة، تفكير سحري ، ولا أظن أنك تحتاجين من مجانين لما هو أكثر من قراءة تلك الاستشارة ومتابعاتها الأربع.
فقط أعلق على جملة قلتها هي (وبخاف ألمس هدومي لتكون نجسة) قائلا لا يوجد هناك شيء في الشرع اسمه لتكون نجسة أي أنه لا يوجد شيء اسمه احتمال نجاسة فإنما نجاسة تفرض نفسها بعلامة صريحة غير قابلة للجدل وإما يحكم بالطهارة... بالتالي فإن ملابسك طاهرة ويدك طاهرة أثناء الحيض ما لم يكون الدم واضحا عليها أو رائحة الدم تفوح منها! وأقل من هذا لا توجد نجاسة ولا يصح أن تحكمي بالنجاسة.
ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعينا بالتطورات.