أنا حبيت إنسان مش حقول حبيت حقول أعجبت بيه بطريقه جامده أوي لغاية ما وصل الإعجاب ده حب لدرجه 68% تقريبا لكن هو أكبر منى بحوالي 11 سنة حاولت كثير أبعد عنه بكل الطرق لكن ما بعرفش بحن اليه علطول وهو برده نفس إحساسي بيه هو إحساسه بيه
وهو صريح اوى معاى وهى ديه اكتر حاجه حبيبتى فيه وعرفته عن طريق النت
واتكلمنا في التليفون كثير وهو بيشتغل في دبي بس أنا ممكن أضحي بالسن
والمهم ان هو ده الراجل اللي أنا بتمناه في حياتي وهو كان بيحب واحده قبلي لكن ماتت، ويقول لي إن أنا الوحيدة اللي بيحس معاها بالحنان وهو كل حاجه عاوزها انه يكون مبسوط في حياته ويلاقى إنسانه تديله الحنان والأمان
وهو ده نفس اللى أنا عاوزاه واحنا متفقين في حاجات كتير اوى وبنحس ببعض ولما أي حد لما بيكون محتاج الثاني
وعاوزه أعرف أنا أعمل إيه معاه اتنى أكلمه ولا أحاول أبعد عنه ولا أعمل إيه واللي بعمله ده صح ولا غلط وهو نفسه نكون لبعض بيكلمنى على الخطوبة والجواز وده يثبت إنه واخد الموضوع جد
23/10/2004

رد المستشار
دعيني أبدأ معك بسؤال: ما الفرق بين هاتين الجملتين:
1- بيكلمني عن الخطوبة والزواج
2- بيأخذ خطوات من أجل الخطوبة والجواز
الفرق بين الجملتين هو الذي يجيبك عن كل التساؤلات التي ذكرتها في آخر سطرين من كلامك..
• فإذا كان ما بينكما مجرد كلام عن الخطوبة والزواج فلا أرى أي مبرر لاستمرار العلاقة بينكما، ولا أستطيع أن أعتبر أن الأماني الطيبة وحدها تكفي أو تبيح ما يدور بينكما ..
• أما إذا تحول الكلام إلى إجراءات جادة وجاء الرجل دخل البيت من بابه وبدأت الخطوبة الشرعية تحت سمع وبصر الأهل وبدأ التعارف الحقيقي في إطار المسئولية والاستعدادات لبناء عش الزوجية، وكانت هناك زيارات في الأجازة من أجل أن يرى كل منكما الآخر ويتعامل معه وجها لوجه ليتأكد لدى كل طرف من مشاعره وتوافق أفكاره مع الطرف الآخر.. إذا حدث هذا فأهلا وسهلا... وعندئذ أقول لك لا قيمة لفارق السن بينكما طالما هناك ميل وتوافق، ولا ضرر من أن تعارفكما كان عبر الشات طالما أنه تحول بعد ذلكم للمسار الطبيعي، ولا خطورة من الارتباط مبكرا وأنت في المرحلة الثانوية فاستكمال الدراسة ممكن في فترة الخطوبة ثم السنوات الأولى للزواج...
• ابنتي الحبيبة... لا تنسي الدعاء والاستخارة وأن تكوني قريبة دائما من الله تستعينين به عند القرارات الصعبة وتبذلين حياتك لإرضائه سبحانه .
• أختم حديثي بأن أسجل إعجابي بدقتك حيث تقولين أنك معجبة به بنسبة 68 % وهذا الرقم جعلني أبتسم عند قراءتي للرسالة... لكني أحييك على أية حال، وأتمنى أن تكوني على نفس مستوي الدقة في تعاملك مع الموقف كله...