وسواس النجاسة: تنقيط البول والحفاض والمنديل! م1
وسواس في العبادات
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا دكتور كان عندي سؤال في موضوع بيتعبني جدا هو أنا لما يحصل لي موقف يثيرني جنسيا زي أي بني آدم يعني المذي بينزل مني وده شيء طبيعي لكن اللي مش طبيعي إن لما ينزل بروح أتبول وأتوضا وأغسل ثوبي وأقوم ألاقيه نازل تاني ويتكرر الأمر فترة من الوقت يعني يخش على ساعة أكثر أو أقل مش عارف أحدد بالضبط فقرأت رخصة عندكم هنا لشخص أنه يتجاهل الموضوع ويعتبر ملابسه طاهرة فأخذت بكلامكم لكن شخص ذا كان كل بعد بول أنا بعد الإثارة الجنسية يعني مش بعد البول فهل أخذي برخصه صح؟ ثانيا هو لا ينجس الملابس لكن هل ينتقض الوضوء به؟
ثانيا يا دكتور أنت نصحتني بأني أروح لدكتور نفساني لكن أنا طالب وداخل عليَّ امتحانات وخايف يتعب ذاكرتي خصوصا إن أبي مريض وسواس ولما ياخد الحبوب بيتعبوه يخلوه ينام كتير وهو مدمن عليهم مش مبطلهم
فأنا خايف أدمن عليهم برضو!!
وآسف على الاطالة
19/5/2022

رد المستشار
الابن الفاضل "هاني" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، ومتابعتك خدمة استشارات مجانين بالموقع.
قياسك صحيح يا ولدي فأنت تستحق الرخصة مثله تماما إن لم تكن أشد احتياجا منه باعتبارك موسوس .. المذي بالنسبة لك أنت لا ينجس أي شيء ... لكنه بالنسبة للصحيح (أي لغير الموسوس) نجس باتفاق أي أنه ينجس ما أصابه ويكفي نضح الثوب بالماء ليطهر.
مسألة حاجتك للعقاقير هي مسألة جادة ولعل وجود تاريخ أسري إيجابي للاضطرابات النفسية ... يجعل تلك الحاجة أكثر إلحاحا ... ليست كل العقاقير المطلوبة تسبب النعاس ... ولا أحد يدمن عليها ... لكنها لا تقضي على المرض الذي طبيعته مزمنة.
من فضلك بمجرد إنهائك امتحاناتك فاتح والدك في حاجتك لطبيب نفساني وبرنامج علاج.
ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعنا بالتطورات.