وسواس الطهر من الحيض والشك في الصيام م10
وساوس لا أستطيع التعامل معها وصحة الصيام
لو سمحت أنا بعاني من وسواس قهري في الصيام وللأسف مبعرفش أنا كده فطرت وأصوم ثاني ولا لا؟ بخاف التنجس مثلا بعد فترة الحيض لو لمست أي شيء مثلا كان في مخدة كنت بحطها بين رجلي أثناء فترة الحيض أو لبس خروج لبسته مثلا أثنائها أو مفرش لمسته بعد ما غسلت يدي من أثر الحيض أحس بتوتر وقلق الوسواس وأحس أني نجسة وأن العبادات مش محسوبه وثواب الصيام قل.
ثاني حالة جننتني أثناء الصيام، بوسوس في الريق دخوله وخروجه وأحس لو بليت شفايفي بريقي إن في آثار أكل بلعته رغم أني بكون غسلت أسناني وتمضمضت وأقعد أمسح بمنديل أو مثلا حاجة من جلد الشفاه الناشف بلعتها؟ بوسوس بسبب العرق حوالين الشفايف وأنه دخل الفم أثناء الكلام، أو الصلاة، أو القراءة أو الحديث وخصوصا إني بحس بطعم مش مملح لكن معدني في بقي نفس طعم الريق جوا فم حد بيعيط مبعرفش ده فعلا من العرق ولا من التهيؤ والوسواس وأنا بصوم كفارة أيمان الصيام اليوم.
وللأسف هجمت أفكار النجاسة بسبب لمسي مخدة النوم دخلت المطبخ وزي ما يكون عيني دمعت ومسكت نفسي عشان الدموع متنزلش تبل شفايفي وأوسوس أكثر، أنا بعدها مسحت حواف الشفاه وبعدين حسيت بالطعم ده جوا فمي رغم أن لساني مبيخرجش بره بقي فوسوست إن العرق دخل أو إن في عرق نتيجة مسح الحواف المتكرر بسبب (خوف خروج اللعاب) إني رجعت دخلت عرق أو لعاب جوا الفم ثاني وخصوصا إني ممكن أفتح شفايفي للتنفس
أنا مرتان أتف اللعاب اللي في بقي ومرة بلعته بإرادتي محاربة للوسواس ومن ساعة بلعه وأنا أوسوس إنه عرق ومش عارفة صحة الصيام، أنا الحمد لله بفضل ربنا ثم استشارتكم قدرت أكون مقاومة لحالة القلق والاضطراب التي تصاحب الوساوس في الصلاة والاستنجاء الاغتسال والوضوء، إلا وساوس الصيام في البلع أو لعق الشفاه أو الخوف من التنجس ده لحد دلوقتي بيوترني... هل صيامي صحيح أم أعيد الصيام؟
وأنا كنت من جوايا في صراع نفسي رهيب سبب لي قلقا وتوترا فكنت بقول إني مش عاوزة رمضان يجيئ وأتمنى ميجيش ويبقى بيني وبينه بعد المشرق والمغرب وأن الصوم فعلا بقى مشقة من كثر الخوف والقلق هل أفطرت أم لا؟ هل صيامي صحيح أم لا؟ ما ربنا يسامحني على نيتي دي في شهر رمضان رغم إنه من أكثر الشهور التي كنت أحبها وأعيط لو مشي قبل ما يجيء لي الوسواس
أزاي أتعامل مع الوسواس ده مخصوص لأنه مش راضي يسيبني؟؟
أو أنا مش عارفة أتخلص من قلقه خالص وسيطرة فكرة فساد الصيام وعدم صحته
16/6/2022

رد المستشار
الابنة الفاضلة "Mena" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واستعمالك ومتابعتك خدمة الاستشارات بالموقع.
طيب سنأخذهم واحدة واحدة ... صحة الصيام لا علاقة لها بكل وكامل وشامل وظاهر وباطن ما قلته لنا (بلع الريق أو العرق أو الرذاذ أو تقشير الشفاه أو التراب أو الذباب أو الناموس... إلخ) فكله لا يفسد صيام المسلم الصحيح!! على الأقل على المذهب الحنفي (في مسألة بلع ما خرج من الفم بعد خروجه ففيها خلاف) ... وأما بالنسبة للموسوس بالصيام فلا يفسد صيامه على أي مذهب!.
التعرض للنجاسة "الحقيقية" وليس الوسواسية (أي النجاسة المبنية على العلامة الظاهرة وليس على الشك أو الغلو) لا يفسد صيام الشخص الطبيعي ولا ينقص من ثوابه... وأما الموسوس بالنجاسة فهو غير مكلف لا بمراقبتها ولا التحرز منها ولا تحري التخلص منها إن حدثت سواء صائما أو مفطرا هو غير مكلف بمتابعة كل ما يتعلق بالنجاسة وتصح عباداته ولا حاجة له أن يسأل إذا تعرض له جديد ما دام الأمر يتصل بشكل أو بآخر بالنجاسة... مثلها مثل أي شيء ومنه الصيام أنت أيضًا غير مكلفة بمراقبة ثقوب جسدك وما قد يدخل فيها عَرَضا أو غصْبا أو حتى إهمالا ... ولا أنت مكلفة بمراجعة النية ولا التعمد ...إلخ ما يطلب من الأصحاء في الصيام.
باختصار إذن صيامك لا يفسده شيء! ولم يفسده شيء ولن يفسده شيء مادمت على رأسك ريشة اسمها مرض الوسواس القهري... وإذا أعدت قراءة ما دار بيننا وبينك منذ استشارتك الأولى وسواس الطهر من الحيض والشك في الصيام في شهر إبريل 2022 وحتى متابعتك السابقة م10 أي الحادية عشر فستفهمين جيدا على أي شيء بني ما قلناه.
ومرة أخرى أنت بحاجة لأكثر من سؤال الموقع وتلقي الرد ... ودائما أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعينا بالتطورات.