عائدة من الخليج
ساعدوني من فضلكم: بسم الله الرحمن الرحيم.
جزاكم الله خيرا وبارك لكم على هذا الموقع الرائع الذي يساعد الشباب في حل مشاكلهم.
بصراحة أنا مش عارفة أبدأ منين لأن عندي مشاكل نفسية عديدة يا رب ألاقي حل عندكم أنا مش بس غير سوية نفسيا أنا حاسة إني إنسانة مدمرة نفسيا لأني بأعاني من انعدام الثقة بالنفس بكل أعراضها وهو السلبية واحتقار الذات وانعدام الشخصية والتردد الشديد منذ فترة المراهقة وأنا كده دايما حاسة إن ما فيش ميزة فيا ومليانة عيوب أنا عارفة أنكم زهقتم من كتر النوع دة من المشاكل أنا قرأت كل ما يتعلق بالمشكلة دي على الموقع لكن حاسة إني محتاجة أكتب لكم وأفضفض لكم لأني بجد أنا عايشة في معاناة
أنا بالفعل روحت لدكتور نفساني وحاولت أتكلم معاه لكن شعرت بخجل شديد وماعرفتش أقول له حاجة وأنتم أملي الوحيد بعد ربنا سبحانه وتعالى في حل المشكلة دي حاسة أني مقيدة وخجولة جدا لدرجة أنا حاسة أني قليلة الذوق مع الناس مش بأعرف أعبر عن نفسي وأرائي وأفكاري وفي تهتهة بسيطة كدة في كلامي وساعات أتكلم بسرعة وبصوت منخفض ومش بعرف أتكلم في وسط مجموعة بحس إن الأفكار اللي في دماغي كلها راحت ونسيتها تماما وعندي سوء تصرف في كل تصرفاتي وببان غبية وتافهة وسطحية وضربة لخمة وكمان مش لبقة وما عنديش حضور وحاسة أني لا أستطيع تحمل المسئولية في أي حاجة حتى الحب حاسة إني مش هألاقي حد يحبني لأنه هيكتشف إني مهزوزة لأن أي واحد بيتمنى واحدة أهم صفة فيها هي الثقة بالنفس والصفة دي هي اللي بتخلي الناس يقتنعوا بالشخص اللي قدامهم حتى لو كان في عيوب ثانية
والمشكلة الثانية هي من ساعة دخولي الكلية وأنا بقيت كسولة مش عايزة أتعب كل يوم بأقول هأذاكر ومش بيحصل وهكذا أفضل أؤجل مذاكرتي وأتفاجيء إن الامتحانات قربت ومتراكم علي حاجات كتير فتصيبني حالة من القلق وأفضل طول النهار أعمل جداول وأقطعها والوقت بيضيع في كده على الرغم إني دخلت الكلية اللي بأتمناها وهي طب أسنان.
أول عقبة تقابلني ممكن تخليني أتخلى عن هدفي بسرعة مش قادرة أتحدى نفسي في أي حاجة وللأسف يا ريت الوقت اللي بضيعه بخرج فيه بالعكس في معاناة واكتئاب وقلق شديد جدا وتشاؤم وإحساس بالذنب في نفس الوقت وساعات أذاكر يوم أو يومين وأبقى متحفزة جدا وبعدين أفضل أعد الأيام اللي باقية وأعد الكم اللي فاضل وتكون النتيجة هي الإصابة بالإحباط وأبطل مذاكرة
المشكلة اللي بعد كدة هي أني أشك إن عندي وسواس قهري بسبب كتر عمل جداول للمذاكرة وتقطيعها وكتر التفكير في هم المذاكرة من غير مذاكرة فعلية وكمان بحس أني شكاكة شوية بس بأحاول أقلل من الموضوع ده شوية وهو فعلا قل شوية مثلا لو طلبت من واحدة صاحبتي أن نخرج مثلا واعتذرت لأن عندها ظروف بأفتكر إنها زعلانة مني أو متغيرة من ناحيتي من غير سبب كمان أنا قرأت عن عادة قضم الأظافر إنها من أعراض الوسواس القهري للأسف اتعودت على عادة قضم الأظافر وأكل الجلد اللي حواليها لحد ماتنزل دم وكمان تعوير الشفايف دايما فهي على طول مشققة ومتعورة وطبعا بيأثر على الصورة الجمالية فهل شكي في محله ولا لأ .بالنسبة للصداقة أنا بميل شوية للانطواء عندي أصحابعددهم قليل لكن الحمد لله هي صداقة حميمة.
آخر مشكلة يا ريت عدم إظهارها............................................................................
أنا مش عارفة أنا صح ولا هم اللي صح ولا دي حساسية شديدة مني ولا أنا فعلا وحشة زي ما بيقولوا ياريت أسمع رأيكم. أنا خلصت كل الكلام اللي عندي يا ترى في علاج لحالتي ولا لأ.ويا ريت يرد على رسالتي الدكتور وائل أبو هندي أو د.أحمد عبد الله وشكرا.
ردوا علي بسرعة وأنا آسفة جدا على الإطالة
9/4/2005

رد المستشار
الابنة الرقيقة أهلا بك على موقعنا ، دعيني أبدأ معك بنفس الكلمات التي تداعت إلى ذهني بعدما انتهيت من قراءة سطورك:
هو فيه إيه ؟!!!
حضرتك بالعة راديو؟!! بالراحة علينا شوية.
لا أعرف منذ متى وأنت تدخلين على موقعنا هنا في "مجانين"، وهل زرت صفحة مشاكل وحلول للشباب على موقع إسلام أون لاين؟!! لن أمَلَّ من تكرار أننا تناولنا جزئيات كثيرة مما يصلنا اليوم من مشكلات في إجابات سابقة، خذي عندك أمثلة:
أولا: كونك قضيت شطرا من عمرك في الخليج فهذا يعني تلقائيا أنك مرشحة لمشكلات عديدة نفسية واجتماعية، إن لم يكن بسبب نمط الحياة والتربية هناك، فعلى الأقل بسبب الفارق بين هنا وهناك، وطبعا لم أقل ولا يفهم من كلامي أن هناك أفضل، أو أن هنا نعيم، كله ملخبط، لكن اللخبطة أنواع، والنقلة مؤثرة، فهل قرأت شيئا من هذا لنا من قبل؟!!
ثانيا: الأصل أن تنشئة الفتاة العربية، والمناخ المحيط بها عندنا طبيعي أن يخرج لنا هذه الصورة المضطربة التي تصفينها، عادي يعني، ولو تأملت لوجدت الكثيرات ممن حولك هن مثلك، ولكن بعضهن يتصنعن شكلا متماسكا، وبعضهن تتاح لهن الفرصة للتدريب على نمط مختلف من السلوك ومعالجة الأمور، ويمكن تكون المسائل عندك بزيادة شوية، ولكنه يبقى مجرد فارق في الدرجة، أغلبية الفتيات العربيات يعانين من مثل ما تعانين منه، وليس هذا تطمينا ولا تبريرا ولا احتفاءا بالخطأ، ولكنها الحقيقة للأسف، فهل صادفك شيئا مما كتبناه حول ذلك؟!!
ثالثا: تحتاجين إلى تغيرات جذرية في أسلوب حياتك، وليس فقط علاج نفساني، ومن هذه التغيرات ما يتعلق باختلاطك ومشاركتك مع الناس في أنشطة وهوايات تختارينها إلى جانب الانتظام في دراستك، ويفيدك أن تذاكري دائما مع إحدى زميلاتك من المتفوقات، ولا بأس أن تذهبي إليها في بيتها، أو تأتي هي إليك وعليك إذا صعب عليك الحصول على هذا أن تقولي لبابا وماما: إن لم يكن معي أحد لنذاكر سويا يبقوا ينسوا النجاح السنة دي، هكذا بوضوح.
ولا تتصوري أنك في يوم أو شهر أو حتى سنة ستكونين صاحبة شخصية لامعة وآراء سديدة، ولكن الأمر سيستغرق وقتا.
وأذكرك بأنه بمقدار ما تستطيعين الاحتكاك بالناس، وليس الهرب والانزواء بعيدا عنهم، ستتحسن مهاراتك في التواصل الاجتماعي، والتفكير، وإبداء الآراء لأنك لم تتدربي على هذا من قبل، ولن تتدربي عليه في العيادة النفسية !!!
أذكرك بملاحظتين أخيرتين حتى لا أطيل عليك:
1 – لازم تشوفي دكتور نفساني عشان أعراض القلق والاضطراب اللي مثل: -
قضم الأظافر، والخوف الاجتماعي، ويمكن كمان يكون عندك بعض الاضطراب في النوم والشهية للطعام.
2 – داومي على مطالعة موقعنا، وموقع إسلام أون لاين وبخاصة صفحة مشاكل وحلول للشباب، ربما في البداية تشعرين ببعض الصدمة من حالة الأجيال الجديدة، وربما تشعرين ببعض الاكتئاب والإحباط لأنك كنت فاكرة العالم أحسن من كدة، ولكن بالتدريج هتلاقي نفسك بتفهمي حاجات كتيرة محتاجة أنت جدا لفهمها، وحتنور المسائل معاك شوية شوية، وتابعينا بأخبارك
بالمناسبة ممكن تأخذي رسالتك التي أرسلتها لنا وتعطيها للطبيب أو الطبيبة النفسانية طالما ما زلت مكسوفة من الكلام في العيادة النفسية،
وأهلا بك إن كنت من سكان القاهرة .
ويضيف الدكتور وائل أبو هندي الابنة العزيزة أهلا وسهلا بك لن أضيف على ما تفضل به مجيبك الدكتور أحمد عبد الله فقط أحيلك إلى بعض الروابط التي أنصحك أن تنطلقي منها إلى ما تقود إليه من روابط فتكتمل في ذهنك محاور لازمة، تفيدك في الاستجابة لنصيحة طبيبك المعالج إن شاء الله، فقط قومي بنقر ما يلي من عناوين:
العائدون من الخليج : الملف الساخن يتجدد
العائدون من الخليج: الملف الساخن مشاركة
أبناء الصمت والقسوة : لا تنسوا أسرانا
شخصية موسوسة في حاجة إلى علاج نفسي
هل هو عدم ثقة في النفس؟
كيف أبني ثقتي في نفسي؟
أتمنى أن ييسر لك الله اللجوء إلى من يستطيع علاجك معرفيا وسلوكيا، وأهلا وسهلا بك دائما على مجانين فتابعينا بالتطورات.