أزمة نفسية
أنا بنت عندي 18 سنه.. في كليه طب.. عندي مشاكل كثيرة أوي... أنا عايشه مع أسرتي لكن أنا الصغيرة... والفرق بيني وبين أخواتي حوالي 9سنين.. ده مخليتي أحس بالوحدة الشديدة مش قادرة أتكلم مع حد... وكل مشكلاتي من صغري وأنا بحلها بنفسي... أنا دايما بقول علي نفسي أني عايشه في قوقعه... المهم أني من فتره حسيت أني مريضه نفسيا.. بتمر عليا أوقات بكون مش عارفه نفسي ولا أخواتي ولا أمي... مش عارفه أنا إيه ولما أبص في مرآة مش عارفه مين دي... كتير بكون مع أصحابي... ببقي مش عارفه أنا بكلم مين ولا بقول ايه ولا مين دول؟؟؟ مش عارفه أي حاجه ومش فاهمه معني الكلام اللي بقولهم بس بتكلم... الحكاية دي بتحصل في لحظات يمكن اقل من دقيقه وبعدين بستعيد وعيي تاني....
ده حصللي كتير أوي... ومخليني تعبانه علي طول ومش قادرة أقول لأي حد عليه... فحياتي متدمرة... وحاجة كمان بتحصللي... إن موقف بيحصل بحس انه أتكرر بالضبط قبل كده... والكلام ده قريته قبل كده مع أنه أول مرة في حياتي أشوفه.... وساعات أتوقع حاجات ألاقيها تحصل لدرجه إني بترعب من نفسي.... حاجات مش عاديه... بكون خايفه جدا في الوقت ده ومش عارفه اعمل إيه ولا عارفه أقول لمين.....
وأخيرا من حوالي سنة كنت مره نايمة علي السرير... حسيت إن جسمي كله يعني زي ما يكون شلل... كان إحساس فظيع مش قادرة أحرك أي حاجة... عينيا شايفه اللي حواليا لكن مش قادرة أتحرك أبدا.... حسيت أنه الموت خلاص... ما بقيتش قادرة أقول الشهادة كان لساني مشلول.... كلي مشلولة... قلتها بقلبي لا اله إلا الله محمد رسول الله.... ودعيت ربنا دعاء طويل.... وبدأت أتحرك حاجه بسيطة... شوية شوية... بعد مده... أتحركت وتنفست الصعداء.... وتكررت الحكاية دي وقتها كتير... ورجعت تاني دلوقتي..... مش قادرة أوصف إحساسي وقتها.. إحساس فظيع إن دي النهاية.....
أخيرا دي كل حاجه... أنا عايشه حياتي مكتئبة وتعبانه... نفسي أعيش عمري طبيعي زي كل زمايلي... لكن يظهر صعب...
أتمنى إنكم تساعدوني.
15/12/2006

رد المستشار
بسم الله الرحمن الرحيم
الأخت الكريمة مرحبا بك معنا على مجانين، إجمالا ومن خلال ما سطرته يداك لنا أستطيع أن أقول أن كل هذا ما هو إلا اكتئاب، كل ما ذكرته لنا هو الطريقة التي يعبر بها الاكتئاب عن نفسه ويعلن بها عن وجوده، فكثير ما نسمع من المكتئبين شكواهم من قلة التركيز والشرود وعدم الفهم والإحساس بتكرار المواقف والأحداث وأيضا الإحساس بنهاية الأجل وغير ذلك طبعا فليس شرطا أن يكون للاكتئاب شكلا عاما نمطيا فكل شخصية تعبر عن ما بها من أزمات بطريقه متفردة ولا أقدر إلا أن أقول سبحان رب القلوب.
عزيزتي، في موقعنا هذا نتفق على أن الانترنت لا يكفي لتشخيص دقيق وبالتالي فكل ما نقدر أن نجود به هو بعض النصائح والكلمات، بدايةً مشوار العلاج يبدأ بالعزيمة فعليك بالعزم على قهر كل ما يجعلك حزينة وتعيسة ويسبب لك الألم وهذا يحدث بالتغير وصدق الله تعالى حين قال (لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ) (الرعد:11) .
غيري نمط حياتك وطريقة تعاملك مع من حولك وخصوصا عائلتك ففرق السنوات بين الإخوة لا يمكن أن يكون مبررا للانعزال وأقول هذا عن خبرة ويقين، اخلقي مناخا وديا بينك وبين أخوتك بالتقرب منهم لا بالانعزال فشاركيهم الحوار والاهتمامات واجعلي لنفسك اهتمامات جديدة، ما رأيك بالذهاب في رحلة ما؟ ما رأيك بتغيير شكل غرفتك؟ هل فكرتي بارتداء ملابس زاهية اللون؟ هل فكرت بشغل وقتك بزيارة الأقارب أو بعض الأعمال اليدوية؟
إذا كنت تريدين أن تعيشي حياتك كما ترغبين فأنت القادرة وحدك على هذه وأمامك طريقان إما أن تعيشي حقا وإما أن تستمري فيما أنت عليه والله أعلم بعقبى الأمور، لن يضيرك الذهاب للطبيب لوصف العقار المناسب وإن كنت أنصحك بمحاولة الاعتماد على نفسك أولا فليس الأمر بالخطير كما أنك تتمتعين ببصيرة واضحة من خلال رسالتك وسوف أنصحك بقراءة بعض المقالات والاستشارات التي صوف تفيدك بعون الله وخصوصا مقالات علاج الاكتئاب المعرفي واقرئي أيضا:
اكتئاب حقيقي هذا هو
مكتئبة تطلب العون لمكتئبة
منعزلة ومكتئبة إلى متى؟
وأهلا وسهلا بك دائما على مجانين فتابعينا بأخبارك.