OCD help
Assalamu alaykum wa rahmutallah
I am suffering with OCD, and i think i've had it all my life. One of my best friends- a doctor who also has it, confirmed my suspicions about it. Basically, i jump from one obsession to the next, but my most recnet one regards my wife/fiance (we have the kitaba , but not done the wedding party yet)- who I am currently away from as I wait for her papers to be approved.
In any case, I love my wife VERY much. I've never been so happy, and i became troubled at the thought with one word, I could end this. I used to ask people "what if i just say it, what if i just blurt it out", and they would tell me "you mean if you meant to say something else, and said that on accident", and they wouldn't understand it. It was this compulsion to say it, and it TERRIFIED me. I didn't know why i wanted to say the word, and I became very worried that I could ruin my relationship, and that I would be destroyed as a result.
The waswasa became worse when i found out that if you say the words of divorce x3, then if you meant one divorce, you would have only one, but if you meant 3, then it would count as 3. This drove me over the edge, and I became terrified that maybe my compulsions' would one day overcome me, and I would blurt it out 3 times, and that would be it! I talked to a number of people, and nobody seemed to understand my problem.
One day, while in my car alone, I decided to imagine a divorce scenario, and I would say "gone" (instead of divorce, as I didn't want divorce to happen) three times, to see if I would intend it once, or three times. I imagined i was in a situation of divorce with her so that I could get into the proper mental and emotional state, and then say those words to myself in the hopes that the compulsion would only come through once, despite having said the actual word three times.
after about 20 minutes, i began to worry about if I had accidentally caused divorce in reality. I know divorce takes place whether you say the words in joking or in jest, and if you use a metaphor- it's on your intention. so i became terrified of whether imagining a divorce scenario and saying the word "gone" to myself three times would constitute a divorce. WALLAHI i didn't want divorce to happen- I just wanted to see if the compulsion would come out with the three vocalized words once, or three times...I don't know. I'm assuming you might already have an idea of what's wrong here, so I won't try to explain it too much.
Anyways, I've spoken to a number of friends, family members, my wife, and of course mashayikh from different mathahib and different schools of thought (i.e, salafi, ikhwani, etc.), and they all tell me I have nothing to worry about- that I obviously didn't intend to divorce, and what I said is neither an explicit nor an implicit phrase of divorce. and I know i didn't want a divorce to happen, but I keep worrying and worrying and worrying. i love my wife very much, and i NEVER wanted divorce to happen. I just imagined it, and said it to see if my heart would "click" with the thee words one time, or more.
what is wrong with me? how do i fight these thoughts that maybe i did something I didn't want to happen? I know OCD typically revolves around your biggest fears, and I am terrified at being seperated from my wife. I honestly would rather die. Even when i did what I did, i did it under the premise that my actions would not cause divorce, as I wasn't intending the real world, I wasn't using a phrase of divorce, etc.. I don't know what to do anymore though...it seems like I can't even use logic with myself. It's so frustrating...
Please offer some advice
Jazakum Allahu khairun. and I apologize for the long email
24/4/2007
قامت بالترجمة مستشارتنا الأستاذة إيناس مشعل
السلام عليكم ورحمة الله؛
أعاني من اضطراب الوسواس القهري وأعتقد أني أعاني منه طوال حياتي، أحد أصدقائي المقربين وهو طبيب ويعاني أيضا من الوسواس أكد لي شكوكي عن المرض، عموما أنا أنتقل من وسواس لآخر وحاليا فإن أكثر الوساوس يتعلق بزوجتي (خطيبتي العاقد عليها) ولكن الزفاف لم يتم بعد حيث أني بعيد عنها الآن وأنتظر اعتماد أوراقها للحاق بي، على أي حال أنا أحب زوجتي جدا.
لم أكن يوما سعيدا وأصبحت منزعجا من فكرة أن بكلمة واحدة ممكن أن أنهي هذا الارتباط وكنت أسأل الناس ماذا لو فقط قلتها ماذا لو قلتها دون تفكير هكذا؟ وكانوا يقولون لي أتعني في حالة إن كنت تقصد أن تقول شيئا وقلت كلمة الطلاق بالخطأ.
إنهم لم يفهموني إنه الوسواس هو من يقولها وهذا يرعبني كثيرا، لا أعلم لماذا أريد أن أقول هذه الكلمة فأنا قلق جدا من أن أهدم علاقتي بزوجتي والذي على أساسه سوف يقضى علي أنا الآخر.
أصبحت الوساوس أكثر سوءا عندما علمت أنه إذا قلت كلمة الطلاق ثلاث مرات وكنت تعني بها الطلاق مرة واحدة، إذن فهي واحدة أما إن كنت تقصد بهم الطلاق ثلاث مرات إذن فهم الثلاث طلقات وهذا ما دفعني لجنون وأصبحت مرعوبا من أن يأتي يوم ويتغلب علي الوسواس ودون تفكير تفلت مني كلمة الطلاق ثلاث مرات وهكذا ينتهي كل شيء.
لقد تحدثت مع عدد من الناس وعلى ما يبدو لم يفهموا مشكلتي..... وفي يوم من الأيام بينما كنت في السيارة بمفردي قررت أن أتخيل سيناريو الطلاق وبدلا من أن أقول كلمة "طالق" أقول كلمة "اذهبي" ثلاث مرات فأنا لا أريد الطلاق لأرى ما إذا كنت أقصد بها طلقة واحدة أم الثلاث طلقات حيث تخيلت أني في موقف طلاق مع زوجتي حتى أهيئ عقلي ومشاعري ثم أقول تلك الكلمات في نفسي أملا في أن يعني بها الوسواس مرة وحدة فقط على الرغم من قول الكلمة ثلاث مرات.
وبعد 20 دقيقة أصبحت قلقا من أن أكون قد أوقعت الطلاق فعلا فأنا أعلم أن الطلاق يقع حتى وإن كان مزاحا أو تنكيتا وإن استخدمت استعارة للفظ فهذا يرجع لقصدك فارتعبت من أن أكون أوقعت الطلاق بتخيلي لسيناريو الطلاق وقول كلمة اذهبي في نفسي ثلاث مرات، والله لم أرد الطلاق كنت فقط أرى إذا كان الوسواس سيخرج لفظ الطلاق ثلاث مرات أم مرة واحدة.
أنا لا أعلم شيئا وأفترض أنكم لديكم فكرة مسبقة عن مكمن الخطأ هنا لذا فلن أشرح كثيرا، على أي حال لقد تحدثت مع عدد من أصدقائي وأفراد عائلتي وزوجتي وبالطبع مع شيوخ من مذاهب مختلفة سلفيين وإخوان.... الخ، وجميعهم قالوا لي أنه لا يوجد ما أقلق بشأنه فمن الواضح أنك لم تقصد الطلاق... وما قلته لا هو معنى ضمني ولا صريح للطلاق.... ولكنني دائما قلق فأنا أحب زوجتي جدا ولا أريد أن أطلقها أبدا فقط تخيلت هذا وقلته لأرى سيعني قلبي بالطلاق مرة أم ثلاث.
ما خطبي؟ كيف أحارب هذه الأفكار والتي لا أقصدها؟ أعلم أن اضطراب الوسواس القهري يتعقب كبرى مخاوف المريض، وأنا أخاف من أن أبعد عن زوجتي........ بأمانة هذا قد يتسبب بموتي. حتى عندما فعلت ما فعلت فقد فعلته تحت فكرة أن أفعالي لا يمكن أن تسبب الطلاق كما أني لم أقصد الكلمة حقيقة ولم أستخدم العبارة الحقيقية... الخ
لم أعد أعلم ماذا أفعل فيبدو أني ما عدت قادرا على التصرف بعقلانية حتى مع نفسي... إنه لشيء محبط جدا.
رجاءا أعطني بعض النصائح.
24/4/2007
قامت بالترجمة مستشارتنا الأستاذة إيناس مشعل

رد المستشار
Dear EhabPlease be sure that you will not divorce your wife through obsessive thoughtsand compulsive acts. Divorce needs intention from the husband. If he has no intention (Neih), divorce would not occur by accidental few words you might utter them by mistake (especially in obsessive-compulsive disorder - OCD- patients).This is the opinion of the most of Fokhhaa.Another thing Ehab is to stop, stop, stop, these obsessive thoughts.The final thing is to start a drug (under supervision of a psychiatrist) called “Luvox”. Its initial dosage is 100 milligrams at night daily (after dinner). It is the best anti-obsessive, which is one of the selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs). “Luvox” dosage can be gradually escalated up to 300 milligrams at night to stop all obsessive thoughts and compulsive acts.You have to continue treatment (Luvox & thought stopping) for more than one year.Please accept my best wishes and regards.Dr. Mostafa Saadaniعزيزي إيهاب ثق أنك لن تطلق زوجتك بواسطة الأفكار التسلطية والأفعال القهرية، فالطلاق يتطلب نية الزوج فإذا لم تكن لديه النية فالطلاق لا يحدث ببعض الكلمات العارضة التي قد تكون لفظتها بالخطأ (خصوصا عند مرضى الوسواس القهري)، هذا هو رأي معظم الفقهاء أما الشيء الآخر يا إيهاب فهو أن تتوقف وتتوقف ثم تتوقف عن هذه الأفكار.
أما الشيء الأخير فهو أن تبدأ بأخذ عقار (بإشراف الطبيب النفسي) يدعى لوفوكس بجرعة أولية 100 مليجرام يوميا كل ليلة بعد العشاء فهذا العقار هو أفضل عقار مضاد للوسواس وهو عبارة عن أحد أفضل مثبطات استرجاع السيرتونين الانتقائية م.ا.س.ا، وجرعة لافوكس قد ترتفع إلى300 مليجرام كل ليلة حتى تتوقف الأفكار التسلطية والأفعال القهرية ويتوجب عليك الاستمرار في العلاج دون توقف لأكثر من عام.
ولك مني خالص التمنيات
* ويضيف الدكتور وائل أبو هندي الأخ العزيز أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، ليس لدي إضافة بعد ما تفضل به مجيبك الفاضل غير إحالتك إلى ردٍّ سابق بعنوان أستاذ وسواس: وسواس قهري نماذجي، وأهلا وسهلا بك دائما على مجانين فتابعنا بالتطورات الطيبة.