مشاكل كتيرة
أنا عندي مشاكل كتيرة أوي، أولها إني دخلت كلية ما بحبهاش واتخصصت في قسم ما بحبوش وسقطت السنة اللي فاتت وأنا مستنية نتيجة السنة دي ومش متفائلة ومفكرتش أحول من الكلية عشان ما أدخلش كلية أقل في المستوى ومش عارفة أعمل إيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ثانيا: مشاكل ماما وبابا في البيت تعبت لي أعصابي وكمان إخواتي ما بحسش إن إحنا مرتبطين ببعض البيت كله كل واحد في ناحية وماما لوحدها هي اللي شايلة المسئولية وكتير بتقعد بتحكيلي عن قصة عذابها مع بابا وإنها ندمانة إنها اتجوزته مع إنهم واخدين بعض عن حب. وكمان ماما عندها حق بابا مش مهتم بينا ودايما بيتصرف تصرفات مش مسئولة حتى إنه آخر مرة اتنرفز كسر لي الموبايل ميت حته.
بس أنا ساعات بعذره عشان والده ووالدتة انفصلوا وهو عنده سنة وهو تربى مع جدته وبالتالي نشأ من غير أب أو أم وكمان إخوانه اللي هم أعمامي ما بيسألوش عنه ولا عننا. أنا آخر مرة شفت فيها عمي كانت من عشر سنين تقريبا وأولاده ما يعرفونيش؟؟؟؟؟؟؟
ثالثا: إخواتي دايما يستهتروا بي وبمشاعري عشان أنا حساسة شوية ودايما يعايروني بالمرة الوحيدة اللي حبيت فيها ويسمعوني كلام يعيبهم قبل ما يعيبني مع إني والله ما عملت حاجة غلط ده جه خطبني وأهلي رفضوا.
أنا خلاص فقدت الثقة في نفسي تماما وفي كل الناس وبقيت ما بحبش أتكلم غير مع ماما اللي صعبانة علي. أنا خايفة أسقط تاني، وخايفة أكبر ويعدي عمري من غير ما أعمل حاجة كويسة ومش عايزة أتجوز وإن شاء الله مش ها تجوز .لأني مش عايزة أكون صورة من أمي .وكرهت كل الرجالة، مع إن بنات أصحابي كتير متعلقين جدا بأخواتهم وباباهم بالذات.
28/06/2007

رد المستشار
أختي العزيزة أولا أشكر لك ثقتك بالموقع والقائمين عليه. شعرت بمدى ألمك وحزنك وأنت تعيشين في بيت لا تجدين فيه أقل الاحتياجات الأساسية من الإحساس بالأمان والثقة من أهم أشخاص في حياتك الآن... بابا وماما وأخوتك.... فكل واحد منا يحتاج للإحساس بأن هناك من يثق فيه ويحبه بدون شروط...
عزيزتي إن أكثر ما أعجبني في كلامك وبرغم ألمك فأنت في كل هذا تجدين لأحبائك العذر وترين الجوانب المضيئة في شخصية كل منهم... أكيد لديك حلم جميل أن يتغير ما بين ماما وبابا وتصبح العلاقة مثالية ولكن هذا التغيير ليس واجبك ومهما تمنيت التغيير فيجب أن يكون منهم هم.... اختيارهم الشخصي أن يعيشوا بهذه الصورة المحزنة ولكن هل يجب أن يكون اختيارك أنت أيضا...؟
علاقة بابا وماما تجربة حية تتعلمين منها رغم الألم.... وتكتسبين منها مهارات تعينك كزوجة إن شاء الله.
أدرك أن علاقة بابا وماما المتوترة تخنق داخلك أي أمل في علاقة مستقبلية حميمة مع رجل يحل مكان بابا لأن مكان بابا وصورته داخلك مشوشة وسلبية للغاية. وألقت بظلها على رؤيتك لكل الرجال، كما أن ما يحدث الآن من إخوتك ومعايرتهم لك على الخطأ الذي ارتكبته من وجهة نظرهم هز ثقتك في نفسك وهذا ما أريد أن أركز فيه معك الآن..... وأتمنى أن تدركي هذه الحقيقة ليس لأحد منا أن يغير شخصا آخر.... الشخص الوحيد الذي أستطيع تغييره هو أنا.....
أنا مسئولة عن تغيير نفسي وبس.... ولكن أين الطريق لذلك؟؟
أولا عزيزتي اعملي على علاقتك بالله.... وقوّي أواصرك بالله... فهو السند الذي تحتاجين له... الله يريدك قوية وعاملة أشياء رائعة في حياتك بإذن الله. التزمي بالعبادات من صلاة وقيام وصوم.... والدعاء, الدعاء, الدعاء فهو فرصتك للحديث مع الله تبثينه ما في قلبك الصغير من حزن وتسألينه العون على تقبل ما لا تستطيعين تغييره وتطلبين منه المساعدة في تغيير نفسك...
وما أخبار علاقتك بنفسك؟؟ اقبلي نفسك يا ندى الصغيرة بكل العيوب والأخطاء "اللي ارتكبتها واللي لسه هترتكبيها" ولكن في النهاية أنت تعلمت منها الكثير.
عزيزتي ركزي على تنمية ثقتك بنفسك وبناء شخصية خاصة بندى اللي هيا مش زي ماما ومش زي حد... الشخصية اللي تشبه ندى.... وعندها لن تشعري بهذا الرعب من الرجال والزواج.... لأنك ستدخلين علاقة الزواج وأنت إنسانة كاملة تضيفين للعلاقة وللإنسان الذي سيشاركك فيها.
دراستك يا ندى جزء كبير منك ولكن السقوط مرة لا يعني انك فاشلة أبدا... هي تجربة تقويك وتشعرك بأهمية النجاح وحلاوته بعد إحساس السقوط المرير....
واعملي كذلك على علاقتك بالآخرين مثل... الأخوال... أبناء العمومة... الصديقات... زميلات وزملاء في الجامعة أو في عمل تطوعي تجدين فيه هدفا.... وقدمي لهم الحب والاهتمام واقبليه منهم.... أعانك الله وقواك أختي..