الكائن الانتقالي الفطام.. البلوفر أو البطانية؟
السلام عليكم د.وائل
أرسلت لحضرتك من فترة متابعة للمشكلة التي كانت مشاركة على مشكلة من فترة ولم يصل الرد أرجو أن تكون وصلت ولا يمكن اتنشرت ومخدتش بالي فالعفو.
كتبت لحضرتك فيها تأييد لما قلت لي من أن الضغوط لفترة طويلة وذكرت أيضاً عينة من الضغوط هذه،
أنا الآن مازلت في قطيعة مع والدي وثابتة على موقفي عشان يعرفوا أن لي حق وأني بني آدم مش حاجة من حاجتهم، غير كده جتلي فرصة عمل كويسة برا وبستخير ربنا إني أسافر وباعمل الورق فعلاً ومش عارفة هيكون ايه رد الفعل، والدتي طيبة معي اليومين دي بس أنا مش مطمأنة وطبعاً لسه بقفل الباب علي وخايفة، والغريبة إني كنت متخيلة الشتاء لما يجي هبرد أكثر لكن لقيت عادي الناس بتبرد أكثر مني وأنا جوايا زي إحساس إني عاملة حسابي ومتحصنة علطول من البرد طبعاً لبسي تقيل حتى في الشمس الصبح أو في الدفايات ثابتة على موقفي في اللبس التقيل منها حماية من البرد ومن أي حاجة تانية، يعني الحمد لله حالياً كله تمام بس حاسة بتوتر وعدم أمان ونفسي أسافر بسرعة عشان أكون في مكان أمين.
دعواتكم
وكل سنة وأنتم طيبين.
16/12/2007

رد المستشار
الابنة العزيزة أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، لا أدري يا ابنتي شيئا عن حكاية قطيعتك مع بابا هذه وأنت تبدين كمن تحكي لعارف... وأنا حقيقة لست عارفا للحكاية.
أعتقد أننا قمنا بالرد على المشكلة المشاركة التي تقصدين وظهر الرد بعنوان: الكائن الانتقالي الفطام.. البلوفر أو البطانية؟ بتاريخ 24 سبتمبر 2007 حضرتك لكن ربما حالت البطانية بينك وبين مطالعة مجانين يوما أو يومين فلم تقرئي ردنا عليك.
أنا الحقيقة شايف يا مشكلة يا بنتي إنه موقف أهلك غير صحيح إذا كانوا يعتبرونك حاجة من حاجتهم لكن في نفس الوقت لست مقتنعا بحكاية الشغل الذي ستسافرين لأجله خارج البلاد هذا أمر غير مستساغ اجتماعيا ولا لسيادتك رأي آخر؟ صحيح أن مصر ليس فيها فرص عمل بما يكفي... لكن أنا شخصيا لا أستطيع تخيل حضرتك نازلة الشغل بالبطانية! يبقى على الأقل أكملي مرحلة الفطام من البطانية والبلوفر وبعد ذلك وافقي على أفضل المتقدمين للزواج ثم بعد ذلك جهزي أوراق السفر يا مشكلة يا بنتي...
وأرجو أن تنتبهي هذه المرة لظهور الرد وتابعينا.