Assalamu Alaykom,
I'm sorry to write to you in English as it is very hard for me to type in Arabic. However, feel free to reply to me Arabic if you like. I have a question regarding my brother. I'm sorry if my description is long, but I feel it may be necessary to paint an accurate picture of his case. He is 37 years old right now and lives in Cairo in my parent's apartment (however, my parents reside in Canada).
He does not work (or at least we think he doesn't), he is not married, he does not socialize and does not have any friends and does not even visit his relatives who live in the same building; he is very anti-social. My parents, older brother, and I, currently reside in Canada. We are concerned about my brother because it seems that he is "missing the train", if he hasn't already. I'm going to list a few facts about him so you can understand him better:
- My older brother and I believe he suffers from OCD ever since his childhood. At one time he used to brush his teeth vigorously. He moved on to washing his hands vigorously. When he moved on to university, he was very scared that my Dad would take him out of the university in Cairo and send him back to the university in the Gulf country where we used to live originally. He would ask my mother repeatedly, and in a very abnormal way, if Dad will send him back to the Gulf. When he was younger he used to pull his hair until there had a bald spot on his head. Also, he was so obsessed with airplanes and he used to talk to himself every time he saw one. I remember also he would not let anyone touch his toys because didn't like any scratches on them; he liked his toys to be in mint condition.
- I just came back from Egypt and I noticed his OCD again. He would go in the washroom, turn off the lights, and use the "shattaaf" for over a half-hour straight, and at full force. He was also very obsessed about me not dropping bits of food on floor as I ate. When the "bawwaab" came to change the propane tank and connected the tube, my brother went in after the "bawwaab" left and reconnected the hose himself; he was afraid a leak would occur and a fire would erupt in the apartment. He couldn't trust the "bawwaab" to do a good job, so he had to do it himself. I noticed my brother recently, and many years ago, talk to himself while alone. He would whisper to himself and I would hear him, but I couldn't make out what he said.
- He does not mix with people at all. He walks right by my uncle without greeting him, and if my Uncle greets him first, he would simply return the greeting with a very soft voice and walk quickly, avoiding talk and eye-contact. His behaviour is wierd around others and he has very little social skills.
- Another obsession he has is related to people interfering with his business. He doesn't like anyone telling him what to do and doesn't like anyone touching his stuff. For example, his computer is in very bad shape. He would not let me fix it for him even though I'm a computer engineer. My mom tried to ask him if he worked, but he doesn't give her a straight answer, or simply brushes her away. We don't even know if he works or of he's seeking a job. I think the paranoia that he has from people interfering in his life is another obsessive behaviour that may have started possibly due to my father; he is a very bad tempered person, and he does not understand my brother at all. I think my Dad looks at my brother as a normal person who is just very stubborn and stupid, not as a person who needs attention and care.
My mother tends to be very caring and nice, but I don't think she understands that the problem requires medical intervention, and she looks at psychiatry in a very negative way and so wouldn't even consider it. My mother tends to be very defensive of my brother, and thinks that he is not sick but that he is simply unique. This is probably a crucial point in the problem: if my brother doesn't even tell us if he works or not (we don't think he does because he's home pretty much all day), and doesn't like anyone coming close to interfering with his life, how can we go and tell him that he needs medical help and that he should see a doctor? My older brother has confronted my brother about his problems before, but my brother would again brush things off and not discuss the matter.
I don't know if my brother knows he has a problem, or knows but is not seeking a solution. He probably wouldn't tell us anyway. - My brother currently lives a very dark, dull life that seems to be leading him to self-destruction. He's become very skinny because he eats very little and eats junk food; after all, he probably cannot afford something better. He spends his day sleeping, pacing around the apartment, and occasionally watches TV. He leaves the apartment daily for about an hour around lunch time. I don't know where he goes and I didn't ask because I don't think he wants me to ask. He doesn't socialize or talk to people, and people in the building have noticed the weirdness of the situation. His alarm clock rings every day around dawn. I don't know why he does that because he doesn't pray fajr and he doesn't have commitments. He drinks coffee a lot.
- Even though it was winter time, he had two fans running in his room constantly, even though he wears very heavy clothes and sleeps under a thick cover. - I think the OCD may be genetic and my father and mother have obsessions about being clean and organized, but their obsessions did not control their lives. - It seems like my brother is not able to help himself, but my parents, older brother, and I, want to do something about this and it's becoming more and more serious as the time goes by. What do you suggest we do in this case? I'm sorry again that my e-mail is long and unorganized. I thank you for your time and patience while reading my writing, and I hope to hear from you soon. If you require any more details, I would be glad to provide you with them.
Assalamu Alaykom.
12/04/2009
السلام عليكم،
أعتذر عن استخدام الإنجليزية في رسالتي لكم، فالطباعة باللغة العربية صعب جداً بالنسبة لي، وأرجو ألا يسبب ذلك حرجاً لكم في الرد بالعربية.
مسألتي متعلقة بأخي، والتي ربما تكون طويلة بعض الشيء، لكن عذري في ذلك أني أود رسم صورة واضحة تفصّل مشكلته.
يبلغ من العمر 37 سنة، يسكن في شقة يملكها أهلنا في القاهرة -أنا وأخونا الأكبر ووالداينا نقيم في كندا-، عاطل عن العمل (أو هكذا نظن)، أعزب، ليس له أصدقاء ولا يختلط بأحد، ولا حتى بأقاربنا الذين يسكنون في نفس البناية، فهو غير اجتماعي بالمرة، بل ربما معادٍ جداً للمجتمع! نحن قلقون جداً لذلك، ونخشى أن الوقت ينفد إن لم يكن قد نفد بالفعل بالنسبة له. وأبسط تالياً بعض الأمور والحقائق المتعلقة به علّها تعينكم في فهم حالته:
- أظن -وأخي الأكبر يشاركني الظن- أنه يعاني وسواساً قهرياً منذ سني الطفولة؛ فقد بدأ بتنظيف أسنانه بشدة، ثم صار يسرف في غسل يديه. كان يشد شعره في موضع معين حتى باتت تلك البقعة خالية من الشعر. أيضاً، كان مهووساً بالطائرات، وفي كل مرة يرى إحداها يبدأ في الحديث لنفسه طويلاً! لم يكن يسمح لأحد بلمس ألعابه، فقد كان يخشى أن تتعرض للخدش، كان يريدها دائماً وكأنها جديدة لم يسبق استعمالها.
أثناء دراسته الجامعية في القاهرة كان دائم الخشية أن ينقله والدي منها إلى جامعة في الدولة الخليجية التي كنا نقيم فيها، فكان يسأل والدتي مراراً وتكراراً ويلح في سؤالها إن والدي سيفعل ذلك أم لا!.
- كنت مؤخراً في القاهرة وقد لاحظت أعراض الوسواس القهري ظاهرة في تصرفاته؛ فهو يدخل الحمام ويطفئ الأنوار ويفتح المياه عن آخرها في الشطاف ويبقى هناك مدة قد تناهز النصف ساعة! كما أنه كان شديد القلق من أن أوقع فتات الطعام على الأرض أثناء تناولي للطعام.
- في مرة حضر فيها البواب لاستبدال أنبوبة الغاز ووصل الأنبوبة الجديدة بخرطوم الغاز، قام أخي بإعادة تركيبها وربطها بالخرطوم مرة ثانية بعد مغادرة البواب، لقد كان متشككاً في وجود أي تسريب قد يؤدي لحريق في الشقة.
مؤخراً -في الحقيقة لقد لاحظت ذلك منذ زمن- صرت أسمعه يكلم نفسه حين يكون وحيداً، يهمس لها بما لا أتبينه من الكلام.
- لا يخالط أحداً البتة؛ قد يسير مارّاً بأحد أعمامي دون أن يحييه، وإن حيّاه عمي رد التحية بصوت خفيض دون النظر لمحدثه ويسرع بالرحيل. هو يتصرف بغرابة في حضور الآخرين، ويفتقد للمهارات الاجتماعية.
- ينزعج جداً من تدخل الآخرين في شؤونه؛ فهو يكره أن يملي عليه أحد بماذا يفعل أو أن يمس شيئاً من أغراضه الخاصة. على سبيل المثال: رغم أن جهاز الحاسوب خاصته يحتاج لصيانة إلا أنه يرفض أن يدعني أصلحه وأنا مهندس حاسوب! سألته أمي كثيراً إن كان يعمل، لكنه إما لا يعطي إجابة واضحة أو يتهرب من الإجابة، وحتى الآن نحن لا ندري يقيناً إن كان يعمل -ولا أعتقد ذلك فهو يلازم البيت طيلة الوقت تقريباً- أو يبحث عن عمل حتى، أم لا!. أظن أن لذلك علاقة بوالدي؛ فهو شخص صعب المزاج، لا يفهم شخصية أخي مطلقاً، وأكاد أجزم أنه يعتقد أن أخي مجرد شخص عنيد جداً وأخرق، وليس شخصاً يحتاج الاهتمام والرعاية.
أمي عطوفة جداً، لكن لا اعتقد أنها تدرك حالة أخي واحتياجه للعلاج، فهو من وجهة نظرها ليس مريضاً بل مختلفاً بل ربما فريداً في شخصيته، كما أنها تنظر للعلاج النفسي نظرة سلبية جداً. وهكذا تكتمل أطراف المشكلة؛ والداي لا يعتقدان بضرورة أن يعالج لأنه ليس مريضاً، وأخي يرفض تدخل أحد في شؤونه وتلقي النصيحة أو الأمر بوجوب مراجعة طبيب نفسي. لقد واجههه أخي الأكبر بمشكلته مرة، لكنه كالعادة تهرب من النقاش، ولا ندري إن كان لا يدرك أنه يعاني من مشكلة أم أنه يعرف لكن يبحث عن الحل؟! لن نعرف ذلك فهو لن يخبرنا به.
- أخي يعيش حياة باهتة ومظلمة تقوده لتدمير نفسه؛ هو شديد النحافة لأنه لا يأكل كثيراً، طعامه من الوجبات السريعة الجاهزة، ربما لأنه لا يستطيع شراء شيء أفضل! ينام كثيراً، ويقضي يومه يذرع الشقة جيئة وذهاباًَ ولا يغادرها إلا لساعة قرب موعد الغداء، لا أعرف أين يذهب فأنا لم أسأله وهو لا يرغب في أن أفعل ذلك. قد يشاهد التلفاز، يشرب الكثير من القهوة، ويضبط منبه الساعة ليرن قبيل الفجر ولا أدري لماذا؟ فأنا لم ألاحظ أنه يصلي الفجر، كما أنه ليس لديه أي التزامات أو مواعيد! ورغم أن الفصل كان شتاءً ويرتدي ملابس ثقيلة ويتدثر بغطاء سميك، إلا أنه كان يحرص على إبقاء مروحتين دائرتين في غرفته طوال الوقت!
- هو لا يكلم أحداً ولا يخالط أحداً، وقد لاحظ سكان البناية سلوكه الغريب هذا.
أظن للوسواس القهري جذوراً وراثية؛ فوالداي حريصان جداً على النظام والنظافة، لكن حرصهما هذا لا يسيطر على حياتهما أو يتحكم بها.
يبدو جلياً أن أخي غير قادر على مساعدة نفسه، لكن نحن -أنا ووالداي وأخي الأكبر- نرغب بشدة في التصرف حيال ذلك، فالأمر يزداد سوءاً بمرور الوقت، ماذا تقترحون أن نفعل؟.
شكراً جزيلاً لكم لتخصيص بعض وقتكم لقراءة رسالتي هذه والرد عليها، وأعتذر مجدداً لطولها وافتقارها للتنظيم، ويسرني الإجابة عن أي استفسار يساعدكم في ردكم.
أتمنى أن أجد منكم رداً في القريب.
السلام عليكم.
12/04/2009

رد المستشار
السلام عليكم،
تشير الأعراض التي فصلتموها في الرسالة: كتكرار غسل الأيدي مثلاً، والفشل في مقاومتها، وجود اضطراب الوسواس القهري. أما انعزاله عن الآخرين، وإهماله لنفسه وغيرها مما ذكرت من مظاهر فتقترح أن الأفعال القهرية تلك ليست إلا مظهراً من مظاهر تطور الحالة لشيزوفرينيا schizophrenic process .
ويعالج الوسواس القهري علاجاً سلوكياً، ودوائياً بالعقاقير المضادة للاكتئاب، كمثل: Fluxetine ، paroxitene Clomipramine. في حين تعالج الشيزوفرينا بعقاقير مضادة للذهان.
شقيقك يحتاج لمراجعة طبيب نفسي في القريب العاجل.
* ويضيف د. وائل أبو هندي الأخ العزيز "Need help" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا جزيلا على ثقتك، أتفق تماما مع ما نصحك به مجيبك الفاضل د. عبد الكريم الموزاني وليست لدي إضافة إلا إحالتك إلى عدد من الحالات المشابهة والتي يبقى الطبيب النفسي حائرا في تشخيصها بين الوسواس القهري والفصام خاصة دون مقابلة إكلينيكية، لكن علاجها بفضل الله ممكن باستخدام خليط من مضادات الوسوسة ومضادات الذهان كما بين لك مجيبك، ومبدئيا اقرأ على مجانين:
مرة أخرى بين الوسوسة والفصام م2
بين الوسواس القهري والفصام
بين الوسواس القهري والفصام: نسخة مجانين!
وأهلا وسهلا بك دائما على مجانين فتابعنا بالتطورات.