السلام عليكم
R03;
زوجي أظن أنه مريض أو أنا مجنونة عزيزي الدكتور القارئ لهذه المشكلة من الآخر واعذرني أصلي مشحونة من جوزي أوي بصراحة لأني أنا عندي مشكل متشابكة معه في البداية أنا مثقفة ويمكن دي المصيبة بيني وبينه مؤدبة وعلى خلق يعني كويس بس وحيدة والدي متوفى ماليش غير والدتي اتجوزت جوزي على أمل أني أعمل أسرة كبيرة تعوضني عن عدم وجود أخوة والوحدة وانتقلت بيقول أحاسيسي لي حب زوجي ألي أساسا كان جواز عدي جدا مفيهوش غير خطوبه سنه من بعد لي بعد عشان هو كان مسافر وبعدين يتجاوزنا المهم إنه كان في خلافات كتير كانت عدية بيلنيسبالي زي الاختلاف على شبكة مهر وكده المهم تم الجواز و جوزي هو اللي قيم بواجبات علته كلها عشان أبوه مات وهو صغير وأمه شغلته لغاية ما هو وأخواته ولد و 3 بنات يبني بيت لهم ويعيشون هيه كريمة.
أنا مكنتش عارفه كده كنت فاكرة الأمور عادي ده واحد عايش في بلد عربي كان ودود كان كريم اشترط عليه إن سكني فوق والدته مش مضر بيعشيتنا أنا واحدة طول عمري مدلعة مش ناقصة مشاكل من ألي بنسمع عنها المهم على أساس كده تم الجواز وهو موظف محترم أوي في البلد دي اتجوزث والمشاكل ابتدت لقيته كده عنده عقدة نقص بعوضها إنه يا قليل من جهازي من أسلوب في الكلام من حياتي عايزني أنزل عند مامته وأعيش زي الفلاحين في جرن ونظام غريب مكنش بين قبل الجواز، المهم صابني حامل وماشي والمشكل ابتديت من يجيبلي مصروف البيت أخته لازم هي ألي تديهوني أصلح مينفعش لغة ما صميمة على موقفي وإنه يتعمل معايا وجهاء ليواجه ويديني حقوقي حتى العادية والمشاكل على مفتاح الشقة وسرقة من جانب أحد قرايبه سارق ذهب والدتي وهيه عندي واكتشفت إنها بنت أخته الكبيرة بنت مراهقة عملية كده والموضوع أخذته بسلاسه لغاية ما أسافر معه واخلص.
سافرت بعد ما خلفت توأم جميل أوي وعشت معه في الغربة اكتشفت أسوأ ما يكون في راجل إنه ابن أمه وأمه مفهيماه إنه ملتزم بأخواته المتجوزين ومخلفين عشان يتمه وهي كمان واخده كأنه جوزها اللي مات مامتش وأنا أولع كل أموري المادية لما يعوزها بخنقه معاه يا أما يبقى هو مش راجل لو أداني حاجة أي حاجة فلوس معامله قصد أهله كده هو كده الأسلوب ولما نزلت أول أجازه كأني جيه من كوكب تاني مش بلد ثانية حاجات ماتيتسورهاش المهم كمان اكتشفت إنه بيشرب حشيش بشراهة حسيت إني مدمرة تماما وحاربته بيقول قوة عشان يبطله المهم الحياة وصلت لي نقاط جامدة أوي على أساسها أنا تعبت وجاء لي السكر من كثر حرقي في دمي السكر وراثة في عائلتنا بس أنا جاليو عملت تحليل أثبتت أنه ملوش سبب وراثي عشان لو وراثة كان جالي في سن 43 لي فوق السن ده والدكاترة قالوا كده شان كده تيقنت أنه من كثر ما أنا ساكتة على أفعاله طلقت منه مرتين لأسباب واهية جدا أولها أنه طالبني بكل عنف أول ما سافر وأنا في مصر وقال عادي مفتاح الشقة لأمي قلت له لا قال تبقي طالق لو ماديثاش المفتاح رديت أنا وقلت أبقى طالق منك وقافلة السكة لأني حسيت إنه سفيه لما يكلمني كده وأنا حامل وبموت في حملي ويقول لي كده.
الثانية أقنعني إن أخته عندها مشاكل وعاوز يصفيها قال كده وأخذني في شقه فيها كالآتيأخته الوسطاني وجوزها وولدها وأخوه وأخته وجوزها وأخته الثانية وأولادها فيهم شاب مراهق وأمه وأنا كانت معي والدتي وأولادي لقيت نفسي في علبة سردين مش عرفه حتى أخش حمام وجاءت لي قرفة وبقيت أرجع من الوضع اللي أنا مش متعودة عليه المهم بدلع عليه وبهزر بقوله تعالى ننزل قال لا قمت لبست وباسيتله كده بيدلع وعملت نفسي نازله راح جاري ورايا ومن شعري وضرب وشتيمه و طلقني كلاكيت تاني مره المهم أهلي رجعوني وقالوا لي عشتك بره بكره أهله يغوروا وترتاحي الهم ده وهكذا خلافات.
لما أنا أقوله رأيي يبقى مش راجل ولما أخته توضيح حتى في 60 داهية يبقى حلو المهم خلفت تاني وجات نفس المشكل الواطية دي تاني كأنك بتعيد شريط وأنا ملتزمة الصمت لأني لما برد بدربن أو بيتالقني لغة لما لقيته في الأجازة اللي فاتت قدم للأطفال في المدارس من غير ما يقول لي بالاتفاق مع أهله وعاوزني أنزل وأصبح بهجت إنه مش مستواه يقدم ليهم لو كبره في مدارس أجنبية وأنا عرفه إن كذب وهو مش نازل مصر وهيسبني لوحدي ويقعد هو هناك وأبقاه أنا هنا وسط أهله مش عرفها أتنفس ولما قلت له لا بقى الضرب عنوان وكلمة أنا مش راجل مش عريف أمشي كلمتي أنا أنا هي كل مره نفس الجملة مجرد طالب حقوقي يبقه هو مش راجل ووهم الكل أنه نازل مصر ومش قاعد وهو عنده ارتبطت ماضيها في البلد لمدة 7 أو 8 سنين قدم أنا فهمه وحفظه أسلوبه.
المهم أني تمردت على الوضع وقلت لا وأنا مش هنزل أقعد لوحدي واعمل اللي تعمله والمشاكل على نفس الوتيرة ماشية لغة ما في مره كنا قاعدين ساعة صفا بينهزر كده وبيقول في مصر المدارس وشكلها كذا قلت له يا حبيبي دي مش مدارس شوف فرق أوروبا من مصر معقول دي عفانة كده بهدوء وعادي قعدة صفا لاقيته من شعري وضرب ولكاكيم وطالق أنا مش عاوزك أنا أنا شتيمة واطية كلام متقلش ينم عن ضغينة ملهاش سبب أساسا غير غيره من فرق طبقي أو نقص وطردني ببجامة البيت في الثلج بره لغاية ما جاء مدير البيت دخلني وقاله مينفعش كده وطالب والدتي شتمها نفس الأسلوب.
أنا هنا أصرت على الطلقة دي وقلت دي تالت مرة وملهاش سبب وأنا ماغليتش فيه وعشنا في نفس الشقة 15 يوم غرباء عن بعض مش عرفه عمل ليه كده فيه وأنا ماغليتش فيه حتى والدتي بتسأل ليه كده قالها قال ما بسمعش كلامه إنما ما جليتش فيه سائل شيخ وقاله في حالة غضب مينفعش تبقى طلقة وردني وصالحني إنما نفس الأسلوب وسيطرة أهله عليّ وعضم الشخصية قدمهم وما مشينه؛
وأنا لما أقول حاجة صغيرة أبقى أنا بخليه مش راجل الحل إيه؟ عايزه أنا والعياذ بالله من كلمة أنا بعض الهنا اللي كنت شيفة والدلع أتجوز وأصبر على ده و كمان ألاقي نفسي شوية ستات جاهلة هيثم مش طبيعية بطبقه عليه ياني أمه فاكرة جوزها وأخواته فاكرينه أبوهم ولو عمل حاجة لي يبقى مش راجل.
عايزه أنا أحل المشكلة دي عايز يرميني ويسبني أنا و 3 أطفال ويقعد لوحده وأنا فين حقي فين أنا أعمل معه إيه وإيه الحل هو بطل حشيش من عتر من 3 شهور وقال مش راجع له تاني وأنا مصممه على رأيي في قعادي معاه وهو بحلف إنه حاسبني في مصر أعمل إيه أنا مجنونة ولا إيه أنا مش عارفة التفكير هيقتيلني عشان هو بيقول عاوز يعمل شغل وحاجات كده وهو ماشي ورا أخته وخسرته وعمل مشاريع فاشلة.
أعمل إيه في حياتي يعني + أسيبه والسنين تأكلني والمرض ولما ينزل بعد 20 سنة أعمل إيه أستناه كل سنة شهرين أبقى خايفة يطلقني فيهم ويقضيهم مع أهله ولا الحل إيه أنا عندي 26 سنة ولما اتجوزته مكنتش أعرف إن بيئته شعبية أوي كده هل معقول أسيبه هل معقول يتأمر عليّ كده مع أهله بالأسلوب ده آخرها امبارح بيقول أنا دخل شغل وجايب عينات كذا وأختي كلمتني قالت لي إنها حلوة في بقله الناس يستوردون من الصين أسعارك مش هتعجيبهم لقيته بيقول بقلك إيه متقوليش على حاجة مينفعش متقوليش لا متقوليش يا إما تسمعي وأنت ساكتة أنا ماشي ماشي في اللي بعمله مش عاوز واحدة توقفني عاجبك عاجبك مش عاجبك اسكتي قلت له مش عاجبني وسبته ونمت! أعمل فيه إيه يعني بكلمه زي أي ست بكل هدوء على طول الخط موقف عدواني مني مش عارفة ليه مع أن النصيحة بقولها بتطلع صح وفي الخير، مشروع بفشل عشان ماشي ورا ستات من الآخر مش عاوز يفهم,, كده ده أقل موقف بيحصل.
12/03/2010

رد المستشار
سيدتي الفاضلة؛
البحث كثيرا فئ أيكما المخطأ لن يحل تلك الأزمة التي نحن بصددها الآن.. أنت سيدة وأم لثلاث أطفال, وأي علاقة كي تفشل بحاجة إلى طرفين.. أنت تشتكين من سيطرة أهله عليه وفي نفس الوقت تفعلين مثلهم.. لابد أن تتراجعي قليلا وتفكري في مصلحة أسرتك.
لن تكسبي كثيرا بموقفك العدائي الآن.. أنت في الطلقة الثالثة فإما أن تكسبي كل شيء أو تخسري للأبد. ربما تكون مشكلتك أنك تشعرين أنك أحسن منه اجتماعيا وفي طريقة التربية ولكن صدقيني فات أوان البكاء على ذلك الآن.. حاولي الصمت قليلا, حاولي إشعاره بالاحتواء, وباحتياجك له, فربما يكون ما يدفعه ناحية أهله أنه كل شيء بالنسبة لهم ولا شيء بالنسبة لك..
أتريدينه؟؟ ليس كعائل لأطفالك وليس كي تتجنبي لقب مطلقة ولكن لأنه رجلك, ولأن له أوقاتا حلوة معك نسيتها في خضم النزاع وكل منكما أنت وأهله تمسكان طرفا من هذا الرجل.. صراع لن ينتهي إلا بتمزقه ناحية أحدكما والتعاسة المؤكدة لكل الأطراف.. راجعي نفسك يا ابنتي فيما تريدينه لمصلحة أسرتك... والسلام لمن اتبع الهدى.