محرجة من نفسي جدا
أنا فتاة عمري 21 سنة كنت أريد مساعدة ممكن؟
أنا مش عارفة بصراحة أبدأ من أين ومش عارفة أوصل المعلومة يا رب تفهموني وأوصل المعلومة صح أنا طموحة جدا جدا وطموحاتي أكبر مني وبصدق نفسي على طول أنا مستوايَ ضعيف في الدراسة ولا تصل لي المعلومة بسرعة يعني مش بلقط المعلومة لا بعرف أحل الفوازير إلا بعد وقت طويل من التفكير مهما الدكتور يشرح مش بقدر أحفظ معاه حتى لو كرر المعلومة بحفظ وعلشان بحفظ من غير فهم وتركيز بنسى بسرعة
وأنا مضايقة أوي من نفسي لأن ناس كتيرة قالوا لي أنك تركيزك ضعيف وقوة استيعابك ضعيفة وأنا نفسي أعمل دبلومة ودكتوراه وأشتغل في مكان كويس ومن وأنا من الابتدائي بجيب درجات ضعيفة ممكن تساعدني إزاي أقوي تركيزي وأستوعب وأفهم
أرجوك بس أنا بساعد الناس في حل مشاكلهم وبنصحهم كويس يعني مخي كويس مش متخلفة عقليا أو أعاني من نقص في المخ زي ناس كتيرة
12/05/2011

رد المستشار
صديقتي
من الرائع أن الله قد خلق المخ وله خاصية التطور والتغيير.. من الممكن زيادة الاستيعاب وسرعة الفهم عن طريق التدرج في التدريب على الحفظ واستخدام المعلومات وحل الفوازير.. بالمناسبة، لماذا تتوقعين أن تحفظي شرح الدكتور؟؟ الأوقع أن تفهمي شرح الدكتور أي العلاقة بين الأشياء بدلا من الحفظ..
ابدئي بفوازير الأطفال الشديدة السهولة ثم تدرجي إلى الأصعب والأصعب.. ابدئي بحفظ معلومات بسيطة وقليلة وفهم الرابط بينها، بل واختراع رابط خيالي إن لم يوجد رابط حقيقي.
هناك كتاب اسمه: كيف تضاعف ذكاؤك .. ستجدينه في المكتبات وخصوصا في أقسام التنمية البشرية
واقرئي على مجانين:
استراتيجيات لتحسين التركيز والذاكرة
على باب الله عن التركيز والنسيان 7/10/2006
عدم التركيز منذ الطفولة ما تشخيصه؟
النسيان والذاكرة والتركيز
شدني الموضوع: تحسين التركيز مشاركة
الذاكرة والتركيز بداية ملف
وفقك الله وإيانا لما فيه الخير والصواب
التعليق: اعذريني أولا .. فأنا لست طبيب نفسي متخصص.. ولكن أحب اقولك نصيحتي .. التي أعتقد نفعت مع ناس كتير..
نقطة البداية هي العزيمة... خلي دائما هدفك امامك.. خططي وفكري ازاي توصلي له ... واعملي اقصي ماعندك ... وبالارداة والعزيمة الانسان بيوصل للي هو عايزه مهما كان صعب بالنسبة له
الموضوع موش موضوع ذكاء واستيعاب في المقام الأول قبل مايكون ارادة ورغبة في النجاح.. معظم الناس الناجحين والمتفوقين علميا هم عندهم ارادة ورغبة وعزيمة وايمان للنجاح في المقام الأول
ثانيا.. من المهم انك تفهمي نفسك كويس .. تفهمي مشاعرك وتفهمي جسدك .. هل انا تعبان دلوقتي .. هل انا متضايق .. هل انا عصبي .. طاب ليه .. ايه اللي بيوترني اوي كده .. طاب ايه اللي شاغل تفكيري اوي كده وموش مخليني مركز .. طاب ازاي اركز.. وهكذا . اسئلة كتيرة انتي اللي عندك القدرة علي طرح السؤال الصحيح والاجابة الصحيحة عنه علشان تفهمي نفسك... ومفتاح الخطوة ديه برده الارادة... مع تمنياتي بالنجاح والتوفيق
خالد