مش عارف أعمل إيه
أشكرك على سعة صدركم، أنا خلطة عجيبة من حاجات كتير مش حتكلم فيها بتفاصيل بس لمجرد المعرفة أنا ماسوشي وفيتشي جدا بس ده مش مهم وكمان لساني دايما سابقني بعصبيتي وبرضه ده مش مهم، بتخنق بسرعة أوي وبحس بملل بسرعة من أي حاجة مهما كانت وده كمان مش مهم ومتجوزتش لحد دلوقتي وعادي مش مهم
أمال إيه المهم بقي المهم إني مش عارف عاوز إيه من الدنيا مفيش حاجة ليها قيمة عندي مهما كانت عالية معنديش تركيز تقريبا حاسس إن ربنا خالقني لحاجة كبيرة أوي ونفسي أعرف إيه هيه، ارتبطت ببنات كتير واتخنقت منهم والوحيدة اللي حبيتها بجد كانت أرملة وعندها طفلة وأكبر مني في السن بس حبيتها أوي أوي ومكملناش،
الناس بتشوفني قوي أوي وأنا فعلا مش بقبل حد يدوس لي على طرف بس أنا من جوايا رهيف مش ضعيف لكن رومانسي وحنون أوي أوي حتى موضوع الماسوشية ده مش بحب الحاجات المقرفة اللي بنشوفها عالنت دي لكن بحب أخدم الست بحب وحنية وأسهر على راحتها بس بشرط إنها تكون مطيعة لي!!!!
اللي أنا عاوز أعرفه اللي زيي يعمل إيه في حياته أنا بفكر في كل حاجة في الدنيا في نفس اللحظة نفسي أبقى هادي ومركز ومستقر في حياتي نفسي أعرف أنا المفروض أبقى إيه، أنا ذكي ومحبوب جدا وربنا مديني قبول عند الناس وعمري ما فقدت عقلي ساعات بحس إن نفسي أنهار وأفقد عقلي وأتوه،
أنا عائلتي حنونة ودافية جدا رغم أننا عشنا حياة مليئة بالمشاكل، نفسي أخلص من العادة السرية اللي مدمراني بجد تعبان أوي أنا عارف إن رسالتي ملخبطة بس أنا بكتب ودموعي مغرقاني
- ممكن حد يدلني على طريق أمشي فيه؟ وهل فيه دكتور "ثقة" في إسكندرية؟
أشكركم بجد
21/09/2012

رد المستشار
الأخ الفاضل
أهلا ومرحبا بك وعافاك الله من تشتت ذهنك وساعدنا على تجميع أفكارك وتثبيت مشاعرك.
في البداية وصفت نفسك وصفا له علاقة الانحرافات الجنسية ثم عدت ونفيته (ماسوشي وفيتشي، حتى موضوع الماسوشية ده مش بحب الحاجات المقرفة اللي بنشوفها عالنت دي لكن بحب أخدم الست بحب وحنية وأسهر على راحتها بس بشرط إنها تكون مطيعة لي!!!!)
تحدثت أنك كثير العلاقات النسائية وسريع الملل منها (ارتبطت ببنات كتير واتخنقت منهم، بتخنق بسرعة أوي وبحس بملل بسرعة من أي حاجة مهما كانت)
ارتبطت بعلاقة ترى أنها كانت مشبعة لك ولم تذكر لماذا (حبيتها أوي أوي ومكملناش)
بدأت تتحدث عن بعض سمات شخصيتك (مش بقبل حد يدوس لي على طرف بس أنا من جوايا رهيف مش ضعيف لكن رومانسي وحنون، بفكر في كل حاجة في الدنيا في نفس اللحظة، ذكي ومحبوب جدا)
وكمان تحدثت عن ما قد يكون سببا في لخبطة حياتك (عشنا حياة مليئة بالمشاكل).
لو أعدنا صياغة مشكلتك في ضوء هذه المعلومات سنجد أننا لابد أن نتحدث على مستويين الأول مستوى طولي والثاني عرضي.
فبالنسبة للأول سنجد أن لديك اضطرابا في الشخصية
تعالى في البداية نتعرف سويا على مواصفات الشخصية السوية
الشخصية السوية :-
*لديها القدرة على التكيف مع المناخ المحيط به (المحيطين به)
*يؤدي وظائفه بطريقة منتظمة ومنتجة.
*يتفاعل مع الواقع والمناخ المحيط له.
*خطواته في الحياة ثابتة ومنتظمة وعلى قاعدة علمية.
* سلوكياته في الغالب تقارب سلوكيات المحيطين به.
وبالتالي عليك أن تسأل نفسك بكل صراحة ماذا تفتقد من هذه العناصر السابقة؟ وأعتقد أنك أجبت عن بعضها في السياق السابق.
وهنا يقفز سؤال مهم ما هو نمط شخصيتك الذي سبب لك كل هذه المتاعب؟
وأجدني أقرب إلى أن لديك ما نسميه مواصفات الشخصية الحدية Borderline Personality والسمة الرئيسة في هذا الاضطراب هي نمط من تذبذب وتقلب سائد في المزاج وصورة الذات والعلاقات مع الأشخاص يبدأ هذا الاضطراب في سن الشباب الباكرة ويظهر في سياق العديد من التصرفات، ويستدل عليه بما يلي:
• عدم استقرار في العلاقات الإنسانية، وعدم ثبات صورة الذات وعدم استقرار في الانفعالات مع اندفاعية شديدة.
• يبذل مجهود كبير لتجنب مشاعر الهجر سواء كانت حقيقية أم متخيلة.
• العلاقات الإنسانية غير مستقرة وتتميز بالتذبذب بين إصباغ الكمال على الآخر (المثالية) والتحقير به.
• اضطراب الهوية مع عدم استقرار صورة الذات، التوجه الجنسي، الأهداف المستقبلية أو الميول المهنية، نوع الأصدقاء، القيم والمبادئ.
• اندفاعية تظهر في مسألتين على الأقل: (الإسراف، الجنس، تعاطي المخدرات، القيادة المستهترة، نوبات النهم في الأكل) لا أعلم إذا كانت موجودة عندك أم لا فأنت لم تشر إليها في رسالتك.
• محاولات انتحارية متكررة أو تهديد بذلك أو سلوك يشوه به جسمه ولا أعلم أيضا بوجودها عندك أم لا.
• عدم استقرار انفعالي يظهر من خلال (اعتلال مزاجي شديد، سهولة الاستثارة، نوبات قلق شديد) تستمر لساعات فقط ونادراً لعدة أيام.
• إحساس مزمن بالفراغ .
• غضب شديد وغير مناسب للموقف مع صعوبة في التحكم فيه.
• أفكار اضطهادية عابرة ومرتبطة بأوقات الاضطهاد والقلق، أو أعراض هستيرية شديدة.
• فلو راجعنا سويا المواصفات مع رسالتك أعتقد أنك ستوافقني بدرجة كبيرة على تصوري الذي سيتأكد إذا قمت بعمل فحص للشخصية.
ونعود للمحور الثاني وهو المحور العرضي وهو ما يتصل بنوبات الملل والزهق وغيرها من أعراض الاكتئاب التي تنتشر بكثرة مع اضطراب الشخصية الحدية.
• الأسباب :
الأم غير القادرة على التعامل بنجاح مع الواقع كنموذج تعليمي للطفل، العنف أو الحرمان أثناء الطفولة (قد أشرت في رسالتك لمشكلات أسرية ولم تحددها)
العلاج:
أوافقك أنك تحتاج من فورك لطبيب نفسي للمساعدة وأعتقد أنه يمكنك الدخول لصفحة مستشاري الموقع واختيار من تراه مناسبا لك.
وغالبا سيتضمن العلاج شقين
علاج دوائي: الأدوية المضادة للذهان في حالات الغضب والعدائية والشك والتفكير الزوري. ومثبتات المزاج قد تفيد في تذبذب الوجدان والحد من التهور كما أن مضادات الاكتئاب قد تفيد أثناء نوبات الاكتئاب.
العلاج النفسي طويل الأمد
. يوفر العلاج للمريض علاقة علاجية نفسية محدودة ،
والهدف هو التكيف الاجتماعي التدريجي مرتكزا بشكل أساسي على التقنيات السلوكية المعرفية للتشجيع والتثقيف وإيجاد البدائل (حيث يطلب من المريض التعهد بإنقاص تصرفاته المؤذية للذات، ويشجع على بذل الجهود لفعل ذلك) كما يتم تثقيفه حول الطبيعة السيئة التي تستحث مثل تلك التصرفات.
أرجو أن أكون قد وفقت في معاونتك
واقرأ على مجانين:
الشخصية الحدية نتيجة عادية!
اضطراب الشخصية الحدية بكل تأكيد