توتر وقلق وعدم ثقة وأحلام يقظة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته؛ منذ عام تقريبا حدثت مشاكل في الأسرة بين أبي وأمي وأول مرة كانت أمي تسيب البيت، وأول مرة أشوف بابا بيكلم عن ماما بأسلوب مش كويس وأول مرة أكتشف أن بابا بيكدب علينا، حسيت فجأة إن المعايير كلها تغيرت بقيت زعلانة جدا لأن كل كل حاجة اتربيت عليها اتغيرت، أنا بحب بابا جدا، بس بعد ما حصل كل ده بقيت مش بصدقه ومش بثق فيه ولا بثق في حد بقيت مش عايزة أشوفه وفي نفس الوقت نفسي يرجع زي الأول.
المشكلة إن بابا وماما مش بيقبلو إن حد يقول لهم أنهم غلطو في حاجة وهم دايما صح، بيكون نفسي في أوقات حد يحس بي ويهتم بي وبخاف جدا إن في مرة أصاحب ولد بس أنا ضد الموضوع ده خالص، بس في أوقات بحس إني عايزة أحكي لحد ومش بلاقي حد أكلمه. وبسبب موضوع الاهتمام ده دايما أحلام اليقظة مسيطرة علي إن في حد بيكلمني ويسأل علي أو مثلا حصلتلي حادثة والكل جه يسأل علي، وأنا الحمد لله متفوقة في دراستي بس الموضوع ده بدأ يأثر على دراستي، نفسي أفكر في أي حاجة تانية.
أنا بحب أعمل أعمال فنية وممكن تبهر إخواتي بس في نفس الوقت بكون عايزة أسمع آراء ثانية،
أنا عايزة أحول طريقة تفكيري وتكون أكثر إيجابية وأتخلص من أحلام اليقظة، أرجو المساعدة
24/01/2013

رد المستشار
أحلام اليقظة والانفصال Day Dreaming & Dissociation
مناقشة عامة General Discussion
أحلام اليقظة ما هي إلا حالة طفيفة من عملية الانفصال التي يمارسها الإنسان ليقطع اتصاله مع المحيط الذي يعيش فيه السبب في ذلك يعود إلى أن البيئة قد تكون مصدراً للقلق وتولد عواطف سلبية مثل القلق، والغضب، والاكتئاب.الاستشارة تبدأ بسرد سريع لظروف عائلية وأزمات صاحب هذه الظروف تغير مفاجئ في صورة الأب والأم في ذهن الآنسة وعدم قدرتها على التعبير عن مشاعرها.
أحلام اليقظة تختلف عن أحلام النوم في كونها عملية ثانوية مليئة بالخيال الذي بدوره يخضع لوعي الإنسان لا علاقة بين أحلام اليقظة والاضطرابات النفسية.
التوصيات Recommendations :
۰ شكراً على استعمالك الموقع وتمنياتي بالنجاح.
۰ الشكوى من أحلام اليقظة هي الشكوى من الاضطرابات العائلية المحيطة بك أفضل حل لها أن تتكلمي مع الوالدين حول مشاعرك ولكن دون الحكم عليهم وعلى سلوكهم.
۰ عليك بالحديث معهم ووظيفتهم الاستماع إليك.
وفقك الله.