تعبت من عصبية زوجي
السلام عليكم؛
مش عارفة أبتدي منين، أنا عايزة مساعدة فعلا، أنا زواجي زواج صالونات، زوجي أكبر مني ب18سنة، اكتشفت في شهر العسل أنه على علاقة بواحدة من مسجاتً كان يبعثها لرقم وبيقولً يا ريتك كنت معايا بطة، ولما واجهته قالي إنها لصاحبته طبعا ماقتنعتش ولما رجعنا من شهر العسل دعبست واكتشفت صور لواحدة عايشةً معاه كأنها مراته بفساتين النوم، ولما واجهته أنكر وطلبت منه رمي الصور، رجعت لقيتها في مكتبتهً.
المشكلة مش هنا الموضوع عدا وانتهيت منه بس أنا مش حاسةً إنه بحبنيً، أنا متزوجة من 4 سنين قال لي يا حببتي 4 مرات وعصبيتهً زادت عن حدها دلوقتي يشتم في أمي وأبويا لا وكمان شد ليً شعري اليوم.
أنا تعبت على كل كبيرة وصغيرة أنا عندي ولد وبنت أنا مش قادرة أكتب أنا دلوقتي أكتب لكم وحاسة أن الضغط عندي ارتفع لا وكمان أنا اكتشفت إنه عنده وباء كبدي سي واتعديت منه وهو منكر أنه عنده، أنا شفت تحاليل قديمة عنده.
13/01/2013

رد المستشار
الابنة العزيزة؛
أهلا ومرحبا بك على الموقع.
يجتاح مجتمعنا العربي منذ القدم هوس بكارة الفتيات وكأن هذا الغشاء الرقيق هو ختم النسر الذي يجعل الرجل العربي مطمئنا أنه الفارس الأول. وكالعادة غذت الأمهات رؤؤس الفتيات بهذا الهوس وأصبح ما يشغل الفتيات ليس عفتهن بقدر سلامة هذا الغشاء.
ما تعانينه يا فتاتي يعانين منه كل جيلك وأجيال سابقة وأخرى لاحقة، منهن من تتكتم وتدعو الله ليلا ونهارا أن يسترها وهي لم تفعل ما تخاف منه، وأخريات يخفن من مجرد ذكر هذا الغشاء، وثالثات مثلك يذهبن للطبيبات ويفحصن أنفسهن ولا يقتنعن ويظللن أسيرات خوفهن.
بنيتي؛
هل عملت علاقة جنسية برجل حتي تخافي من فض غشائك فهذا هو الطريق الأوحد لفض الغشاء (دخول جسم صلب وقوي في مهبل الفتاة)، أسمعك تقولين لا. إذن اطردي هذه الأفكار من رأسك وقاومي رغبتك في الفحص، وكلما وجدت نفسك تريدين الفحص تذكري جملتي السابقة، وفقك الله .
واقرئي:
وسواس البكارة والفحص الطبي المتكرر
مشاكل البكارة
الاسترجاز بالشيء وغشاء البكارة مشاركة4
غشاء البكارة