السلام عليكم؛
أنا مشكلتي أني ارتبطت بشاب (خطوبة) في البداية كانت صالونات لكن إحنا معملناش خطوبة غير لما تأكدنا من مشاعرنا وإننا بجد عايزين بعض وإن إحنا أكتر اتنين في الدنيا نقدر نسعد بعض وفعلا تمت الخطوبة.
في بداية الخطوبة بابا كان رافض خروجنا مع بعض وكمان للأسف ما كانوش بيسبونا نقعد لوحدنا حتى التليفون كانت ماما بتقعد جنبي لغاية ما أنا اعترضت على الأسلوب ده وبقيت بكلمه عادي على التيلفون وفيما بعد لمح لي أنه مش بيعرف يتكلم معايا في البيت وده لأنهم كانوا بيقعدوا معانا يتكلموا في السياسة دايما وأنا قلت لهم الوضع ده مش هينفع؛
وبعد إصرار وبعد ما حسوا إني قلعت الدبلة بسبب تصرفاتهم بقوا يسبونا نقعد لوحدنا وبقينا نخرج وكنا فرحانين جدا للوضع ده بس فجأة لقيتة اتغير من ناحيتي بس كان بيأكد أنه مش هيلاقي أحسن مني وإننا لو سبنا بعض هيضيع ومش هيتجوز بس للأسف اتغير أكتر ومابقاش يتصل بي بس قبل انفصالنا كان بيقولي إن فيه بيننا حواجز لغاية ما والده اتصل بوالدي وقاله مافيش نصيب.
أنا دلوقتي تعبانة نفسيا بسبب تصرفات أهلي وبسبب أنه اتنازل عني بسهولة بس فجأة بعد 6 شهور لقيتة أرسل لي ماسج بيقولي إنه تعبان جدا ومحتاج يتكلم معايا أرسلت له رسالة وطلبت منه أنه يتصل بي لو معاه رقمي واتصل بي فعلا وقالي إن حياته متلخبطة وأنه رجع يشرب سجاير وبعد عن ربنا.
ملحوظة: قبل انفصالنا ترك شغله وراح شغل جديد بس هو كان حاسس إنه مش مرتاح فيه أنا محتاجة أفهم إيه معنى تصرفاته دي وإيه معنى إنه يتصل بي علشان يطمن علي ويطلب مني إنه يطمن علي كل فترة وشاكرة جدا لحضرتك.
26/3/2013

رد المستشار
بادئ ذي بدء أشكرك على لجوئك لموقع الشبكة العربية للصحة النفسية الاجتماعية، وثقتك في القائمين عليه، ثانيا أنا لن أستطيع أن أفسر لك معنى تصرفات خطيبك السابق، لأنني لم أعرف عنه المعلومات الكافية التي تمكنني من تحليل أو تحديد سمات شخصيته التي تنعكس على سلوكياته، ثم أنه لم يلجأ إلينا لأنه يعاني من مشكلة، بل أنت التي لجأت إلينا لأنك استشعرت غصة أو ألما نفسيا على حد تعبيرك "أنا دلوقتي تعبانة نفسيا"، فدعيني أبدأ بك وأذكرك بقول الله تعالى بسم الله الرحمن الرحيم: "وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ" (سورة الروم:21)؛
فتشير الآية وفق تفسير الجلالين إلى أن "ومن آياته أن خلق لكم من أنفسكم أزواجا" فخلقت حواء من ضلع آدم وسائر الناس من نطف الرجال والنساء "لتسكنوا إليها" وتألفوها "وجعل بينكم" جميعا "مودة ورحمة إن في ذلك" المذكور "لآيات لقوم يتفكرون" في صنع الله تعالى، فأنت أكثر الناس معرفة ودراية بنفسك وأنت من أتيحت لك الفرصة لتتعرفي على خطيبك السابق، فأنت تحتاجين إلى وقفة مع نفسك قبل أن تمضي في اتخاذ أي قرار، ويبدو واضحا أنك تحتاجين إلى زيادة الثقة بنفسك واكتساب المزيد من التوكيدية لذاتك وتعلم فنيات التعامل مع الضغوط، فهل ترين أن هذا الخطيب هو السكن الذي تأمنين على نفسك بالسكن إليه؟؟؟ هل هو الشخص الذي تتوافر فيه مقومات الألفة والمودة والرحمة؟؟؟؟؟
هل هذا الشخص هو فارس أحلامك الذي تأمنين على نفسك معه؟ هل هو قادر على تحمل المسئولية ليفتح بيتا ويكون أبا لأولادك؟؟؟ فهو شخص تذكرك بعد مرور ستة أشهر برسالة على موبايل وقد تكونين أنت أو ظروفه أدت به إلى "اللخبطة في حياته وترك عمله ولجأ لشرب السجائر" على حد تعبيرك، فأين قوة شخصيته ليواجه مصيره بنفسه...
ثم أين هو من الاعتذار عن هذه الخطوبة ولماذا ترك والده يعتذر بالنيابة عنه؟؟؟ والآية الكريمة تحثنا على التفكير والتدبر، فأنت الوحيدة القادرة على الإجابة على هذه الأسئلة، وأنت الوحيدة القادرة على التدبر في اتخاذ القرار.
اقرئي: إعجاب وليس حبا من طرف واحد،