فين شخصيتي..!؟
السلام عليكم؛
أنا عندي مشكلة أنا مش عارفة إيه شخصيتي ممكن بسبب أمي لما بتعمل اللي عايزاه في من غير ما تأخد رأيي ولو قولت رأيي تقولي إنت مش بتفهمي اسكتي إنت، بتجبلي نوع من العصبية والحزن وساعات اكتئاب وبكون مليش نفس أعمل حاجة وساعات كتير قررت إني أنتحر.
أنا لما كنت صغير لما مامتي بتزعقلي كنت بآخد الأدوية وبقرأ الآثار الجانبية وبآخدها في الحمام وساعات بجيب قطعة زجاجة وأخربش نفس لحد ما تتطلع دم ولما أكون معايا قلم بعور رأسي ودم ينزل وبفرح أوي إني طلعت غيظي وياريت أمي بتحس، آخرها تنقض في لحد ما أنا ضعت مليش شخصية خلاص أنا منكرش أنا أحسن من الأول وبطلت أعمل الحاجات دي بس لما أقول فين شخصيتي مش عارفها وإيه هي، وأنا انطوائية أوي وبحب الوحدة جدا ومش بحب أتكلم مع حد وهويتي الفيس عشان الفيس بكون بدرجة كبيرة من الثقة بس آجي أطبقها في الحقيقة كسوف واضطراب وتوتر وبرتجف كثير.
آسفة على التطويل وأشكر الموقع ده بجد
09/07/2013
ومرة أخرى أرسلت تقول: العصبية والتفاهة
أنا عصبية وساعات بكتم بس لما أدخل في موقف حتى لو أنا على حق جسمي بيرتعش وإيدي وصوتي بيكون مضطرب وواطي أوي وأنا عندي برضو حاجة مش عارفة دي مرض ولا إيه أنا لما مش بكلم حد مثلا معايا في الفصل وعلاقتي بيه من بعيد لبعيد ويجي يعمل لايك على الفيس مثلا بتجيلي أحلام يقظة كتير أوي وبكبر الموضوع مع إنه تافه مش عارفة ده الثقة ولا إيه.
09/07/2013

رد المستشار
أقولك إيه بس؟، ماما طبعا غلطانة، وأكيد بتتصرف كده عشان فاهمة إن كده الأحسن والصح، حبيبتي أنتِ بقى عندك 16 سنة، يعني لازم تقدري تتعاملي مع مشاكلك، خلينا نتكلم بصراحة، أنت معندكيش ثقة في نفسك؛ لأن من وأنت صغيرة محدش شجعك، ولا قالك هايلة وبرافو على حاجة، وده لما بيحصل بيأثر على الثقة بالنفس أوي، لكن هتفضلي كده لحد ما تتجنني وتعملي حاجة تخليكي تقابلي ربنا كافرة؟، ولا تجمدي عشان تبقي أحسن وتخلي مستقبلك جميل؟
هو وانتي عالفيس مش بتبقي عارفة تتكلمي كويس؟، ولما بتجيلك أحلام اليقظة بتحلمي بحاجات كتيرة بتقدري عليها؟، أنا عاوزاكي بالتدريج خالص خالص مش مرة واحدة تبدئي تنفذي الاحلام دي في الواقع، وكمان تحطي بينك وبين نفسك خطوات عشان تثقي في نفسك وتعتمدي عليها، مثلا لو هتشتري حاجة الأول اعرفي انتي محتاجة لإيه بالظبط لو هدوم مثلًا...
عاوزة تشتري بلوزة زرقة طويلة فيها ابيض، أو سادة، تنزلي تجيبيها كده مهما شفت، ومها لقيتي ألوان تانية، عاوزة تعملي مشوار، تسألي المكان ده نروحله ازاي ونركب ايه، واحسن وقت للنزول امتى وتتوكلي على الله لوحدك، ادخلي في فريق رياضي زي الباسكت مثلًا واستمري فيه، وواحدة واحدة تفكري نفسك بحاجات انتي فعلا نجحتي فيها لوحدك، وكل ماما ما تشوفك عرفتي تعملي حاجات لوحدك هتغير طريقتها معاكي، حتى لو في الأول قالتلك لاء، قوليلها هجرب وصممي، والي كان بيحصل معاكي زمان من تجريح وتعوير ده بسبب انك حاسة من جواكي انك مذنبة وتستاهلي العقاب وده عشان بتفكري بطريقة مش مظبوطة، أو عشان تحسي بالألم بدل ما هو يبقى مكتوم جوه فبتطلعيه لبره طب ده كلام؟
أنت أهم واحدة في أنك توضبي نفسك وتحددي ملامحك اللي عاوزاها لنفسك، ولو فيه شخصية بتحبيها حاولي تعرفي ماذا تحبين فيها واتعرفي هي بتعمل ده ازاي واعملي شبهها ده هيساعدك، وهسيبلك لينكات بتتكلم عن الثقة بالنفس، والهبل الي كنتي بتعمليه في نفسك عشان تفهمي اكتر، وابقي ابعتيلنا اخبارك عشان نعرف تطورك ونساعدك كمان وكمان.يلا شدي حيلك.