مشكلتي مع الحشيش
مشكلتي هي أن أنا كنت بشرب حشيش لمدة سنتين بس بكميات قليلة ومتقطعة، وكل مرة كنت بشربه فيها كنت دايما أراقب تصرفاتي وكنت أحب دايما أحس بتأثيره علي لما بشربه، ولكن مع كتر التفكير في (تأثيره علي) أصابتني اضرابات نفسية غريبة وبقيت أخاف لما أشربه، وطبعا ده أثر على النبض كان يزداد كثيرا ووقتها أحس أني قلقان ومتوتر وخايف.
المهم لحد ما في مرة كنت لوحدي وجيت شربته زادت ضربات قلبي جامد وشعرت بخوف شديد بأني سأموت ومكنتش عارف لا أقف ولا أمشى ولا حتى أنام.
المهم أهلي شافوني وودوني المستشفى الدكتور عملي تنفس صناعي وأخذت حقنة تهدئ ضربات القلب من بعدها وأنا حلفت أني مش هشربه تاني، وفعلا أنا بقالي أكتر من شهر وأنا تركته الحمد لله بس المشكلة يا دكتور إن عندي ضعف في التركيز وكسل رهيب وبقيت أنام كتير وبحس بعدم اتزان وعدم ثبات لما بقف وبتزيد أكتر لما بمشي وعدم الاتزان بالذات سبب لي مشاكل نفسية صعبة لأني بقيت أخاف أخرج وبحس إني مش عارف أركز وأنا ماشي لما أبص على حاجة جانبي وأنا ماشي
أنا خايف يكون الحشيش أثر على مخي وأنا مش عارف المشكلة دي تبع المخ والأعصاب ولا ده ممكن يكون مرض ؟
وحضرتك تنصحني يا دكتور بالذهاب لأي دكتور؟؟
14/11/2013

رد المستشار
الحشيش من المواد المؤثرة على أداء الخلايا العصبية ويتفاوت هذا التأثير من شخص لآخر حسب درجة استعداد الشخص لهذا التأثير وللأمراض النفسية المختلفة كاضطراب الهلع والذهان وغيرها.
وقد يدوم هذا التأثير لفترة تتراوح بين شهر وستة أشهر وقد يتحول إلى اضطراب نفسي مزمن في حالات قليلة، ومعظم الأعراض التي يتحدث عنها المستشير هي من أعراض اضطراب الهلع وبالتالي فإنه من الوارد أن يكون لدى المستشير استعداد لهذا الاضطراب وقد قام الحشيش بإظهار هذا الاضطراب وزيادته.
ولا يمكن التنبؤ بمسار الاضطراب في المستقبل إلا أن عليه استشارة الطبيب النفسي وتلقى العلاج المناسب حتى تختفي الأعراض وعليه كذلك الابتعاد عن الحشيش والمخدرات بشكل عام لأن التعرض له مرة أخرى قد يؤدي إلى آثار أشد وأدوم من الآثار التي خلفها التعاطي في المرة الأولى.
واقرأ على مجانين:
حشيش وهلع وربما خلطة قلق واكتئاب!
بعد الحشيش اختلال الإنية أو تبدد الشخصية
الحشيش وآثاره: بل القلق والاكتئاب
من الحشيش لنوبة الهلع لوسواس الموت
اكتئاب وشعور بالموت: أوله الحشيش
وشكرا