مشكلة ملهاش تفسير
السلام عليكم يا دكتور؛ بعد إذن حضرتك في البداية كنت عاوزك ترد علي بسرعة علشان أنا بغلي نار من جوه مش عارف أعيش بالله عليك ترد علي بسرعة دلوقت أنا شخص معروف إني بغار على أهلي جدا وعلى أخواتي وقرايبي ومش بطيق عليهم حاجة دايما يقلولي (رجولتك نائحة عليك) أو مسميني (الصعيدي) علشان دايما بقولهم يلبسوا لبس محترم وحازم جدا في الحاجات دي وفعلا مقارنا بناس كتير بحس إني في الحاجات دي فظيع.
وحصل في يوم إني كنت ماشي أنا وابن خالي وأختي وصاحبتها في الشارع قام شوية عيال بيقولوا لأختي وصاحبتها (كانوا هما قدام وأنا وابن خالي ورا متأخرين شوية) وأنا سمعت قال لهم كل سنة وأنتم طيبين يا حلوين قمت رحت له وقلت له بتقولهم إيه؟ قال لي بقول بس كل سنة وأنتم طيبين قام واحد منهم نازل هداني وقال لي خلاص معلش محصلش حاجة المهم مشيو وأنا ندمان أشد الندم إني سبتهم من غير ما أضربهم مش عارف إيه اللي بيمنعني مع إني مكنتش خايف منهم إطلاقا ومش عارف إيه اللي منعني مع إنهم لو قدامي بعد اللي حصل ده ودلوقت كان زماني قطعتهم بس مش عارف سبته ليه أنا هموت جوايا نار بتغلي حاسس إني نفس الموقف لو اتعاد تاني هيبقى لي تصرف تاني خالص غير اللي عملته بس أنا مش عارف ليه بيجرالي كده.
مع العلم إني مش ضعيف وخاصة إن ابن خالي اللي يعتبر برضه أختي زي أخته ماكنش مضايق زيي كده بالله عليك رد بسرعة وفهمني أحل المشكلة دي إزاي ؟؟
مع العلم أنها تكررت بس مش معاكسة خالص ولا بنات حاجات تخصني أنا وأتضايق جدا أحس إني كرامتي في مناخيري.
27/12/2013

رد المستشار
شكراً على استعمالك الموقع وتمنياتي لك بالنجاح.
سأرد عليك ولكن اعذرني إن عاتبتك وانتقدت أسلوبك في الكتابة الذي لا يتلاءم مع طالب في كلية الطب هذا العتاب والانتقاد لابد من توجيهه إلى كل طالب جامعي يتراسل بهذا الأسلوب مع موقع صحة نفسية.
بما أنك تدرس الطب فسأرد عليك من وجهة نظر علمية نفسية البعد الأول للرد هو البعد الدفاعي النفسي ينظر علم النفس إلى تقمصك شخصية البطل "الصعيدي" والتعبير عن مشاعر الغضب بصورة دفاعية ولأغراض دفاعية بحتة في الرسالة ما هي إلا محاولة فاشلة إلى خلق صورة كاذبة عن القوة والتسلط والسيطرة على الآخرين هذه العملية الدفاعية مصدرها تهديدات متعددة لا تقوى على مواجهتها لسبب أو آخر ترى الكثير من الذين يعانون من هذا الأمر يعانون من عدم إحساسهم بالكمال في صفات شخصيتهم وأنهم غير مؤهلين اجتماعياً.
هذا بالضبط ما كشفته لك تجربتك الأخيرة بأنك غير مؤهل لتقمص شخصية عدوانية بذيئة لا تتلاءم مع شخصيتك أصلاً ومع طموحاتك الفردية في المستقبل. كذلك أنت تدرك بأن العمل العدواني مهما كان إطاره ومحتواه يتناقض مع الممارسة الطبية المهنية وإن حدث وتم عمل محضر لك في مركز للشرطة فربما سيتم فصلك من الجامعة فوراً في الغرب بدون أدنى شك.
البعد الآخر الذي يمكن أن تدرس فيه شكواك هو بعد النضوج Maturity Dimension السلوك الذي تشير إليه ودور الصعيدي البطل هو طور طفولي غير ناضج لا يتلاءم مع طالب جامعي ما عليك إلا أن تتخلص منه.
التوصيات:
٠ ما عليك إلا أن تدرك أن الشخصية التي تتفاعل بها مع الغير غير ناضجة ومرضية ولا تتلاءم مع حركة التطور الفردي.
٠ عليك كذلك أن تتخلص من هذه الشخصية وتبدأ بتطوير نفسك ثقافياً واجتماعياً دون الحصول على دور بطولة مزيفة هي أقرب إلى الكوميديا الاجتماعية.
وفقك الله.
التعليق: شكرا جزيلا يا دكتور على الرد, لكن كانت هذه هي أول مرة أستخدم مثل هذه المواقع في حياتي فاعذرني يا دكتور على الطريقة المستخدمة في الحوار كنت أريد فقط الفضفضه عما يدور بداخلي بدون قيود اللغه العربية الفصيحة,
أود أن أسأل حضرتك ماذا كنت تقصد بـ (مصدرها تهديدات متعددة لا تقوى على مواجهتها), وهل ما فعلته فعل سليم أم لا ؟
وماذا أفعل إذا تكررت مثل هذه الأمور ؟
شكرا جزيلا.