وسواس العجز عن نطق تكبيرة الإحرام
السلام عليكم. أولاً حابب أشكر كل القائمين على العمل ده، والله بجد الموقع جميل جداً ومفيد جداً جداً والله ربنا يجازيكم كل خير يا رب. أنا بصراحة عندي وسواس قهري، في بداية الصلاة اللي هي النية وتكبيرة الإحرام أما أجي أكبر أحس إني مش قادر أنطقها ومعرفش أقولها غير أما اكون في صلاة جماعة، فلو منفرد مش هعرف وبستني لغاية حد أصلي معاه في البيت.
أنا حرفياً تعبت والموضوع مؤثر على نفسيتي وحياتي ودراستي وكل حاجة. أنا عمري ما هسيب الصلاة لأي سبب بس أنا مش عايز أتعب كل مرة في الدخول للصلاة بسبب إن لساني عاجز إنه يكبر، أنا عارف إن الموضوع غريب شوية بس دي الحقيقة بجد، فأنا مش عارف هو ممكن عشان أتغلب على المشكله دي ولو بشكل مؤقت ركن تكبيرة الإحرام يسقط عني وأدخل في الصلاة على طول وأقرأ الفاتحة ولو لفترة مؤقتة أقدر أهزم فيها وسواسي وأرجع طبيعي تاني.
أنا _ولله الحمد_ تغلبت علي أنواع وساوس كثيرة زي الوضوء والطهارة والنجاسات لكن النوع ده طول معايا أوي وأثر عليّ جامد.
وآسف على الإطالة والله.
4/5/2020

رد المستشار
وعليكم السلام ورحمة الله تعالى وبركاته يا "مصطفى"،
أهلًا بك وسهلًا في موقعك، وشكرًا على مشاعرك الطيبة، لم يتبيّن لي تمامًا ما مدى عجزك عن التكبير أثناء صلاتك منفردًا، هل هو تأخير، ثم بعد ذلك يمكنك التكبير؟ أم هو عجز مطلق يستحيل معه التكبير؟
إن كنت من الحالة الأولى فالحكم والعلاج واحد: وهو أن تكبر كيفما اتفق، كما تكبر أثناء الانتقالات في الصلاة، وأن تقاوم بعد ذلك كل شعور بعدم صحة تكبيرك، بل استمر وإن انتابك القلق والخوف، وصلاتك صحيحة. فإن أنت داومت على هذا بجدية وحزم زال عنك الوسواس في فترة وجيزة.
ولا تبحث عن إمام تصلي خلفه، فالمقصود أن تتعرض لمثير الوسوسة دون أن تستجيب لما يأمرك به الوسواس، وهذا هو العلاج السلوكي لحالتك.
أما إن كان وسواسك شديدًا بحيث ينعقد لسانك فلا تستطيع التكبير ولو خرج الوقت، فأنت في حكم العاجز عن التكبير، وحكمك أنك إن استطعت تحريك لسانك وشفتيك دون صوت فعليك ذلك، فإن عجزت عن التحريك أيضًا فادخل الصلاة مباشرة وابدأ القراءة فورًا. وهذه الطريقة لا يصح تطبيقها في الحالة السابقة شرعًا، ولا تفيد في العلاج طبًا.
واقرأ من فضلك استشارة: وساوس البدايات: وسواس تكبيرة الإحرام.
عافاك الله وطمئن قلبك