مشكلة ما تمت! قلت انتحار فطار!! م2
تشوش
أنا حاسة إني مش مؤهلة بجد مش هقدر أقول لهم، الموضوع مش بسيط زي ما حضرتك متخيل أصل هي مش صباح الخير يا جماعة أنا محتاجة دكتور نفساني الموضوع هيبقي غبي أوي خصوصا إني عمري ما بينت إني مريضة نفسية بستغرب لما بلاقيني بشجع كل اللي أعرفهم وأساعدهم في حياتهم وواقفة جمبهم ومع ذلك مش عارفة أصلح حياتي حاسة إني فاشلة ومش واثقة في نفسي ومش طايقة نفسي لولا أن الانتحار حرام كان زماني مت من زمان
كنت بهرب من كل حاجة بالنوم لدرجة أن أي حاجة بسيطة تضايقني عنت على طول بحس إني عايزة أنام والموضوع تطور لدرجة إني ساعات مش ببقي قادرة أسيطر على ده أنا بلعب بوكس رياضة عنيفة عشان أنا عصبية وبخرج كل عصبيتي في الضرب بس امبارح نزلت ماتش في التمرين انضربت ومكنتش مركزة
أنا متعودة على ضرب اللعبة بس حسيت إني كنت هنفجر امبارح لدرجة إني أخفيت الموضوع بالعافية عيني كانت مصرة تعيط أول ما خرجت من التمرين أخدتها عياط، وزمايلي في المدرسة صحيح أنا مش بحبهم لتصرفاتهم بس أنا غير مرغوبة دائما وسطهم
يمكن أبان شاطرة في المدرسة وعبقرية وبحقق مراكز عالمية في مسابقات دولية وإلخ بس أنا حاسة دائما إني ناقصة
وحتى الناس الكويسة مش قادرة أصدقهم خايفة ليكونوا بيكذبوا علي، أنا ......... زهقت حرفيا
24/11/2022

رد المستشار
أهلا أهلا بك "سلمى" وشكرا على كونك صلحت الخطأ الكتابي في سلمي لتصبح "سلمى" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واستعمالك ومتابعتك خدمة الاستشارات بالموقع.
بهذا الشكل تطول المشكلة مع الأسف، أنت بحاجة لتدخل نفساني عاجل وليس ما تستشعرين من عدم أهلية وعدم قبول من الآخرين وعدم ثقة بالنفس إلا مشكلات موجودة في كثير من حالات الاكتئاب وهي أسباب ونتائج في نفس الوقت للاكتئاب المزمن وخلل تنظيم المشاعر، وغير ذلك مما تقدم من متابعات معك يا "سلمى".
وهناك ما يشير إلى وجود بعض الميول الكمالية، والتي تتصاحب مع ضعف الثقة بالنفس وما يسمى بظاهر ة المحتال Imposter Phenomenon وتعني (الميل إلى عزو النجاح المهني ليس لقدرات الفرد ولكن إلى جهد مفرط أو ظروف خارجية مساعدة، ويخشى المعانون منها من أن يفضحوا يومًا ما ويظهر أنهم محتالون)، كما يفهم من قولك (شاطرة في المدرسة وعبقرية وأحقق مراكز عالمية في مسابقات دولية وإلخ بس أنا حاسة دائما إني ناقصة) ... كثير من الأمور يا "سلمى" تحتاج إلى العمل مع معالج نفساني، والتأجيل ليس في صالحك.
وأخيرا لعل يفيدك أن تقرئي عن الكمالية، وأهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعينا بالتطورات.