الدود والفتحة وشد الأرداف! وسواس قهري؟
لا أعلم هذا ابتلاء أم هذا تنبيه؟
السلام عليكم أنا مشكلتي بسيطة بس الشيطان زي ما بيقولوا شاطر وسوس لي في أسوأ مرحلة بس الحمد لله وربنا يعديها على خير وآسف لأني مستخدمتش بياناتي الحقيقة خجلاً
أنا الموضوع بدأ لما كنت قاعد في درس وكنت مركز في الشرح وكده فجأة في بالي موضوع اتكلمت عنه هنا وبعثت مشكلتي قبل كده بس محدش رد عليّ للأسف بس طبعاً غصب عنكم، ما علينا أنا لما كنت صغير دخلت صباعي في شرجي يمكن الكلام ده في ابتدائي مكنتش خايف من الموضوع لأني مكنتش أعرف يعني إيه توسع ويعني إيه كشف شرجي في الجيش ومكنتش أعرف أصلا الحاجات دي أو بدقة أكبر أو بوضوح ومن ساعتها ويعتبر ونفسيتي سيئة لأني بحاول أتحسن بس مش قادر كل ما أتحسن شوية أسوء.
أنا بتحكم في البراز كويس جداً والريح برضو جداً لكن أنا معرفش التوسع ده شكله إزاي أو عبارة عن إيه هل هو بعد العضلات عن بعضها ومش بتبقى مغلقة وهل عند شد أرداف الشرج جداً طبيعي الشرج يتفتح بسيط ولا مش طبيعي وهل أن ملمس فتحة الشرج يكون وقت الانتهاء من البراز حاجة ووقت الفراغ حاجة بحس إن بعد الانتهاء من البراز مباشرة الشرج خشن أوي قوي أو ووقت عادي بحس الملمس ناعم شوية بس قوية هل ده طبيعي طب هل مشكلتي نفسياً أم مشكلتي طبية؟
على العلم إن جاء لي بواسير في نفس الوقت اللي الغلطة دي حصلت استخدمت مرطبات وكده وقد تكون تحسنت وعملت مغاطس مياه دافية لمدة أسبوع ليل وصبح بس أنا متوتر وخايف شوية بس أنا مؤمن بربنا إلى أعلى درجة ومتيقن إنه مش هيكسفني بس أرجو تردوا عليّ ولو فيّ حاجة غلط ألحق أحلها قبل ما نفسي تنكسر حتى تلحقوني عشان مرحلة الثانوي عشان ميأثرش على نفسيتي وأتعب
بس أتعهد وأقسم بالله أن ما فعلته كان بسبب جهلي وأني مفكر إنه عادي ومجرد لعب مش أكتر
وأتمنى ردكم السريع في أقرب وقت وشكراً
28/11/2022

رد المستشار
الابن المتصفح الفاضل "Ali" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واستعمالك ومتابعتك خدمة الاستشارات بالموقع.
أجاب د. سداد جواد التميمي في رده عليك، على أسئلتك نفسها التي تسألها الآن، وقد عنونت إفادتك في المرة السابقة بـ "وسواس قهري" .. ورغم أن هذا احتمال قائم إلا أن حالتك قد تكون أشمل من مجرد اضطراب وسواس قهري، لكن الشيء الأكيد 100% هو سلامة فتحة الشرج وعدم وجود توسع، ربما هناك بعض الطفيليات التي يظهر تحليل البراز وجودها من عدمه، لكن الباقي كله هو أعراض اضطراب نفساني عليك أن تبادر بزيارة الطبيب النفساني بأقرب وقت ممكن.
اقرأ على مجانين:
إصبعي الأوسط وقلم نصف سم هل توسع الدبر؟
الشك في توسع الشرج : و.ش.ت.ق !!
ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعنا بالتطورات.