مشكلة ما تمت! قلت انتحار فطار!! م9
اعتذار
مش هعرف .... أنا جبانة أحيانا أو بخاف وأكسل آخذ مواقف لأن بقيت عارفة إيه هيحصل وبعدها فبقيت بتجاهل عشان مرهقش نفسي فأنا مش هعرف أقولهم، ومش هعرف أروح من وراهم مش حابة فكرة إني هبقى بكدب وأنا بخرج للدكتور وأنا مش قايلالهم مش حابة أكسر آخر حاجز بيني وبينهم وهي الثقة ده أولا،
ثانيا مش حابة فكرة إني أروح لدكتور مش عارفة خوف أو قلق بس مش حاسة الفكرة، ثالثا مش فكرة القدرة المادية فكرة أن لو فكرت أروح هيبقي لازم مبرر الفلوس دي بتتصرف في إيه وهكذا وفي النهاية أحيانا الحلول لا تتسع للجميع تبقي أحيانا بعض الشذوذ لا مانع أن أكون واحدة منها عادي مش مهم
أصل كذا كذا تعالجت أولا فأنا هفضل شخص ضعيف جبان محبط وخاذل لكل الناس ومحدش متقبله فعادي
وأخيرا آسفة على إزعاج حضراتكم طول المدة دي وإرهاقكم وقد وصلتني رسائلكم
وفي النهاية يبدو الموت أحيانا جذاباً.
6/1/2023

رد المستشار
الابنة المتصفحة الفاضلة "سلمى" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واستعمالك ومتابعتك خدمة الاستشارات بالموقع.
إذن علينا احترام رغبتك يا "سلمى" في تأجيل لقاء الطبيب النفساني، لكن من المهم ألا أبدا تنسي ما قلناه في ردنا الأخير على م9 أو متابعتك السابقة ونكرره هنا (في كل الأحوال ليس الانتحار حلا) و(من فضلك لا تربطي مذاكرتك بأي شرط مثل أن تحسي بالرغبة في المذاكرة أو بالصفاء الذهني اللازم لتبدئي، فقط عليك الجلوس أمام الكتب والمذكرات والقراءة دون أي شروط لعدد تحددينه أنت لنفسك) .. يجب عدم تأجيل هذا انتظارا للتحسن لأن الامتحان لن ينتظر، ولأن إصرارك على فعل ما ينبغي فعله بغض النظر عن مشاعرك تجاهه أو إحساسك به هو أقصر طريق للتحسن.
عليك أن تقرئي جيدا عن العلاج السلوكي المعرفي للاكتئاب ولا تبخلي علينا لا بالمتابعة لما يظهر يوميا على الموقع ولا بأخبارك مع الدراسة وغيرها، وحين تقررين البدء في العلاج سنكون معا إن شاء الله.
ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعينا بالتطورات.