كيف أتعامل مع مشاعر النقص
مشكلة
السلام عليكم، دي أول مرة أنا بتكلم فيها عن مشكلتي أنا مشكلتي تخص المثلية الجنسية، تقدر تقول إن الموضوع بدأ معايا من وأنا صغير وهو أني اتعرضت للموقف مع بنت وافتكر أنها أول مرة أعرف يعني إيه جنس طبعا أنا العائلة كبيرة وكنت عامل عملية وأنا صغير فكنت مدلع ومحدش من أخواتي يقدر يكلمني طبعا كنت بحاول أعيش الرجولة بس لو جيت أتكلم يقولوا متكلمش روح أقعد جنب أمك وكانت فيه مقارنات طول الوقت فلان أحسن منك فلان مش عارف ماله كان فيه ولد من ولاد عمي كانت عندة مشكله المثلية بردو فكان بيخلي ولاد عمي التانين يمارسوا معاه طبعا هو كان أكبر مني بسنتين تقريبا فكان بيلمنا ويقعد يحكي لنا اللي بيحصل مبين الراجل والمرأة في ليلة الدخلة وطبعا كنت أنا وصاحبي مقربين جدا لدرجة أننا كنا بنعمل كل حاجة مع بعض يعني الدروس وكل حاجة بنروحها مع بعض
طبعا ابن عمي دا فضل صاحبي وكان بيخليه يمارس معاه طبعا أنا غيرت ساعتها وبدأت أكلم صحبي وأقوله إشمعنى اختارك أنت وأنا لأ وطبعا مننساش أني كنت بحاول أمارس رجولتي وأفرض نفسي وبما أنه صاحبي المقرب قالي إزاي أدخله وبالفعل حصل زي ماقالي ومارست معاه أول مرة وافتكر مرة كمان أني كنت قاعد لوحدي في الغيط وجالي واحد وقعد يكلمني شوية وبعدها بدأ يكلمني وطلب مني نمارس مع بعض في الأول أنا رفضت لكنه قاعد يتحايل علي وقالي أنا مرة وأنت مرة مش عارف وافقت إزاي ولكنه حصل اللي حصل جيت بعدها طبعا منساش أني كنت متحاوط ببيئة كلها تشجع على الجنس مكنتش الأسرة دي كانت الأصحاب وزمايل المدرسة وكمان بحكم الريف بعض أفراد العيلة
المهم أنا عرفت الإباحية في أولي إعدادي قبلها عملت حركات شاذة كتير لكن توجهي كان طبيعي جدااا والدنيا ماشية تمام قوي بعد ماعرفت الإباحية عرفت صاحبي المقرب وبقينا بنسمع مع بعض وبنستمني مع بعض فضل الحال دا ماشي فترة ييجي بتاع سنتين واحنا على هذا الحال وجت الفترة الزفت واتطور أننا بنحاول نقلد اللي بنشوفه واستمرينا فترة من غير ميبان أننا شاذين أو حد أصلا مدمن للشذوذ كنا بنعمله استمتاع مش أكتر كانت بداية النهاية مع بعض بعدها بفترة وقفنا الكلام دا وقلنا إن احنا كبرنا تقريبا كدا الكلام دا كان في 2016 وخلاص انقطعنا أنا ساعتها قررت أني أبطل إباحية وعادة سرية وكل حاجة لأن جسمي تعب وبقيت عصبي وبنام فترات طويلة وكمان كنت سقطت في أولي ثانوي المهم أني أخدت القرار أني هبطل كل حاجة تخص الموضوع وبالفعل بدأت فقلت أنا علشان أبطل لازم أشغل نفسي عن المواقع دي فعملت صفحة على الفيس ودخلت مواقع التواصل الاجتماعي ومن هنا كانت البداية شوفت ساعتها البوست اللي بيتكلم عن الشذوذ فعرفت في الوقت دا هو إيه اللي كنا بنعمله ودخلت قريت عنهم وبديت أتعمق أكتر وأكتر حتى من دافع الفضول دخلت أتفرج علي فديوهاتهم وكملت مقاومة مع الإباحية ولكن بمرور الوقت المرة اللي كنت بنتكس فيها وأدخل أشوف إباحية كنت بقضي وقت وبقيت أمارس العادة وبدأت رغبتي تزيد واتطورت أني بمارس مع الحيوانات وبدأت أفكار الشذوذ تسيطر أكتر وأكتر
وكملت لحد مادخلت الكلية لما دخلت الكلية حقيقي الفترة دي كلها أنا بجاهد مع نفسي أنا حاسس بالخزي على دا كله لكن والله ما توقفت يوم عن المجاهدة وتوقفت عن ممارستي البشعة مع الحيوانات لكن أفكار الشذوذ عمرها ماتوقفت عني المهم نرجع للكلية كنت في يوم عندي محاضرة الساعة تلاتة العصر وبيني وبين المركز ساعة ونص المهم أنا ركبت أول مواصلة ودي كانت صغيرة ووقفت أستني المواصلة التانية لأني بركب تلات مواصلات المهم إن عربية ملاكي وقفت ونزل القزاز شاب ضخم البنية وقالي رايح فين قلتله أنا رايح المكان الفلاني قالي طيب اركب كنت مبسوط جدا لأني كنت متأخر والعربية هتسهل الموضوع جدا المهم بدينا نتعرف وقالي أنت شايل الشنطة علي رجلك لي حطها جنبك قلتله عادي قالي حطها جنبك يعم المهم أنا سمعت كلامه ودار حوار كان بدايته أني كنت جاي وشفت راجل زانق واحدة هنا أي ياراجل مش راحم طبعا أنا ضحكت وسكت لأني مش بحب أتكلم في المواضيع دي لأن الكلام بيثيرني المهم كمل كلامه وقالي دا حتي الرجالة بقوا بيعملوا كده في بعض وكمان ليهم مواقع على الإنترنت قلتله أنا سمعت عنهم لكن ما قابلتش حد لحد دلوقتي قالي طيب لو جالك حد منهم هتمارس معاه فكرته بيجس نبضي وطبعا بحاول أثبت رجولتي وكنت ساعتها داخل علي شهر ماعملتش حاجة ودنيتي كويسة منه لله المهم أني قولتله يجي ومالوش دعوة بالباقي وساعتها الدنيا باظت عندي ومن كتر الإحراج بقيت ببص بعيد من الشباك المهم كرر كلامه وقالي يعني هتعمل فيه إيه قلتله أنا أصلا مش بعمل العادة من فترة وهظبطه والله مكان في نيتي أنه هو اللي راكب معايا المهم بصيت بعيد وهو بقا بيبص علي البنطلون بتاعي أنا عمال شهيق زفير وأهدي نفسي ومش عارف المهم مشينا شوي وقالي طب أنا عاوز أخفف عنك واعتبرني الشخص اللي هيريحك وراح رافع الجلبية ومسك ...... المهم أنه رفع حزامي والباقي مش مهم لأني بقرف حقيقي كل ما أفتكر
المهم أني كملت للكلية وحاولت أنسى وبالفعل تخطيت الموضوع جيت كنت مسافر والمكان هناك مكنش فيه غير كله رجالة المهم أنا أول يوم كله تمام الناس تمام بالليل جه شخص عندنا أنا كنت سلمت عليه أول ماوصلت الصبح بس كانت الدنيا تمام المهم شفته بالليل كان قاعد حزين ومكتئب قلتله مالك وقعدت جنبه أخفف عنه طبعا المهم هو قرب مني جامد طبعا من آخر مرة بقى عندي فوبيا إن حد يلمسني وبقى جسمي بيرتعش وبدخل في صراع حاد مع نفسي المهم هو أخد باله أنا كبرت دماغي وهديت وقلت كلنا رجاله عادي هو مش قصده حاجة خلصت معاه وسبته علشان أنام كل اللي كانوا معايا بيتغطوا لوحدهم أنا كنت الوحيد اللي معنديش مانع إن حد ينام جنبي المهم إني بالفعل بديت أنام وإن المكان كان جديد فمارحتش في النوم وقاعد مغمض عيني المهم جه الشخص دا وبدأ يتأكد أني نايم ولا لا أتغطى جنبي وقعد فترة وبدأ يلمسني طبعا قمت قلتله في حاجة؟ قالي لا قلتله تمام المهم رجعت مكاني ومش عارف أنام لسه بعدها ييجي بساعة كرر نفس اللي عمله رحت قايم خالع البنطلون ومخلعه الشورت وقلتله هن*** قالي اهدي بس قلتله أنا تعبان وعاوز أنام قالي خلاص ماشي المهم أنا رحت فاتح المسجل وبديت أكلمه قلتله اللي أنت بتعمله دا غلط وماينفعش بدأ يحكي لي كل حاجة بدأ إزاي والكلام دا كله طبعا صعب علي وقلتله أنا أقدر أساعدك بس توعدني أنك هتتغير وقلتله إننا بقينا أصحاب بقى كل مايوقع في حاجة كده يكلمني وأنا أخرجه منها وأتكلم معاه لحد مايهدي وطبعا كان على طول بيسأل علي وعطاني اهتمام لا يعلى عليه لدرجة إني كنت بحس إننا مخطوبين
المهم إن فكرة إننا نمارس مع بعض مارحتش من دماغه طبعا إنما رفضت وقطعت علاقتي بيه لكن افتكرت إني وعدته واستمريت معاه لكن لما رجعت بيتي المهم إن الفكرة بردو ماتشالتش فقررت إني أقطعها نهائي وهو بالفعل ما حصل وانتهيت من دا في نفس الفترة اللي كنت مسافر فيها بالمناسبة دي كانت أول مرة أبعد عن أهلي المهم جالي شب يشتري مني طبعا ساعتها كنا في رمضان المهم الجو كان حر فأنا كنت لسه جاي مستحمي لابس شورت بس واسع خالص بيجيب لحد الركبة والفوطة على كتفي لأن هناك مفيش حريم فعادي أنك تمشي بالبوكسر المهم الشب دا جه يشتري مني وقالي أنه هياخد الحاجة بس مش معاه فلوس فأنا هروح معاه آخد منه الفلوس لبست التشيرت ومشيت معاه جينا عند سكنة وأنا رفضت أطلع المهم هو أصر علي وقالي لازم تطلع فطلعت دخلت قالي تشرب إيه قلتله شكرا قالي يعم ماتتكسفش قلتله أنا مستعجل معلش علشان المكان قالي تمام بس أنا عاوزك تفكلي ضهري قلتله مش بعرف قالي هعلمك قلتله ماشي وبالفعل حاولت أعمل زي ماعلمني المهم حسيت منه بشعور مش كويس بدأ جسمي يرتعش وصوتي يقطع أنقذني واحد جاله على غفلة على ماوصل كنت قاعد وهديت أخدت الفلوس ونزلت عارف أني طولت لكن والله غصب عني أنا بكتب أصلا وأنا تعبان
المهم القصة الأخيرة وهي كنت في إيفنت وجه ولد مشهور ومهم جه دوره حكي عن بطولاته وأنا كنت مبهور ماشاء الله في السن دا وحقق دا كله المهم أنا كان لي فقرة في الإيفنت دا وهو شافني وأنا بقدم فقرتي صورني وكان مبسوط وبيضحك بيني وبينكم أنا كنت فرحان لأنه مش هو لوحده اللي كان مبسوط الناس كلها انبسطت مننا وخلصت فقرتي رجع لي وسلم علي شكر فيا وقالي على شوية نصايح عرفته أنها المرة الأولي لي وكملنا تعارفنا المهم أخد رقمي واتصورنا للذكرى وروحنا وبالليل وأنا قاعد في وسط التشجيع من صحابي بعتلي رسايل والفيديو اللي هو صوره شكرته ومدحته كمان وأتسحبت من لساني وقلتله ممكن يبقى نتقابل علشان أستفيد من خبرتك رحب بالفكرة جداا المهم مشينا في الكلام واحنا بنحدد المكان اللي هنتقابل فيه قالي إن شالله في الشارع معنديش مشكلة وكملنا كلام وصلنا للنقطة إننا بقينا مقربين جدا المهم أنا حقيقي حسيت إنه شاذ وصارحته ماردش علي وزعل المهم كلمته علشان أقابله واعتذرت منه ورحت علشان أقابله أصر أني أروح له البيت والمهم حاولت أبعد لكن أتحججت بكام حاجة ورفض فاضطريت أروح البيت وياريتني ما رحت المهم دار حوار جميل بينا شرح لي أوضته وكل حاجته وعرفني أني تاني حد أدخل أوضته وأني عزيز عليه جدا وقالي أني شبه صحبه الأولاني جدااا وراح قايلي إن اللي قلتله في الشات دا صح وأنه شاذ فعلا وطلب مني طبعا أصلا أنا من ساعة مادخلت وأنا مش متطمن وحالتي بايظة حاول يفكني وقالي ماتخفش ومش عارف إيه وراح قالي أنا هحضنك بس وطبعا خدني وقعدنا على السرير جسمي وقف وسبت الدنيا ودخلت لعالم أفكاري اللي جوايا وبدأ الصراع أنا ماصدقت نسيت أنت هتحط نفسك في الموقف دا تاني وهو أصلا حاضني وأنا مش موجود معاه المهم أنه حصل تلامس وأنا مش موجود ومش حاسس أنا نايم على ضهري وهو ماسك *** فقت قلتله مشيني معلش قالي خلاص ماتزعلش اهدي المهم إن كان هيبقي فيه ممارسة لكن الحمد لله ربنا ستر وطلعت ومن يومها قررت أنسي كل الكلام دا وأبعد عن الناس دي لكن الأفكار جوايا مش مبطلة حاسس أني بقيت واحد منهم لكن أنا ببحث وأطور وأبعد بطلت إباحية وعادة سرية لكن المشكلة لما بتضغط ويكون عندي ضغط بنتكس لكن بقف بعدها على طول وأقاوم
لكن حاليا أنا تعبت وخلاص طاقتي على آخرها وجيت هنا علشان أطلب المساعدة
لو فيه إمكانية إن الرد يكون خاص وإنه مايتنشرش على البيدج وشكرا مقدما
15/12/2023

رد المستشار
صديقي
من الغريب أن طالب جامعي مثلك يركز حياته وكل مجهوده ويكتب قصة طويلة تتمحور حول شبر واحد من الجسد... لكن على أي حال أعتقد أن المشكلة تكمن في ثلاثة أشياء
١. علاقة عاطفية جافة وغير موجودة مع الأب خصوصا والناس عموما
٢. كبت للتعامل الطبيعي مع الإناث سواء جنسيا واجتماعيا
٣. حياة ضحلة وفارغة تخلو من المتعة الشخصية فيما عدا الجنس
ممارساتك المثلية والحيوانية هي مجرد عادة يمكن الإقلاع عنها لو أوجدت في حياتك مصادر أخرى من المتعة تكون لها معان أعمق من اللذة الحسية الجنسية المؤقتة.
نحن موجودون في هذه الحياة لكي نتعلم من خلال خبراتنا واختياراتنا ونتفاعل مع كل هذا من خلال الأحاسيس والمشاعر ... نتعلم معان مجردة مثل الصداقة والعداوة والحب والكراهية والإيثار والأنانية والتواضع والكبر (المتضادات عموما)
ما الذي تريده لنفسك ولحياتك؟ كيف تحديدا؟ ولماذا تحديدا؟
ما هي هواياتك واهتماماتك ومصادر المتعة في حياتك فيما عدا الجنس؟
ما هو الجنس بالنسبة لك؟
ما هو المعنى المهم وراء الشهوة الجنسية والاحتياج لإشباعها؟ ما هي المشاعر التي تبحث عنها؟
ما الذي يميزك كإنسان في هذه الحياة غير عبوديتك للجنس وضعفك أمام الشهوة؟
أنصحك بمراجعة معالج نفساني لمناقشة هذه الأمور ووضع خطة لتصحيح مفاهيمك عن هويتك وحياتك
وفقك الله وإيانا لما فيه الخير والصواب