الخائف أن يكون شاذا: إباحية 5 ووسواس 3 سنوات!
وسواس الشذوذ الجنسي
أنا بعثت استشارة بس مش عارف أجيبها تاني فاهبعت واحدة ثانية، أنا شاب 20 سنة مدمن أفلام إباحية وعادة سرية منذ خمس سنوات، للأسف من حوالي سنتين كنت شفت عضو ذكري على الإنترنت أو بمعنى أصح واحد يمارس العادة السرية في فيديو يعني ومن ساعتها وأنا حياتي انقلبت رأساً على عقب حصل لي ساعتها إثارة وهنا جاءت لي فكرة إني كذا شاذ جنسيا وأميل للرجالة وأنا عمري ما كنت كذا ولا فكرت في كذا وبتقرف أصلا لكذا أنا طول عمري أميل للنساء ولحد دلوقتي، عندي وسواس يقول لي إني شاذ وبتيجي صور وخيالات جنسية شاذة ساعات في دماغي رحت لحوالي ثلاثة أطباء وقالوا لي إنه وسواس وأخذت دواء وكنت أشفى من الموضوع وأرجع ثاني
دلوقتي الوسواس زاد أوي وبقيت مرعوب وحرفيا بفكر أنتحر ومبقتش عارف أعيش بسبب خوفي إني أكون كذا لو شفت فلم إباحي عن الشذوذ يحصل انتصاب أو لو شفت رجلا عاريا يحدث انتصاب لي وده يرعبني أكثر وبيخليني أثبت لنفسي إني كدا وممكن مثلا أشوف واحد عادي شكله حلو ألاقي نفسي فكرت إني كذا أنا شايف إني معجب به وإني شاذ جنسيا
هذه الوساوس والأفكار تراودني وتذهب لكن حاليا هي موجودة جامد حقيقي أنا مش عارف أذاكر أنا في حالة نفسية وحشة جدا بجد يا ليت حد يفيدني ويطمني أن ده وسواس عادي وإني مش كدا وبردو بدأت تراودني أفكار إني بعمل هذه الحالات الشاذة أو أمارس الشذوذ وأنا مش بقرف وبحس إني هيبقي مستقبل كدا عادي وده يرعبني أكثر علة قد ما كان في الأول كنت بقرف على طول وإني لما أتفرج على الأفلام السوية بيجلي تفكير إني بحط نفسي مكان البنت وإني أكون مبسوط ومتقبل ومش قرفان وأول لما ده بيحصل بحس بضيق في صدري والخوف والقلق الشديد وبحس إني عاوز أنهي حياتي
طول فترة إدمان الأفلام والعادة كنت أشاهد دائما أفلاما عن السحاق أو عن البنات الشاذة مش دائما كنت بتفرج على فيلم سوي اللي هو رجل وبنت لكن عمري ما كنت بتفرج أو بيجيلي فضول حتى إني أتفرج على أفلام شذوذ للرجال والعياذ بالله لأن منذ رأيت صدفة فيلم شاذ للرجال وحصل لي مثل انتصاب وإثارة وأنا مرعوب وعلى هذه الحالة
يا ليت حد يرد علي في أسرع وقت ممكن لأني في حالة نفسية وحشة جدا وأنا دلوقتي في فترة امتحانات ومش عارف أذاكر ونعم أيضا أتى لي وسواس عن زنا المحارم وعن النجاسة وعن الدياثة والعياذ بالله بس كانت بتروح على طول وأنا عمري ما كان في دماغي أبدا إني أكون كدا وأبدأ عندي مشكلة إني دائما بعيد عن ربنا وقت ألتزم وقت ثاني لا
وشكرا وآسف على الإطالة ويا ليت بس الإيميل بتاعي ميظهرش لحد
مش عاوز أي حد يعرف حاجة عن كذا وشكرا
26/5/2024

رد المستشار
الابن المتصفح الفاضل "أحمد حمود" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واستعمالك خدمة الاستشارات بالموقع.
أجبت منذ قليل على استشارة مشابهة وإن كانت أقل تفصيلا لكنها جاءت من حساب مختلف "محمد أحم" وليس "أحمد حمود"، ويبدو أنها ما تشير إليها بقولك (أنا بعثت استشارة بس مش عارف أجيبها تاني فا هبعت واحدة ثانية)، على كل سأجيب على بعض النقاط الواردة هنا في هذه الإفادة المفصلة.
هناك 437 حالة على صفحة استشارات مجانين إضافة لحالتك هذه يصفون ويشتكون من نفس الأعراض نفس الأفكار ونفس الأفعال المرضية يندرجون تحت تصنيف وسواس قهري الخوف من الشذوذ الجنسي، أو ما نسميه على مجانين الخائف أن يكون شاذا وكل هؤلاء يقصدون الموقع أو غيره طالبين الطمأنة بأنه وسواس وليس شذوذا ولا تحولا من الغيرية إلى المثلية.. إلخ، وكلهم يكررون الإرسال مراتٍ ليسألوا نفس الأسئلة أو ما تفرع منها فيكررون شكاواهم وأسئلتهم ولا يطمئنون إلا عند تلقي الرد لفترة قصيرة ثم تعود الوساوس والتساؤلات.
من المهم أن تعرف أن الوسواس القهري مرض مزمن مع فترات هدوء وفترات اشتداد، ويمكن أن يتغير محتوى الأعراض من فترة لأخرى أو لا يتغير، ويجب أن يكون علاجه علاجا متكاملا يعني يشمل العقاقير والعلاج السلوكي المعرفي والمتابعة مع المعالج لفترة معتبرة وأنت بالتأكيد لم تفعل ذلك.
هناك 3 مواضيع من مواضيع وسوستك لها علاقة مباشرة بمعاقرة المواقع الإباحية أو إدمان المواقع الإباحية (زنا المحارم، والدياثة، والخوف من الشذوذ الجنسي)، وهذا يجعلنا نضع خطأ أحمر تحت أهمية الخروج أولا من فخ الإباحية لكي يكون بمقدورك أن تتعاون بشكل معقول مع المعالج.
راجع طبيبا ومعالجا نفسانيا والتزم بخطة العلاج التي تتفقان عليها حتى تنجح في التعافي طويل الأمد.
ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعنا بالتطورات.