السلام عليكم
لو سمحت يا دكتور أنا بعاني من اكتئاب حاد بقالي أكتر من سنة وحالتي كل شوية بتسوء عن اليوم اللى قبله وحاولت مع دكاترة كتير قبل كدا بس مفيش ولا دكتور كان بيراعي ربنا في شغله بصراحة ودائما كنت بحس أني مش مرتاح معاهم غير كدا مش بيكونوا مهتمين خالص بكلامي أثناء الجلسة
فلو حضرتك تقدر تساعديني لأني تعبت أوي من حالتي النفسية
وكل شوية تخطر في بالي أفكار انتحارية وحاولت ٣ مرات قبل كدا أني أنتحر وتراجعت بس مؤخرا بقيت دائما بحلم أني بنتحر ودائما بكون متضايق وزعلان ومش عارف أتكلم مع أي شخص وأوقات كتير لما أكون زعلان أوي ممكن أعور نفسي لأنه بالنسبة لي الألم الجسدي دا أهون بكتير من الألم النفسي اللي بكون حاسس بيه فى الوقت دا
ومع ذلك بردو مش بيفرق معايا في حاجة يعني ممكن محسش بأي ألم أصلا ويفضل الألم النفسي مسيطر علي لغاية ما يغمي علي مثلا من العياط فبجد تعبت أوي من الحالة دي..
ممكن تساعدني!!!
6/7/2024

رد المستشار
قصتي مع مرارة الاكتئاب
أهلا بك يا "محمد" في موقع مجانين نقطة كوم، أنا آسف جدًا لمعاناتك من الاكتئاب الشديد. يبدو أنك تمر بفترة صعبة للغاية. ومن الواضح أنك تبذل قصارى جهدك للتغلب على هذا الشعور، لكنّك حتى الآن لم تجد المساعدة المناسبة.
فمن أسباب معاناتك، التجربة السلبية مع الأطباء بسبب شعورك بالضيق مع الأطباء السابقين بسبب عدم اهتمامهم بمشاعرك الدينية وعدم شعورك بالراحة معهم أثر على ثقتك في العلاج. وكذلك الأفكار الانتحارية حيث تظهر هذه الأفكار بشكل متكرر دليل على شدة معاناتك وهو أمر خطير يحتاج إلى عناية فورية. وأيضا عجزك عن التواصل مع الآخرين الناشئ عن صعوبة التعبير عن مشاعرك وعدم القدرة على التواصل تزيد من شعورك بالعزلة واليأس.
ولحل هذه المشكلة عليك بالآتي:
1. البحث عن طبيب متخصص في الطب النفساني: أنت بحاجة إلى طبيب يفهمك ويعامل مشاعرك بجدية ويراعي إيمانك.
2. العلاج النفساني: العلاج النفساني يساعدك على فهم أسباب معاناتك وتطوير مهارات التكيف معها.
3. التواصل مع عائلتك وأصدقائك: لا تخجل من مشاركة مشاعرك مع عائلتك وأصدقائك ودعمهم مهم جدًا لك.
4. التعامل مع الأفكار الانتحارية: هذه الأفكار خطيرة جدًا. لا تحاول التصرف بناءً عليها. اتصل على الفور بخط مساعدة الأزمات أو اطلب المساعدة من طبيب أو من عائلتك.
وأرجو منك أن تذكر أنك لست وحدك في هذه المعركة. هناك أشخاص يهتمون بك ويرغبون في مساعدتك. لا تستسلم، اطلب المساعدة، وستشعر بتحسن بإذن الله.
وهنا أيضا بعض النصائح إضافية ومنها والتي قد تساعد بدرجة كبيرة في تحسن حالتك:
• ممارسة الرياضة: تساعد الرياضة على تحسين المزاج وتخفيف التوتر.
• التغذية الصحية: تناول نظام غذائي متوازن غني بالفواكه والخضار.
• النوم الكافي: النوم الكافي يُحسّن من قدرتك على التعامل مع الضغط ويُقلل من الأفكار السلبية.
مع تمنياتي لك بالشفاء العاجل.