السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،
بصراحة مش عارف أبدأ من أين؟؟ بس أنا تائه ومحتار وخائف ومش عارف أتصرف إزاي. أنا المفروض مسافر كمان أسبوع، وحاجز كل حاجة ومرتب السفرية كلها وتمام. بس منذ كذا يوم حاسس إني مش مرتاح، حاسس كأن ربنا مش مبارك لي السفرية أو إنه المفروض لا أسافر وده بناء على كذا موقف حصل كإشارة إني لا أسافر.
أولاً الفيزا قدمت عليها ٥ مرات ورفضت وأخذتها المرة الـ٦، وثانيا الأسبوع الفائت تعبت جدا ودخلت المستشفى ٣ أيام وبالتالي مرحتش الشغل ودلوقتي بقى عندي شغل متراكم مش عارف هلحق أخلصه إمتى، وثالثا الفلوس التي كنت شايلها لمصاريف السفر حصل لي ظرف واضطررت أصرف منها وحرفيا ما بقى معي يا دوب يكفيني هناك لحد ما ينزل المرتب،
ورابعا الأسبوع ده حصل لي حالتين وفاة في عائلتي، وخامسا من يومين كلموني شركة الطيران إنه في مشكلة في اسمي وممكن متقبلش إنه أطلع الطيارة لو معدلتهاش وحرفيا لي يومان من الكول سنتر للإيميلات عشان أحل المشكلة.
ودلوقتي بقيت حاسس إني قلبي مقبوض وإن ربنا بيقولي متسافرش، بس أنا حجزت كل حاجة واشتريت لبس وكده وكل ده مش هيرجع حقه لو لغيت الرحلة لأنه خلاص فات الأوان.
أنا إنسان بيؤمن جدا بالعلامات ومش عارف بصراحة المفروض أتصرف ازاي،
خائف وحاسس إني اتقفلت من السفرية كلها.
19/12/2024

رد المستشار
صديقي
لا أعرف الغرض من سفرك ولكن على أي حال انقباض قلبك وتشاؤمك قد يكون له علاقة بأنك أنت غير موافق بالكامل على السفر.... الفيزا تم الحصول عليها في المحاولة السادسة.... هذا يدل على إصرارك على السفر ولكن لماذا؟
حالتي الوفاة في العائلة لا علاقة لهما بالسفر لأنك يمكنك أن تنظر لهذا على أنه علامة ضد السفر لمجرد حدوث الوفاة، وهو شيء غير منطقي، أو يمكنك أخذ هذا على أن العمر قصير مهما طال وبالتالي يجب السفر لتوسيع آفاقك وتجربتك في الحياة والاستمتاع بها.
مشكلة الاسم تعني أنك لم تعتني وتنتبه أثناء الحجز وهذا خطأ منك.... وقد يعني أنك داخليا تريد تخريب فرصة السفر لسبب ما.
دخولك المستشفى يعني أن هناك مشكلة صحية وبالتالي يجب وضعها في الحسبان عند اتخاذ القرار.... تراكم الشغل يمكن التعامل معه بعدة طرق مثل توزيعه على آخرين أو إنجازه عبر الإنترنت أو تأجيله لحين عودتك بإذن رئيسك في العمل (لست أدري شروط وطبيعة عملك ولا طبيعة المتراكم منها)
ما اشتريته من ملابس لن يضيع عليك استعماله حتى وإن لم تسافر.
يجب الاحتياط ماديا عند السفر وألا تكون هناك أزمة إذا ما تأخر نزول المرتب.
سافر إن أمكنك مناجزة جوانب السفر بارتياح وإن لم يكن هناك خطورة على صحتك.
وفقك الله وإيانا لما فيه الخير والصواب