Self development
Salam alikom, I traveled to continue my study abroad. Among my reasons to travel was seeking knowledge, learning more about other cultures, and more or less escaping from family day fights that made my life unhappy. All what I wanted was kind of a peaceful life; I know such life is not on earth but I just wanted to get out of this horrible daily stress that many face in our community, specially with the added stress of being a single young lady. Well, it might be me, it might be others, it might be all; and i would appreciate helping me figure this out if possible.
First when I moved, I lived with another mother-home Muslim "sister" who alhamdulliah could turn my life as hell. She did not show any courtesy and this is the most polite description I can say. She was completely culture-shocked, so did I. But I am that kind of persons that keep trying and pushing myself to stand up quickly. I don't like complaining, and I prefer keep silent about what bugs me. She bugged me very much, I tried talking with her kindly, I tried to be nice, be firm. but all did not work.
I asked the responsible office to switch me some where else, but this could not be done at that time. Till one night, I did not know she were at home, as she used to study out of house till 3 am, I was talking in the phone when she got up from sleep like crazy and start yelling and swearing. I left her and went into my room, but still I could not hold myself from opening my door at certain point of offensiveness and I said "hasbia allah wa na3ma alwakeel". She replied back I will show you who I am, and she went, cried to the responsible person of the place, and I found myself almost at midnight; every now and then one come to ask what happened.
And a “questioning” was arranged for both of us next day. Next day I had an exam, practical one that needed nothing but good confident hands, and my hands were shaking and I did not pass at this time. After this situation alhamdulliah I switched to somewhere else and alhamdulliah I was gifted by better people until I finally settled up in a studio by myself. However, my personality changed and I turned to be so quiet, and I think I also developed both severe fear from dealing with such bad people and a preference of being isolated.
Especially during this time my family back home was busy with their own problems that I found myself completely alone. I called Dr Ahmed one year ago, complaining of almost complete loss of concentration, and he encouraged me; jazaho allah khiran, to join any group of similar interests. At this time I joined a speaking club since I like presentations and because also I was almost "mute person" by that time. Well, this improved me a lot. I could not join any outdoor activity as I had severe tendonitis and I was under investigations to roll out a bone tumor as well.
Well, I feel I was so quiet and passive that I allowed some other people to jump over my shoulder. That "sister" was distributing rumors about me everywhere, and describing how bad I am. I did not fight; I just kept silent and I withdrew. I don't like verbal battles. And I did not want neither remember what happened nor talking about it for any reason. At my school. My research group is known to be a hard one. My boss is a harsh person “I feel also he is judgmental, judging his students not only on their work but also on their social personality". I was working at this time with two people, a technician and another trainee student. This technician had lots of troubles as she used to complain t to me all the time. She never finishes the work at its due, she forgets about meetings and appointements...and when trapped, by my boss, to report her work she escapes. This happens so frequent. And at one of her escaping, she talked about me (in front of me at one meeting) badly.
And again like an idiot I just shut up (although I could reply enough to stop her). I sought the advice of the university counselor and she encouraged me to face problems rather than hiding. I went and talked to the technician and she apologized about what she said excusing by being out of mood at that time. She became very nice with me since then. The student was supposed to help me, but she was not cooperative very much. As I was not concentrating very well, I just tried to be extra nice so she might cooperate and ignoring what I don’t like from her. Things went ok and she had her job done with me.
After two months of leaving our place she emailed my boss telling him that I did not give her the chance to work "independently" and this made her "suffer a lot". I did not know about this except when my supervisor several times talked badly and I used to let it go until one day again I decide to stand up for my rights. I stood and objected upon his harsh words and then he said this stuff. I met with him and defended myself as I could. But I started to be severely frustrated then. I withdrew for a while, then my nature, stood up again and tried to see what is going on.
I read articles and books about culture differences and international students’ troubles and I tried to follow the advice as closely as I could. It was really interesting, when I chatted with one of the postdoc in our group asking her to mentor me, as the advice recommends and found she had the same troubles I had with my boss. It seems, as she said, this is his way of pushing his students. Well, I kept doing my best and alhamdulliah finally my work started to blossom. . After one of my presentations he, my supervisor, kept acknowledging me and my efforts and my results. and m'shallah he started to turn too way better than before..
well, I am confused. I know I am not very easy going but I am not stubborn too. I ignore things when necessary, but I am so sensitive as well not to forget things that were painful and attacing my personality in specific. I am trying to keep up with our religion but this never means I am not open to everything which is halal. Not married but enjoying my life alhamdulliah and I just keep making duaa that Allah shower me with what would make me satisfied. I pray at the exact time, and I go to good movies though. I wear the Islamic outfit (abyat) even if I am not in a Muslim country and this never stops me from interacting with people and going into social events.
I started this summer doing physical activities like walking, hiking and biking. I can talk with people and attract their attention alhamdulliah. Yes I am not so confident, I am psychologically tired, chronically frustrated with a deep feeling of bitterness. But what I can do except making duaa and trying to interact more often with people to let them know me. Alhamdulliah I was remarkable back home among my professor, colleagues, students and clients. I was extra respected and loved. And till now I get phone calls and emails from some of them. They ask about me, or ask for my advice, or remind me of their faith they have in me. I forgot to mention, when I started having this troubles, I joined some communication classes and leadership "self, team" programs.
Not to be a leader but just to lead myself and to know more about the community I live in. Another thing, definitely there is a discrimination directed to Muslims by some of the western society. Even if we neglect. even if they simle at your face..May be not intentional but media-reflected ideas..which is, by itself, a stress! You see it very clear and you can do anything but just trying to be better and don't give those people the chance to be fussy about you. Still, I feel I am about to get crazy, I don't feel it is logic that you become the source of complaints for others and I feel so unhappy knowing that some mother country colleague are talking badly about me.
They don't know me they just repeat what they heard. Another colleague, who just came, told me that and she wanted me to tell her the story of me and my x-roomate, I apologized talking about this old subject, and she started to withdraw. My be this obsession... may be this is true. but what I see with my eyes and clear to my mind is my native colleagues mostly withdrew from me.....I am tired but I can try improving myself if I have a defect, just I need to see it. Could you help me in that? Jazkom allah Khiran for reading this very long email. May allah reward you for that. Please feel free to cut it down or re-edit it in the weay that suits your site. Fe aman allah
6/7/2007
تطوير الذات
سافرت للخارج للدراسة ولتطوير ذاتي من ضمن أسباب كثيرة مثل التعرف على ثقافة مختلفة وبطريقة ما للهرب من المشاجرات اليومية في أسرتي التي جعلت حياتي تعيسة، جل رغبتي كانت حياة هادئة آمنة واعلم أن مثل هذه الحياة غير موجودة على الأرض ولكني رغبت في الهرب من هذا الضغط الرهيب الذي أعيشه بشكل يومي الذي نعيشه في مجتمعاتنا خصوصا إذا أضفنا إليه عدم زواج الفتاة ربما كنت السبب وربما كان الآخرون وربما الجميع هم السبب وأود لو تساعدوني كي افهم.
في بداية سفري عشت في منزل مع أخت مسلمة حولت حياتي لجحيم لم تظهر أي احترام وكانت مصدومة بالحضارة الجديدة وكذلك كنت ولكني من نوعية البشر التي تستمر في المحاولة وتدفع نفسها لمزيد من التحمل فأنا لا أحب الشكوى وأفضل التزام الصمت عما يضايقني وكانت تزعجني كثيرا حاولت التحدث معها بلطف حاولت أن أكون لطيفة وأن أكون حازمة ولكن لم يجدي معها أي أسلوب وطلبت من المسئولة أن تنقلني لمكان آخر ولكن هذا لم يكن ممكنا في ذلك الوقت حتى ليلة لم أكن أعرف أنها بالمنزل حيث كانت معتادة تسهر لتدرس في الخارج حتى الثالثة فجرا وكنت أتحدث في الهاتف عندما استيقظت من النوم وبدأت في الصراخ والشتم كالمجنونة تركتها وذهبت لغرفتي ومع ذلك فتحت باب غرفتي وقلت لها حسبي الله ونعم الوكيل فردت بأنها ستريني من تكون ووجدت نفسي في منتصف الليل أقف أمام مسئولة السكن التي ذهبت لتشتكيني لها وفي اليوم التالي تحولنا معا للاستجواب الرسمي حول ما حدث وكان لدي في اليوم التالي امتحان عملي الذي لم يكن يحتاج سوى ليدان ثابتتان وكانت يداي تهتزان ولم أنجح في الامتحان في ذلك الوقت بعد ذلك تم نقلي الحمد لله لمكان آخر حيث رزقت برفقة أفضل حتى انتهى بي الأمر للسكن وحدي في غرفة صغيرة. تغيرت شخصيتي وأصبحت أكثر هدوءا وطورت خوف حاد من التعامل مع مثل هؤلاء الناس الأشرار وفضلت العزلة خصوصا أن أسرتي كانت في ذلك الوقت مشغولة بمشاكلها الخاصة حيث وجدت نفسي وحيدة تماما.
هاتفت الدكتور أحمد قبل عام أشكو من الفقد الكامل للتركيز وشجعني جزاه الله خيرا على الانضمام لأي مجموعة تشاركني الاهتمامات وعندها انضمت لنادي الخطابة لحبي للإلقاء ولأني كنت تقريبا خرساء في ذلك الوقت وأفادني هذا كثيرا حيث لم أكن ارغب بالاشتراك في الأنشطة الخارجية كوني أعاني من التهاب الأوتار وأجري فحوص للتحقق من سرطان العظام. أشعر بأني كنت سلبية وضعيفة لأني سمحت لبعض الناس أن يضايقوني فتلك الأخت كانت مروجة للإشاعات عني في كل مكان وعن صفاتي السيئة ولكني لم أرد بشيء اكتفيت بالصمت والانزواء فأنا لا أحب الشجارات اللفظية كما كنت راغبة في نسيان ما حدث.
في مكان دراستي يعرف عن مجموعتي بأنها شديدة وصعبة ورئيسي شديد وقاسي وأنه يحكم على طلبته ليس فقط من خلال عملهم ولكن أيضا من خلال شخصياتهم الاجتماعية. كنت في ذلك الوقت أعمل ضمن فريق مع شخصين متدربة ومختصة تقنية كانت تعاني من الكثير من المشكلات التي تشكوها لي ولم تكن تنهي عملها المفروض في موعده أبدا وتنسى الاجتماعات والمواعيد وعندما يطلب منها رئيسي تقارير عن العمل تتهرب من تقديمها ولقد تكرر هذا الأمر كثيرا وفي إحدى محاولات تهربها من عملها تحدثت عني بطريقة سيئة في احد الاجتماعات أمامي ومرة أخرى كحمقاء جلست صامتة ولم أفعل شيء رغم قدرتي على الرد عليها وإسكاتها.
راجعت مرشدة الجامعة التي شجعتني على مواجهة المشكلات بدل التهرب منها فذهبت لمعاتبة الفنية عما قالته عني فاعتذرت بقولها أنها كانت منحرفة المزاج وأصبحت لطيفة معي منذ ذلك الوقت وكان المفروض أن تساعدني الطالبة الأخرى ولكنها لم تكن متعاونة ولأني لم أكن قادرة على التركيز كثيرا في ذلك الوقت حاولت أن أكون لطيفة معها بشكل زائد متجاهلة عيوبها وسارت الأمور بطريقة طيبة وانتهت من مهمتها معي وبعد شهرين من مغادرتها المكان بعثت بإيميل لرئيسي بأني لم أكن أعطيها الفرصة لتعمل باستقلالية مما سبب لها الكثير من المعاناة ولم أعرف عن هذه الرسالة إلا عندما تحدث مشرفي بطريقة سيئة عدة مرات وكنت لا أبالي حتى قررت في مرة أن أدافع عن نفسي فاعترضت على كلماته القاسية وعندها أخبرني على أساس رأيه بي فدافعت عن نفسي بقدر استطاعتي ولكني أصبحت محبطة بشدة وانسحبت لفترة وبعدها بدأت أعود لطبيعتي محاولة أن أفهم ما يحدث لي فبدأت أقرأ مقالات حول الفروق الثقافية وعن مشكلات الطلبة المغتربين وبدأت في تنفيذ النصائح وكانت مفيدة وفي مرة طلبت من أحد طلبة دراسات ما بعد الدكتوراه أن تقوم بتوجيهي حين وجدت أنها تواجه معه ما أعاني وأن قسوته هي طريقته في تحفيز الطلبة للدراسة والعمل وبقيت أبذل كل جهدي والحمد لله وبدأ عملي يثمر في النهاية.
وبعد قيامي بالتقديم لعملي في أحد المرات كرر المشرف إعجابه بعملي وجهدي وما شاء الله بدأ في التغير تماما عما كان عليه ولكني مشوشة فرغم أني لست سلسلة إلا أني لست عنيدة كذلك عنيدة وأستطيع التغاضي عن بعض الأمور ولكني حساسة جدا كذلك ولا أستطيع نسيان الأمور المؤلمة والتي كانت تهاجم شخصيتي في الصميم، ورغم محاولتي الالتزام بديني دائما ولكن هذا لا يعني أني غير منفتحة لكل ما هو حلال غير متزوجة ولكن استمتع بحياتي الحمد لله وأواظب على الدعاء بأن يرزقني الله ما يرضيني وأوضب على صلاتي وأشاهد الأفلام الجيدة وأرتدي الزي الإسلامي العباءة رغم عدم تواجدي في بلاد مسلمة ولكن هذا لم يمنعني عن التواصل مع الآخرين من حولي والمشاركة في الأنشطة الاجتماعية.
بدأت هذا الصيف في ممارسة بعض الأنشطة البدنية مثل المشي والتزلج وركوب الدراجة. أستطيع التحدث مع الناس الحمد لله وجذب انتباهم رغم ضعف ثقتي بنفسي فأنا متعبة نفسيا ومحبطة بشدة ولدي شعور عميق بالمرارة ولكن ما الذي استطيع فعله غير الدعاء وزيادة التفاعل مع الآخرين لأسمح لهم بالتعرف علي. الحمد لله لقد كنت متميزة ومحترمة ومحبوبة بين زملائي وأساتذتي وما زلت أتلقى حتى الآن رسائل واتصالات يسألون عني أو يطلبون نصيحتي أو يذكروني بتقديرهم وإيمانهم بي حيث نسيت أن أشير أن في بداية معاناتي من مشكلتي التحقت ببعض دروس القيادة لا لأكون قائدة بل لأتعلم التحكم في نفسي ولأعرف المزيد عن المجتمع الذي أعيش فيه.
وأمر آخر هناك تمييز ضد المسلمين في الغرب من بعض أعضاء المجتمعات الغربية ورغم تجاهلنا للأمر وابتساهم في وجوهنا وقد لا تكون مقصودة ولكن الإعلام يعكس صورة سلبية لنا تشكل ضغوط شديدة وأنت ترى مشاعرهم السلبية نحوك ولا تستطيع أن تفعل معها شيء سوى أن تبذل المزيد من الجهد كي لا تعطيهم الفرصة لإثارة المشاكل حولك ومع ذلك أشعر أني على حافة الجنون فلا أرى أن من المنطقي أن تصبح مصدر لشكوى الآخرين ولا أشعر بأي درجة من السعادة وأنا أعرف أن هناك من يتحدث عني بسوء في بلدي من أمهات الطالبات فهم لا يعرفوني بل يرددون ما يسمعون فقد أخبرتني أحدى الطالبات الجدد بأنها ترغب في سماع القصة كاملة عن خلافي مع رفيقة غرفتي القديمة فاعتذرت عن الحديث عن مثل هذا الأمر القديم وثم بدأت بالانسحاب قد يكون هذا وسواس وقد يكون حقيقة ولكني تعبة ولكني أستطيع تطوير نفسي فقط أحتاج أن أعرف الخطأ حتى أستطيع التعامل معه فهل لكم أن تساعدوني جزاكم الله خيرا على قراءة هذه الرسالة الطويلة وأرجو أن يجازيكم الله على هذا،
أرجو ألا تترددوا في اختصارها او اعادة صياغتها إن رأيتم حاجة لذلك بما يناسب سياسة موقعكم
R03;في أمان الله.
6/7/2007

رد المستشار
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته؛
وجزاك الله خيرا على حسن دعائك وتقديرك لما نبذله وعلى ما تتحملين بصبر من المرض النفسي الذي يطل بأكثر من شكل في سطورك. في البداية قمت بعمل ملخص لسطورك لأنها طويلة ثم عدلت وهذا يفسر سبب تأخري في الرد فالترجمة تحتاج لوقت يعطل العمل رأيت أن أترك لك سطورك بالعربية والتي هي لغتك الأم ورغم تمكنك الواضح من اللغة الأجنبية إلا أن اللغة الأم لها أثر أوقع على الصعيد النفسي من وجهة نظري فعودي لقراءة كلماتك وشكواك بالعربية لتري ما ترسمه سطورك من شخصية قهرية تعاني من الشعور بالاضطهاد أو الاضطراب الزوراني ويمكنك قراءة المزيد حوله من على الموقع. وفي لمحة أخرى لوجود الاكتئاب الواضح أشك أنه قد يكون كما ذكرت بنفسك وسواس ولكن عزيزتي القول الفصل سيكون لاستشارة حية مع طبيب نفسي لا مرشدة الجامعة فبعض الدواء سيريحك من المعاناة التي أسأل الله ألا يحرمك أجرها فالمرض النفسي هو ابتلاء من الله لا نحاسب عليه ولكنك بالتأكيد بحاجة ماسة لهذه الزيارة وكلما كانت أسرع كلما كانت أنجع.
كلمة اقولها تعليقا على اعتراضك على اعتماد المشرف على النواحي الشخصية لطالب الدراسات العليا فأنا أرى أنه على صواب فنحن كأساتذة جامعة لا يقتصر دورنا على نقل العلم فالجزء الآخر والذي قد يكون أكثر أهمية في نظري هو تقديم نموذج بشري لأساليب الحياة وكما ترين بنفسك تسبب لنا النماذج السلبية الكثير من المعاناة حيث أتمنى لو يكون هناك اختبار نفسي وشخصي لكل من يتقدم للدراسات العليا ولن تعارضي رأي عندما يمن الله عليك بالشفاء التام فتابعينا بأخبارك السارة دائما بإذن الله.