الصلاة
أنا عندي مشكلة في إن أنا مش بصلي ونفسي أصلي أوي
وكل ما حد يقولي أدخل أصلي أقعد أتلكع أو أروح أتواضأ بس مش بجد وبردة ما أصليش بجد.
10/1/2010

رد المستشار
مرحبا؛ لما قرأت مشكلتك تذكرت شيء شفته مرة وأعجبني كثير وكويس سألت عشان أقدر أستعملها.
قبل ما أبتديء شيء إيجابي أو أنت حاسة أنك بتعملي شيء غلط أو بالأحرى في شيء ناقص من يومك ومن حياتك وهذا دليل أن قلبك حي مش ميت وهذه بحد ذاتها نعمة من رب العالمين وإشارة إن ربنا بيحبك كتير إن زرع النور في قلبك، ومش عيب إن الواحد يغلط لكن العيب لما يعرف إنه غلط ويكمل في الغلط.... مش صح؟؟
طيب اللي مرة شفته وعجبني وبصراحة أنا بستعملها في عيادتي مع بعض الصغار لتعويدهم على الصلاة أو العادات الحسنة الثانية.
شوفي معي في الصورة هنا، شجرة الصلاة الشهرية للأطفال ولليافعين والشباب، وزي ما هو واضح الشجرة هي رسم لشجرة تحتوي على أربعة أغصان رئيسية، تحدد الأسابيع الأربعة للشهر وتحتوي على (31) غصن فرعي يحدد عدد أيام الشهر, كلّ غصن فرعي من هذه الأغصان فيه على خمسة أوراق نباتية تحدد الصلوات الخمسة المفروضة بالإضافة إلى وجود ثمرة على كل غصن فرعي يحدد الصدقة اليومية
طريقة العمل:
يتم تلوين ورقة نباتية واحدة بعد كل صلاة، فإذا صلّيت الصلاة في وقتها لوّنا الورقة بالأخضر!!
أما إذا انقضى وقت الصلاة ودخل وقت الصلاة التالية تقضي الصلاة ثم تلوّن الورقة بالأصفر,!!
أما بالنسبة للثمرة فإنها تلوّن بالأحمر عند القيام بصدقة في نفس اليوم و هذه الصدقة إما أن تكون (مادية أو معنوية) ممكن تكوني ساعدت محتاجا أو أحدا بالمدرسة... الخ
ممكن تعملي منها كذا نسخة وتتفقي مع أحد من أخواتك أو زميلاتك اللي عندهم نفس المشكلة إن تعملوا منافسة بينكم لكن مهم "ما فيش غش" لأن لو حصل نكون ما عملناش حاجة.
الفكرة أساسا هي مجرد إن تعودي نفسك لأنه بالنهاية ترويض للنفس حب الصلاة موجود في داخلك لكن لسا ما دخلت في النظام بتاعك لسبب ما... فمجرد تستمرين عليها لفترة وبعدها خلاص يصبح من الصعب تركها
حاولي وبانتظار أسمع أخبارك الحلوة أو ترسلي لي أشجارك الخضراء كاملين..... مع حبي.