مساء الخير أو صباح الخير عليكم
على حسب الوقت اللي هتشوفه الاستشارة دي فيه أتمنى كلكم تكونوا بخير ومحدش قلبه يوجعه أبدا.
أنا كنت بحب واحد بداية الكلام أنه معجب بي وعايز يتقدملي فتكلمنا على هذا الأساس في البداية ماكانش حابب إني أعرف أهلي ونتعرف على بعض بحيث لو ما كملناش ما نتحطش في موقف محرج وافقت وبعد أول مكالمة ما قدرتش وقولت لأهلي أنا من عيلة محافظة جدا وما أقدرش أعمل حاجة زي كده من ورا أهلي المهم كلمت ماما وفهمتها أنه بس عنده مشاكل في الشغل هيخلصها وهيتقدم على طول وقولتله حسيته مارحبش بالفكرة وماحبهاش مافهمتش ساعتها لأنه وعد قدام صحابنا أنه جاي وناوي الحلال
المهم إحنا ما اتكلمناش فترة كبيرة كانت ٣شهور كنت قلقانة ومتوترة خايفة فضل يطمني ويشجعني في شغلي كنت كل ما أتعصب وأقول عايزة أسيبه يقول لي لا كملي وأنا مبسوط إنك ناجحة فيه ما أعرفش بعد كده إيه اللي حصل أنا أهلي بدأوا يتعصبوا علي عشان ما شافوش أي خطوة منه وفي نفس الوقت هو مش راضي يتعرف ولا يقول ناوي يعمل إيه…. المهم أنه مؤخرا اتلكك بكل حاجة وسابني وراح قال علي كلام ما حصلش واتحجج بشغلي أنا من تعبي النفسي اضطريت أسيب الشغل وما قدرتش أكمل لأني وثقت فيه وحبيته بجد
ودلوقتي أنا بقيت خسرانة كل حاجة ثقة أهلي وشغلي الموضوع داخل في 8 شهور خلصان امبارح بابا بيفتح معايا موضوع عريس قلبي وجعني وافتكرته أنا بجد بقيت محشورة في الزاوية ومش عارفة أطلع منها …
أنا شخص مش بالساهل أثق في أحد بس غصب عني حسيته هو دا وهو ساعدني في دا
حاسة بقهر وحاسة بوجع على طول في قلبي أتمنى لو حد مش قادر ينصحني يدعيلي
28/12/2024

رد المستشار
صديقتي
تقولين أنك لا تثقين في أحد بسهولة... ولكنك وثقت في هذا الرجل في ثلاثة أشهر فقط (وغالبا لم تريه كل يوم في هذه الأشهر) لمجرد أنه قال أنه يريد الزواج... لماذا يريدك أنت كزوجة؟ هل كان يعرفك لدرجة الاقتناع بأنك شريكة حياته والأم المستقبلية لأطفاله إن رزق بهم؟ على أي أساس؟ من الواضح أنه لم يكن جادا أو متأكدا وبالتالي كان يريد إبقاء الموضوع بعيدا عن الأهل.
لقد فعلت الصواب عندما أخبرت أهلك وبالتالي ليس هناك سبب أو مجال لفقدان الثقة. هل الثقة تحتم أن من يعجب بك لا بد وأن يتزوجك؟ أين هو الخطأ الذي قد يفقدهم الثقة فيك؟
تركك للعمل هو الخطأ الحقيقي في حق نفسك... الناس الأقوياء أو المضطرين لا يتركون أعمالهم بسبب مشاكل شخصية (حتى الطلاق) ومشكلتك ليست بالحجم الكافي لترك العمل.
أما المشكلة الحقيقية هي رغبتك العمياء في الارتباط (لإحساسك بأنك أحببته وعلقت عليه آمالك).... وهذا هو سبب ألمك الحقيقي... لقد خذلت نفسك وأغضبتيها وأهنتيها بالتعلق بشخص لا تعرفينه حق المعرفة وتقولين أنك أحببته.... متى وكيف ولماذا؟ لأنه كان يشجعك على العمل؟ ويشجعك على الاستمرار في العمل لأنك تتعصبين بسهولة وتريدين الاستقالة؟ لماذا يسهل عليك ترك العمل؟ لماذا تتعصبين بسهولة؟
الحب يتطلب معرفة واهتمام واحترام ومسؤولية بالتبادل بين الطرفين (الأربعة كلهم).. وهذا يتطلب تعاملا على مدى طويل... مارسي هذه الأربعة مع نفسك أولا قبل أن تبحثي عن علاقة الحب والزواج مع شخص آخر.
حتى ولو كان قد تقدم لخطبتك فهذا لا يلزمه بالزواج.
مفاجأتك بترديده الأكاذيب عنك دليل آخر على أنك لم تعرفيه حقا.
انتبهي لحياتك وبناء شخصيتك وتقويتها قبل التفكير في الارتباط والزواج.
وفقك الله وإيانا لما فيه الخير والصواب.