السلام عليكم ورحمة الله
أنا امرأة متزوجة من خمس سنوات وأحب زوجي جدًا وهو يحبني وأنا بخير، مشكلتي أنني أشعر دائمًا بالخوف وعدم الأمان المادي لأن وظيفته غير مستقرة ونحاول معًا، والحمد لله ساعدته كثيرًا، ولم أنكر ذلك أبدًا، لكن المشكلة الآن أنه لديه مشكلة في العمل وفي عام 2015 فيه مليون ونصف راحوا لأن كان مشغل فلوس والدي وحصل مشكلة وراحوا والحل دلوقت عشان نرجع الفلوس أن أبيع كل ذهبي والعربية التي اشتريتها بفلوسي وكل فلوسي وفلوسه
أنا حاسة بغضب وحزن وعدم أمان إن تعبي كله راح عشان أتدارك ما حصل له وفي نفس الوقت بقول لازم أكون ست أمان لجوزها وأن أسانده بس أنا بقيت حاسة إني أنا دائما بلحقه مش هو اللي بيلحقني حتى كنا متفقين آخذ بريك من شغلي فترة ولأن الشغل معدش مناسب لي من نواحي كتير بس بعد ما حصل أنا بقيت حاسة إني مسجونة في شغل مش قادرة أكمل فيه بسبب وضع أنا مش السبب فيه.
أرجوكم مش عايزة هجوم أنا عايزة نصيحة وإزاي أتخلص من إحساس أن أنا اللي بنقذه مش العكس لأن مع الأسف الأوضاع المادية مش تمام من بداية جوازنا وأنا مش بلومه على ده لأن ده وضع مصر بس اللي مزعلني إن تعبي وشقاي خمس سنين هاضيعه عشان ننقذ الموقف
لدرجة إن بقيت حاسة بعدم أمان وإن مش هاقدر أعتمد عليه
أنا عارفة إنه مش قصده ومش بيتكل عليّ بس الحياة اضطرتني لده
17/3/2025

رد المستشار
شكرا على استعمالك الموقع.
المشاعر والأحاسيس التي تمرين بها ليست غير طبيعية ومن الصعب القول بأنه يمكن استبدالها بمشاعر أخرى. رغم أنك تمرين بظروف صعبة ومعقدة، ولكنك تحبين زوجك وتريدين دعمه في محنته.
أولاً حاولي التحدث إلى زوجك بصراحة عن مشاعرك وقلقك بشأن الأمان المالي. تأكدي من أن يكون الحوار بنّاء ويقوم على التفاهم المتبادل. هناك أيضاً الحاجة إلى تخطيط مالي واضح للمستقبل وهذا قد يساعد في تقليل الخوف من المجهول. يمكنكما وضع ميزانية وضبط النفقات، وكذلك البحث عن طرق جديدة لزيادة الدخل.
كل علاقة زوجية تتمحور حول الدعم المتبادل ومن الضروري أن تشعري أيضًا بأن زوجك يدعمك ويقدر تضحياتك والعمل سوية عن حلول بديلة لسداد الديون أو استعادة الأموال المفقودة. في نفس الوقت ابحثي عن طرق للاسترخاء والعناية بنفسك من خلال الاهتمام بصحتك النفسية والجسدية.
قد يكون من المفيد اللجوء إلى نصائح الآخرين حول خططكم المادية لأنها لم تكن ناجحة بصراحة.
الحياة لا تخلو من تحديات والمشاعر التي نشعر بها مع التحديات هي الدافع لتغيير ظروفنا البيئية.
وفقك الله