مساء الخير
الأول كل سنة وأنتم طيبين إحنا تاني يوم العيد، ثاني حاجة أنا مش عارفة أنا بكتب ده ليه بس أنا محتاجة أتكلم. وموقعكم طلع لي في السيرش
أنا اتولدت في عيلة غير سوية، عشان أبقى أكتر وضوحا أب غير سوي، علاقتنا not healthy. بيذلنا لما يشتري حاجة غالية، أو يودينا مكان غالي، بس مش ده الطبيعي لو هو إنسان مقتدر؟
أنا دخلت جامعة من أحسن جامعات مصر ودخلت الكلية اللي هو اختارها مش اللي أنا كنت عايزاها من وأنا صغيرة، وقلت يمكن يحبني لما أخش كلية عشانه بس محبنيش بردو. ذاكرت وطلعت الأولى على دفعتي وللأسف بردو محبنيش، قررت أشتغل معاه وللأسف بردو محبنيش.
أنا حساسة أكتر من اللزوم فردات فعلي بتبقى مبالغ فيها بالنسبة له، بعيط من الزعيق بنهار وبفضل أعيط لحد ما أرتعش، فبيفضل يزعق أكتر في الشارع ويقول إنت دائما تخلي منظري وحش قصاد الناس مع إن والله ده بيبقى غصب عني.
قررت أسافر وأدرس حاجة بحبها بس كان هو اللي هيساعدني ماديا، قال لي أنت إنسانة كذابة وكلامك مش مضبوط وحوار السفر ده مش هتتكلمي فيه ثانية أبدا. بس أنا معملتش حاجة لكل ده أنا مختارتوش أب. بجد مستاهلش كدة، أنا نفسي ربنا يعوضني بالأخير منه وأتجوز عشان أطلع من اللي أنا فيه
بخاف أوي أكبر ويبقى عندي أطفال أعاملهم كده، ادعولي كل ده يتحل، بدعي ربنا كتير وبصلي والله ودعائي مش بيستجاب، ادعوا لي يمكن حد أحسن عند ربنا ودعائي يستجاب.
كان نفسي يحبني! نفسي بس أعيش حياة هادية،
ادعولي أرجوكم أنا فعلا حالتي النفسية بتسوء كل يوم أكثر وبحاول ألاقي مفر
01/04/2025

رد المستشار
صديقتي
أعتقد أن المشكلة التي غفلت عنها هي أن والدك لا يحب نفسه وبالتالي هو غير قادر على إعطاء أو استقبال المحبة والحب عموما.. ربما نشأ في بيئة جافة عاطفيا أو كان مدللا بشكل مبالغ فيه، كلاهما يؤدي لنفس النتيجة.
الذل الذي تذكرينه بعد الإنفاق معناه أنه غاضب... ربما لأنه يريد نوعا ما من التقدير ولكنه لا يجده.
دعواتك غير مستجابة لأنك لا تغيرين من نفسك وتريدين الأشياء أن تتغير من حولك أو تريدين أن يتغير أباك أو أن يختفي سواء بموته أو بزواجك.. لكن الله قال لنا أنه لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم (أفكار وأفعال).
حساسيتك المفرطة لن تساعدك في الحياة أو في التحكم في أي شيء أو تغيير أي شيء.. ما سوف يساعدك هو التركيز على احتياجات الآخرين كما تركزين على احتياجاتك.. ماذا يحتاج والدك؟ ماذا تحتاجين أنت منه؟ لماذا؟ هل يمكنه حقيقة إعطاؤك ما تحتاجينه؟ هل حصل هو على ما يحتاجه من والديه؟ لماذا يتهمك بالكذب؟ ما هو شكل وكيفية الحب الذي تريدينه منه؟ لماذا هذا بالتحديد؟ ماذا لو مات والدك اليوم؟
الزواج كوسيلة لتغيير الواقع أو الهروب منه يؤدي إلى فشل هذا الزواج... الزواج عطاء متبادل.. ما هو الذي ستعطيه لزوجك؟ كيف تحديدا؟ أتريدين أطفال؟ لماذا؟ هل ستعلمين أطفالك الحساسية المفرطة؟
ماذا تريدين لحياتك؟ كيف ولماذا؟
ما هو رأي والدتك؟ ما هو دورها؟ أهناك بديلة لها إن لم تكن موجودة؟
كل هذه الأسئلة لكي تعرفي نفسك وعلاقتك بالحياة عموما وليس بوالدك فقط.. حالك الآن هو شيء مؤقت... تقبلك لما يحدث سوف يساعدك على التعامل معه... التقبل لا يعني الموافقة ولكنه يوجه طاقتك نحو الحل بدلا من التركيز على المشكلة.
وفقك الله وإيانا لما فيه الخير والصواب