ما هو طيف التوحد (الذاتوية) ؟
ابني عنده 4 سنين و8 شهور يعاني من تأخر في الكلام وكنا مسافرين عن بلدنا يعني ماكنش فيه احتكاك مع ناس، نزلت وعرضته على أخصائي نفسي وقالي أن مشكلة تأخر الكلام دي آخر حاجة هنشوفها وماقليش على تشخيصه للحالة وكان عنده ساعتها 4 سنين وشهريين بدأنا الجلسات تخاطب وتنمية مهارات.
والحمد لله في تحسن ملحوظ يعني ماكنش بينتبه ولما أندهله باسمه ماكنش بيرد علي وماكنش بيعرف اسمه لكن دلوقتي بيقول اسمه عارف الأشكال عارف الحروف بيكتب اسمه بدأ يتفاعل مع الأطفال بعد 7 شهور من الجلسات سألت هو عنده إيه قالي طيف توحد ومتلازمة اسبرجر وقررت أروح عند دكتور أعصاب تخصص أطفال قالي طيف توحد وعطالي أدوية ايفالكس وسامو زينا فيتا امونت.
سؤالي يعني ابني عنده إيه أنا مش فاهمة يعني إيه طيف توحد يعني هيبقى إنسان طبيعي كل أما أسأل على حاجة كلمتهم لي سيبها على الله أنا بس عاوزة أطمن وياريت ماتتجاهلوش رسالتي لأني قلقانة ومحدش عاوز يريحني إيه هو طيف التوحد وهل ليه علاج وأنا دور إيه أعمله معاها.
20/10/2016

رد المستشار
شكرا على استعمالك الموقع.
كلمة طيف التوحد (أو طيف الذاتوية) Autistic Spectrum أصبحت شائعة الاستعمال ويتم استعمالها بصورة لا تساعد الطبيب والمريض والعلاج.
أعراض طيف التوحد تتمركز على الاتصال اجتماعيا مع الآخرين والتفاعل معهم. أعراض اضطراب طيف التوحد في الأطفال قبل سن السادسة هي:
المجموعة الأولى: الكلام
1- تأخر الكلام أو عدمه. يتفق الجميع بأن الطفل في عمر عامين يستعمل أكثر من 50 كلمة.
2- كثر تكرار بعض الكلمات والمصطلحات.
3- كلام رتيب وخافت.
4- يفضل التواصل مع الآخرين باستعمال كلمة واحدة رغم قدرته على استعمال جملة.
المجموعة الثانية: الرد على الآخرين
1- عدم الرد على الآخرين
2- رفض الحضن من الأم أو الآخرين.
3- رد فعل سلبي إذا طلب منه آخر عمل شيء ما.
المجموعة الثالثة: التفاعل مع الآخرين
1- لا يبالي بمحيط الغير ويتفاعل بعصبية مع كل من يدخل محيطه.
2- قليل الاهتمام بالفعاليات التي تسعد من هو في عمره.
3- يفضل اللعب لوحده.
4- لا يستخدم تعبيرات الوجه في التواصل مع الآخرين.
المجموعة الرابعة: السلوك
1- حركات متكررة مثل التأرجح والدوران وتحرك الأصابع.
2- اللعب مع الدمى بطريقة متكررة ضعيفة الخيال.
3- التمسك بالروتين.
4- يميل إلى تفضيل طعام معين ورفض أي طعام آحر بشدة.
5- اهتمامات حسية غريبة فهو أحيانا يشم اللعب بدلا من استعمالها.
هذه هي الأعراض في عمره. وجود بعض الأعراض لا يعني دوما بأن الطفل مصاب بطيف التوحد والأهم من ذلك هو قدرته العقلية وتطور الجهاز العصبي. إذا كانت القدرة العقلية طبيعية وتطور جهازه العصبي طبيعيا فالبعض منهم يتحسن مع دخول المدرسة وتفاعله مع الآخرين ورعايته من قبل الأبوين والطاقم التعليمي.
العلاج هو سلوكي بحت ولا يوحد عقار.
وفقك الله.