الضحك بلا سبب ليس غالبا قلة أدب
مؤخراً أعاني من نوبات ضحك على فترات متفاوتة بدون سبب، أنا من النوع المتفائل من صغري كنت مبتسمة للحياة وصوري كلها كنت بضحك أو مبتسمة فيها وبتحرك كتير،
لحد وقت معين الثانوية العامة تقريباً تغيرت وبقيت منطوية شوية وهادية بس في البيت دايماً ببقى منطلقة غير برا البيت ودي طبيعتي برا البيت وماعنديش مشكلة فيها،،
مريت بشوية ظروف في حياتي أكيد أثرت في زي علاقة عاطفية بواحد قريبي وانتهت وتجاوزت الموضوع بسرعة والدليل أن عندي استعداد أرتبط وبقابل عرسان في البيت كتير بس مفيش نصيب مع حد منهم لسه...
أنا من النوع القوي بقوم بسرعة وعندي إرادة قوية إن مفيش حاجة تكسرني وخاصة لو كان راجل أو علاقة عاطفية وقربي من ربنا بيساعدني على ده الحمد لله،، وحفظي للقرآن،،
دايماً بحاول أساعد الناس أو اللي حوالي يتجاوزوا أي أزمة نفسية ويقوموا تاني ويكملوا حياتهم...
لاحظت حاجة مؤخراً من يومين نوبة ضحك هستيرى بدون أي سبب, أنا نفسي ماكونتش عارفة أنت بضحك ليه وحاولت أوقف نفسي بس بعد وقت حوالي 10 دقايق أو ربع ساعة ومكانش فيه أي سبب كنت بساعد أخويا في حاجة في مذاكرته...وبعدها تضايقت واستغربت لأن أول مرة تحصل، بضحك كتير بس ضحك عادي أنا بحب الفكاهة خاصة في البيت ومع البنات ببقى على راحتي بس المرة دي كانت مختلفة...
وافتكرت أني مريت بحاجة زي كده بس من فترة كان في مشاكل في البيت وخرجنا أنا وأمي وجاتلي نوبة عياط في الشارع ما قدرتش أقاوم نفسي،، مرتين أو تلاتة مثلاً حصلت معايا نوبة العياط دي... كنت بفسرها أنها كبت وبيطلع غصب عني مثلاً ... بس موضوع الضحك ده جديد...
خاصة أن عندي مشاكل كتير الفترة دي والبيت كله وابتلاءات شديدة! قرأت عالنت أن له علاقة بأزمة نفسية أو حاجة فأعصاب المخ!
هل الموضوع مقلق ويستدعي أني أعرض نفسي على طبيب؟
23/1/2017

رد المستشار
شكراً على استعمالك الموقع
الضحك والبكاء عملية فسيولوجية وظيفتها واحدة وهي فتح صمام الذات البشرية لتفريغ مشاعر إنسانية، وكذلك هي عملية دفاعية نفسية غير شعورية في موقف تشعر به بعدم الارتياح. ولذلك أحيانا نبكي ثم نضحك أو نضحك ثم نبكي.
ما هي أسباب الضحك بلا سبب؟
1- هناك من يضحك لأن ذلك في صميم شخصيته التي تميل إلى الانفتاح والفكاهة وجذب انتباه الآخرين.
2- كثرة الضحك بسبب أو بدون سبب قد يكون أحد علامات نوبة هوس قلما تدوم لأكثر من 12 أسبوعاً.
3- ولكن الأكثر شيوعا هو الضحك بلا سبب وفي مواقف لا معنى لها ويشعر الإنسان حينها بالحرج مقاوما سلوكاً يتناقض مع شخصيته. هذا ما نسميه الضحك القهري ويثير قلق الفرد واكتئابه وغضب زوجة. هذا نوع هو اضطراب الحصار المعرفي أو الوسواس القهري وعلاجه بعقار مضاد للاكتئاب.
4- في الأحداث الذكور قد تكون عرة صوتية Vocal Tic من متلازمة توريت Tourette وأهم علامات الاضطراب:
ذكر
تبدأ قبل عمر 11 عاما
عرات صوتية
هذه المتلازمة هي أحد أنواع الاضطرابات العصبية النفسية التطورية.
5- أما في كبار السن فإن ظهرت فهناك شلل بصلي كاذب Pseudobulbar Palsy بسبب آفة في ألياف الأعصاب القحفية. العلاج هو تشخيص الحالة والتخلص من الآفة إن أمكن.
6- وقد تكون نوبة صرعية نسميها Gelastic Epilepsy وتراها إن كنت تعالج العديد من مرضى الصرع.
ما هو واضح في رسالتك أن الضحك عملية دفاعية نفسية بسبب ضغوط بيئية. لا أظن أن هناك حاجة لمراجعة طبنفسية الآن وحاولي معالجة الضغوط البيئية وتجاوزها ولكن إن كنت تعانيني من اضطراب في النوم والشهية وارتباك في التركيز لفترة تزيد على أسبوعين فعند ذاك هناك حاجة لعقار مضاد للاكتئاب.
وفقك الله.