أعراض مرض نفسي
سلام عليكم لو سمحت أنا عندي مشكلة بس هي مشكلة أخي الكبير مش مشكلتي أنا ولأنه رافض الكلام مع دكتور نفسي أو إنه يعرض نفسه على دكتور فقررت أبعث أنا مشكلته هو اسمه عمرو عنده 25 سنة متخرج من كلية الهندسة، هو طول عمره ملوش صحاب ومش بيخرج ولا بيسافر مش بيعد معانا ولا مع العيلة عموما بيتجنب الزيارات ودايما قافل على نفسه باب غرفته.
بيرفض الكلام معانا ودائما عصبي ومش عاجبه أي حاجة مش بيهتم بنفسه ولا بنظافته الشخصية لدرجة أنه يعد بالشهور مبيستحماش وميغيرش هدومه مربي ذقنه دائما وشعره، مبيصليش خالص ومش بيتوضا ولا بيقرأ قرآن وقاطع الأكل خالص وعايش على الماء فقط لحد ما وزنه نزل جامد.
هو رافض الكلام معنا ولو حد كلمه و واجهه بيرفض ويتعصب ويشتمنا ممكن تساعدوني نتعامل معه إزاي خصوصا إنه غير مقبل على الحياة خالص حتى بعد التخرج منزلش يدور على شغل ومش بيحب ينزل الشارع خالص، إيه أسباب كل ده وهل فعلا الأعراض دي كلها أعراض مرض نفسي وإيه الحل معه؟
18/6/2020

رد المستشار
الابنة الفاضلة "رنا أيمن" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واختيارك خدمة استشارات مجانين بالموقع.
أخوك يعاني من اضطراب نفسي جسيم قد يكون اكتئابا مزمنا وقد يكون فصاما أو غير ذلك، ولا مفر من عرضه على طبيب نفساني أو إدخاله مصحة نفسية لمدة أسابيع حتى يتم الوصول للتشخيص الدقيق وليتناول ما يلزم من علاج.
وهناك مخاطر من بقائه على هذا الحال وبقائكم عاجزين عن التصرف فأحيانا نفاجأ من مثل هذه الحالات -في هكذا ظروف وبدون علاج- بما لا تحمد عقباه كالانتحار أو الأفعال العدوانية الجسيمة،..... بالتالي لابد من اتفاق الأسرة كلها على ضرورة علاجه.
يكون من المفيد مرحليا في بعض الأحيان أن يتم التواصل مع طبيب نفساني يقوم بزيارة منزلية لكم فيرى الوضع على الطبيعة ويصف له علاجا يساعد في تحسين وضعه حتى يصبح متعاونا مع الطبيب المعالج، وهناك من العقاقير النفسانية المفيدة في حالته ما يمكن وضعه في بعض الطعام أو الشراب غير الساخن لأن المتوقع أنه سيرفض تناول العلاج.
ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعينا بأخباره.