بتدمر بسبب الوسواس القهري
السلام عليكم ورحمة الله، مشكلتي يا دكتور الوسواس القهري بقيت أحس أني وصلت لأعلى الدرجات فيه وخصوصا في فترة الحيض لا يمكن آكل أو أشرب أو أقوم من السرير خوفي إني ألمس أي حاجة أوسخها، ولو دخلت الحمام بقلع هدومي عشان ما يصيبهاش أي دم برغم أني مبلمسش هدومي أساسا ولو لمست هدومي لازم أقوم أغسل يدي ولو أمسكت أي حاجة وقتها غصب عني لازم أغسلها
تعب جدا فوق الوصف حتى مبقتش أتعامل مع قرايبي بسبب الوسواس، ابني مبشوفهوش بالأيام لأني خائفة ألمسه وكل ما بشوفه بخليه يغسل يديه كثيرا، وكل شوية أغير له هدومه، ده جزء بسيط جدا في حاجات كثير قوي تحصل لي.
ورحت لدكتورة فضلت 8 شهور وبسبب الحظر وقفت علاج انتكست أكثر من الأول!!،
أنا تعبانة فعلا مبقتش أنام إلا لما أخبط رأسي في الحيط وأحس أني هيغمي علي، وحاولت أنتحر مرتين أرجوك نفسي أخف
27/6/2020

رد المستشار
الابنة الفاضلة "Marwa" أهلا وسهلا بك على مجانين وشكرا على ثقتك، واختيارك خدمة استشارات مجانين بالموقع.
المشكلة واضحة أنك تبالغين في اعتبار دم الحيض مؤذيا وهو ليس كذلك، ربما هذا النوع من المخاوف شائع بين المصريات أكثر من غيرهن ولا أدري إن كان لذلك علاقة بالموروث الثقافي الخاص بأحفاد الفراعنة حيث كان الكهنة يستخدمون دم الحيض في أعمال السحر الأسود...... وبتفاعل ذلك مع أعراض الوسواس القهري تظهر الصورة التي تكونين عليها أثناء الحيض وإن اختلفت شدة الأعراض والمعاناة من حالة لأخرى.
اقرئي على مجانين:
وسواس دم الحيض عفريت النجاسة : تفكير سحري
وسواس الغسل والحيض طلقني ! والعلاج يصرعني!
لا مجال للاستمرار في الانقطاع عن العلاج وعليك أن تطلبي من معالجتك أن تجعل العلاج السلوكي المعرفي جزءًا من برنامج علاجك، ومرة أخرى أهلا وسهلا بك دائما على موقع مجانين فتابعينا بالتطورات.